۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین عدم مذاکره با آمریکا برگرفته از فرهنگ حسینی است/ نالایقی آل سعود در مدیریت حج بر همگان روشن شد
کد خبر: ۱۱۴۰۸۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۱۸ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین:

عدم مذاکره با آمریکا برگرفته از فرهنگ حسینی است/ نالایقی آل سعود در مدیریت حج بر همگان روشن شد

امام جمعه قزوین گفت: رهبر معظم انقلاب با بهره‌گیری از فرهنگ حسینی فرمودند که «مذاکره با آمریکا ممنوع است» و این بیان مهم تذکری به کسانی است که به مبانی و مسائل دینی شناخت ندارند و یا اعتقادشان راسخ و محکم نیست.

عدم مذاکره با آمریکا برگرفته از فرهنگ حسینی است/ نالایقی آل سعود در مدیریت حج بر همگان روشن شد
به گزارش صبح قزوین ، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته قزوین که در مسجدالنبی برگزار می‌شود با اشاره به در پیش بودن ماه محرم، ماه حماسه حسینی، اظهار کرد: ضروری است در این ماهِ عرفانی و معنوی خودمان را با امام حسین (ع)، اصحاب و یاران ایشان مقایسه نماییم تا ببینیم به چه میزان در مسیر درست ایمان و تقوا که همان مسیر امام حسین (ع) و یاران با وفای ایشان است، قرار داریم.

وی نگاه جدی و دقیق‌تر به فرهنگ حماسی اباعبدالله الحسین (ع) را ضروری دانست و تصریح کرد: در سال 60 هجری معاویه به درک واصل شد و بلافاصله از شامات به تمام بلاد اسلامی نامه نوشتند و به همه استانداران و فرمانداران دستور دادند تا از مردم برای یزید بیعت بگیرند.

تأکید استاندار مدینه بر بیعت امام حسین (ع) با یزید
امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: این نامه برای مدینه سفارشی نوشته شد و تأکید شد که از حسین بن علی، عبدالله بن زبیر و عبدالله بن عمر مخصوصاً بیعت گرفته شود؛ البته عبدالله بن زبیر و عبدالله بن عمر نامشان لیاقت قرار گرفتن در کنار نام امام حسین (ع) را ندارد؛ اما این مهم در تاریخ آمده و باید امانتداری کرد.

آیت الله عابدینی با تأکید بر این که عبدالله بن زبیر و عبدالله بن عمر شخصیت‌هایی بودند که به دنبال قدرت و مقام بودند، تأکید کرد: امروز هم افرادی هستند که مسیر آنها را می‌روند و دنیاطلب هستند اما تعداد افرادی هم که مسیر یاران حقیقی امام حسین (ع) را در پیش گرفته‌اند به مراتب بیشتر است.

وی ادامه داد: امام حسین (ع) در پاسخ به مأمورانی که ایشان را به استانداری احضار کردند فرمودند، من می‌بینم که طاغوت بنی‌امیه به هلاکت رسیده و این نشان می‌داد ایشان از مرگ معاویه کاملاً مطلع هستند و در جای دیگر فرمودند در خواب دیدم تخت معاویه آتش گرفته و او سرنگون شده است.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به این که امام حسین (ع) پیش‌بینی می‌کردند که آنها بخواهند با اجبار از ایشان بیعت بگیرند، یادآور شد: پس از احضار ایشان به استانداری، امام (ع) 30 نفر از یارانشان را مسلح با خود همراه کردند؛ پس از ورود امام (ع) استاندار مدینه خبر مرگ معاویه را به ایشان داد و گفت که قرار است در سراسر بلاد اسلامی همه با یزید بیعت کنند.

امام حسین (ع) می‌خواستند بیعت نکردنشان با یزید آشکار شود
امام جمعه قزوین اذعان داشت: امام حسین (ع) در پاسخ به استاندار گفت که شما می‌خواهید با بیعت گرفتن از من پایه حکومت بنی‌امیه را محکم کنید و این امر برای رضای خدا صورت نمی‌گیرد و بگذارید این مهم در میان مردم اتفاق بیفتد؛ البته امام (ع) قصد بیعت نداشتند و می‌خواستند بیعت نکردنشان را مردم ببینند تا مخالفتشان با یزید آشکارتر گردد.

وی اظهار داشت: در آن مراسم امام حسین (ع) نکته‌ای را بیان فرمودند که همچنان درسی بزرگ برای ملت ما شده است و مقام معظم رهبری با بهره‌گیری از آن فرمودند که «مذاکره با آمریکا ممنوع است» و این بیان مهم تذکری به کسانی است که به مبانی و مسائل دینی شناخت ندارند و یا اعتقادشان راسخ و محکم نیست.

نکات مهم اباعبدالله حسین (ع) به استاندار مدینه
آیت‌الله عابدینی به نکته امام حسین (ع) در استانداری مدینه اشاره و افزود: امام (ع) فرمودند «ای استاندار آیا می‌دانی که با چه کسی سخن می‌گویی و به نفع چه کسی قدم بر می‌داری؟» و در این بیان خودشان و یزید را معرفی کردند؛ امام حسین (ع) در ادامه به گونه‌ای خط حق و باطل، خط شیطان و رحمان، خط دین و بی‌دینی را ترسیم فرمودند که در هر زمانی هر انسان عاقلی به خوبی راه را بشناسد.

نماینده ولی‌فقیه در استان تصریح کرد: اباعبدالله حسین (ع) در آن جلسه فرمودند که ما اهل بیت پیغمبر (ص) و نبوت هستیم، یعنی نبوت و پیغمبری در طول تاریخ به ما رسیده است و من ادامه دهنده آن راه هستم.

وی خاطرنشان کرد: امام حسین (ع) فرمودند: ما معدن رسالت‌ها و رسولان الهی هستیم و خانه ما محل آمد و شد فرشتگان الهی بوده است و همه عالم این را می‌دانند و در ادامه امام (ع)، یزید را انسانی شراب‌خوار، قاتل و فاسق معرفی کرد که ظاهر خود را دینی نشان داده اما از دین هیچ شناختی ندارد.

عده‌ای با استفاده از دین قصد فریب مردم را دارند
امام جمعه قزوین به برخی از انحرافات موجود در جامعه و در میان افراد هم اشاره کرد و گفت: انسان‌هایی بسیاری هم در جامعه ما دچار انحراف و تظاهر هستند و با دین قصد فریب مردم را دارند و این همان نفاق و فسق و مسیری است که یزید آن را پیمود.

آیت‌الله عابدینی خاطرنشان کرد: امام حسین (ع) فرمودند هر کسی که مِثلیت و شباهتی به من دارد با مثل یزید بیعت نمی‌کند. یعنی با او دست نمی‌دهد، همراهی، همکاری و همدلی نمی‌کند و درواقع این سیره امام (ع) بهترین تقواست که باید آن را فراگرفت.

نالایقی آل سعود در مدیریت حج بر همگان روشن شد
وی فاجعه منا را بسیار غم‌انگیز و ناراحت کننده دانست و بر نالایقی و نداشتن شایستگی مدیریت حج توسط آل سعود تأکید کرد و یادآور شد: آل سعود تمام نیروهای نظامی و انتظامی خود را به دو لشکر تقسیم کرده است؛ لشکری که جنگ آزموده و دارای تجربه هستند را در یمن و بحرین و همراهی با داعش و لشکر بی‌تجربه را هم برای کشتار حاجیان گسیل کرد و سلاح آنها در منا بی‌تجربگی نیروهایشان بود؛ نوجوان‌ها و جوانانی که چیزی از مدیریت آن جمعیت میلیونی نمی‌دانستند و همین مهم به کشتار حاجیان منتهی شد.

این مقام مسئول اظهار داشت: جنس حاجیانی که مظلومانه در منا کشته شدند همانند مردم یمن، عراق، سوریه و بحرین هستند که توسط سعودی‌های یهودی به شهادت می‌رسند و آل سعود به جای این که با ارسال نیرو و هواپیما آنها را در کشورهای خودشان بکشد، در کشور خودش دست به این جنایت می‌زند.

فاجعه منا باید از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گیرد
وی با تأکید بر این که این فاجعه از ابعاد مختلف باید مورد بررسی قرار گیرد، تصریح کرد: در این واقعه به ساحت حج ابراهیمی و حجاج شد اهانت شد و به جای این که حجاج در این سرزمین «آمنا» ببینند خوف و خطر دیدند؛ البته «آمنا» که خداوند در قرآن به آن اشاره فرموده است مربوط به زمانی است که مدیریت حج بر عهده امام منصوب از قِبَلِ خدا قرار گیرد.

مدیریت حج به انسان‌های فرهیخته از کشورهای اسلامی واگذار شود
آیت الله عابدینی بیان کرد: هیئت حقیقت‌یاب باید متشکل از همه کشورهایی که حاجیانشان مظلومانه در این حادثه جان باخته‌اند تشکیل شود و این واقعه تلخ را بررسی کنند و عدم لیاقت و شایستگی آل سعود را برای مدیریت حج مصوب کنند و مدیرت آن را به انسان‌هایی فرهیخته از کشورهای مختلف اسلامی واگذار نمایند.

امام جمعه قزوین با تأکید بر این که باید جبهه حق و باطل را امروزی درک کنیم، خاطرنشان کرد: باید ببینیم امروز امام حسین (ع) چه انتظاری از ما دارند، و در مقابل جنایت‌های آل سعود در منطقه چه عکس‌العملی باید نشان داد و این یک تکلیف در ماه محرم است.

محرم فرصتی برای بصیرت افزایی
وی ماه محرم را فرصتی برای بصیرت افزایی دانست و گفت: در ماه محرم باید وفاداری را نسبت به رهبرمان نشان دهیم و خوشبختانه در طول انقلاب و فتنه‌ها بارها این وفاداری‌ها نشان داده شده است.

ضرورت احیای امر به معروف و نهی از منکر
این مقام مسئول به در پیش بودن دهه امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و اذعان داشت: امر به معروف و نهی از منکر اگر احیا نشود دین و نماز از بین خواهند رفت و این مهم، انسان مؤمن و منافق را از یکدیگر متمایز می‌کند و مؤمنان همواره به امر به معروف می‌پردازند.

آیت الله عابدینی اظهار کرد: نباید نفاق در جامعه عادی شود و فضای جامعه همواره برای انجام امر به معروف و نهی از منکر فراهم باشد و نباید این امر مقدس برای کسب منافع دنیایی به فراموشی سپرده شود چرا که مخالف مبانی دین و اسلام است.

وی با بیان حدیثی از امام علی (ع) به تشریح بیشتر اهمیت امر به معروف و نهی از منکر پرداخت و گفت: امام علی (ع) فرموده‌اند: اگر کسی منکر را دید و قلباً ناراحت نشد، با زبان چیزی نگفت و عملاً هم اقدامی نکرد، مرده زنده‌نما است و مرگ چنین فردی مرگ انسانی است و چنین فردی در زمره انسان قرار ندارد.

سرنوشت همه انسان‌ها به هم گره خورده است
امام جمعه قزوین یادآور شد: اگر مسلمانی صدای کمک از سوی انسانی را بشنود و به کمک او نشتابد مسلمان نیست و این، اندیشه دین اسلام و بیان‌کننده آن است که سرنوشت همه انسان‌ها به هم گره خورده است.

این مقام مسئول اذعان داشت: طبق فرموده رهبر معظم انقلاب نباید نسبت به سرنوشت دیگران سهل‌انگار و بی‌تفاوت باشیم چرا که در آن صورت لایق و شایسته نام مسلمانی نیستیم و نباید تحت تأثیر فرهنگ‌سازی بی‌تفاوتی از سوی برخی‌ها قرار گرفت.

دستان رییس جمهور آمریکا کثیف‌ترین و آلوده‌ترین چنگال در جهان
وی یادآور شد: دستان رییس‌جمهور آمریکا کثیف‌ترین و آلوده‌ترین چنگال‌هایی است که در جهان دست به جنایت می‌زند و حال اگر دستی به هر دلیل به آن چنگال می‌رسند آلوده می‌شود و آلودگی آن هرگز پاک نخواهند شد. الا این که از این جرم سیاسی توبه کنند و تحولی دیده شود. این اقدام را مردم ما نمی‌بخشند چرا که از آن رهبر انقلاب ابراز نگرانی کردند و فرمودند هر نوع مذاکره با آمریکا ممنوع است.

انتهای پیام/

منبع: پایگاه اطلاع رسانی نماینده ولی فقیه در استان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان