۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین تولید پودر جادویی برای جلوگیری از خونریزی
کد خبر: ۱۱۴۰۹۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۱۸ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

مرگ در اثر تصادفات کاهش می‌یابد

تولید پودر جادویی برای جلوگیری از خونریزی

محققان کانادایی موفق به ساخت پودری شده اند که نه تنها درمان موثری برای خونریزی ها محسوب می شود بلکه می تواند به نجات سریعتر جان بیماران نیز بپردازد.

تولید پودر جادویی برای جلوگیری از خونریزی
به گزارش سرویس علمی  صبح قزوین ، در سال های اخیر، پیشرفت های مهمی در رابطه با کند کردن روند خونریزی یا لخته سازی خون ارائه شده اما زمانی که خونریزی داخلی باشد، روند کندسازی خونریزی پیچیده می شود. اکنون محققان کانادایی دانشگاه بریتیش کلمبیا موفق به ارائه راه حلی شده اند که می تواند درمانی برای چنین خونریزی هایی باشد. در این روش، ذره ای با اندازه میکرو توسعه داده شده که با تولید گاز خود را در جهت مخالف جریان خون پیش برده و مانع از خونریزی می شود.

Christian Kastrup استاد زیست شناسی مولکولی دانشگاه بریتیش کلمبیا و سرپرست این تیم تحقیقاتی در رابطه با این مطالعه می گوید: «خونریزی را می توان اولین و اصلی ترین دلیل مرگ مادران بعد از خونریزی های زایمان دانست. مادرانی که در مکان هایی با امکانات پزشکی محدود زایمان می کنند با خطر خونریزی های شدید دست و پنجه نرم می کنند که گاها آنها را تا پای مرگ می کشاند.»

خونریزی های پس از زایمان در نتیجه مشکلاتی است که برای رحم رخ می دهد. مادران گاهی اوقات تا ۵۰۰ میلی لیتر خون از دست می دهند.

محققان کانادایی موفق به تولید ماده ای پودر شکل شده اند که متشکل از ذرات کلسیم کربنات در ابعاد حدودا ۱ میکرون بوده و گاز دی اکسید کربن را هنگام حل شدن در محلول مایع ساطع می کند. کربنات ها، میکرو ذرات متخلخلی را شکل داده و به ترکیبات لخته کننده ای با نام tranexamic acid اتصال پیدا کرده و آنها را در جهت مخالف جریان خون هدایت می کنند. این پودر که از آن با عنوان پودری جادویی یاد می شود، ابتدا در محیط آزمایشگاهی و سپس بر دو نمونه حیوانی با موفقیت آزمایش شد.

محققان امیدوارند با استفاده از این روش درمانی بتوانند مانع از خونریزی های داخلی شوند که در اثر حوادث مختلف مانند تصادفات یا جراحی ها بروز می کند.


انتهای پیام/7008

منبع: مهر

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان