۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین از قهرمان ملی بودن ظریف در نگاه آقای رئیس جمهور تا سخن از استیضاح وی در مجلس/ نمایندگان مجلس چه می‌گویند؟
کد خبر: ۱۱۴۰۰۰ نویسنده: امیری تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۱۴ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

در حاشیه سیاست؛

از قهرمان ملی بودن ظریف در نگاه آقای رئیس جمهور تا سخن از استیضاح وی در مجلس/ نمایندگان مجلس چه می‌گویند؟

دولت یازدهم تعریفی برای موضع گیری انقلابی ندارد و رئیس جمهور محترم هر زمانی که انتقادی به دستگاه دیپلماسی وی مطرح می‌شود با قهرمان ملی خواندن ظریف وی را از همه انتقادات وارده مبرا می‌داند.

 از قهرمان ملی بودن ظریف در نگاه آقای رئیس جمهور تا سخن از استیضاح وی در مجلس/ نمایندگان مجلس چه می‌گویند؟
به گزارش خبرنگار سیاسی صبح قزوین ، سیاست خارجی دولت یازدهم از ابتدای مدیریت خود با نگاهی متفاوت و رویکرد تعامل با جهان شکل گرفت.
شاید پیگیری مباحث هسته‌ای نیز با همین تفکر به دستگاه دیپلماسی دولت واگذار شد و مرد تاریخ ساز دولت پا در رکاب در گفت‌وگوهای 1+5 حاضر شد.
محمدجواد ظریف به عنوان دیپلماتی که 20 سال از عمر خود را در غرب گذرانده، با نگاه منفعلانه که اغلب با دیپلماسی خنده در مواجه با سران غربی همراه بوده به تعامل در خصوص مباحث مختلف کشور پرداخته است.
آنچه در هفته اخیر بیشترین انتقادات را به عملکرد وزیر امور خارجه کشورمان معطوف کرده است عملکرد وی در خصوص فاجعه منا می‌باشد.
حادثه‌ای که با کشته شدن بیش از 5 هزار تن از مسلمانان جهان داغ بزرگی را بر دل دنیای اسلام برجای گذاشت اما گویی از دستگاه دیپلماسی ما آبی برای پیگیری قاطعانه این موضوع گرم نشد و در مقابل سران سعودی را جسورتر کرد.
وزیر بهداشت دولت يازدهم در حالی به عربستان رفت که ظریف خودش می‌گوید:« برای گرفتن ویزای وزرای دولت يازدهم، چهار بار با وزیر خارجه سعودی تماس گرفتم ولی او همکاری نکرد»، البته این وزیر سعودی در سخنی توهین آمیز خطاب به روحانی می‌گوید، او باید آخرین نفری باشد که درباره سلامت حجاج سخن می‌گوید و البته هیچ پاسخ محکمی نمی‌شنود.
ظریف به عنوان وزیر امور خارجه در رابطه با حادثه منا انفعالی برخورد کرد
روح‌اله عباسپور، نماینده مردم آوج و بوئین زهرا در مجلس در مصاحبه با خبرنگار سیاسی صبح قزوین ، در این خصوص معتقد است: عربستان سعوی نسبت به حج امسال سوء مدیریت داشته و با حجاج ایرانی بسیار بد رفتار کرد که همین امر منجر به جانباختن 465 نفر از هموطنانمان شد.
وی در خصوص رفتار اخیر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان می‌گوید: بخشی از عکس العمل وزیر خارجه در خصوص فاجعه منا تعمدی است در حالی که عربستان حتی اجازه شناسایی جنازه‌های جانباختگان این مصیبت را نداد و از ورود دیپلمات‌های ما ممانعت کرد.
عباسپور می‌افزاید: ظریف به عنوان وزیر امور خارجه خیلی انفعالی برخورد کرد و تنها پاسخش این بود که ویزا نمی‌دهند، همکاری نمی‌کنند، وزیر خارجه برخوردهایی داشت که این دیپلماسی از این فرد جای تامل دارد.
وی در خصوص عکسی از ظریف که در کنار امیر کویت نشسته و متواضعانه روی صندلی از او خواهش می‌کند که واسطه شده تا عربستان به وزرای ما اجازه ورود بدهد تصریح می‌کند: سیاست خارجه ایران با عزت، کرامت و اقتدار باید در قبال خیانت، جنایت، کوتاهی و سوء مدیریت عربستان مقابله کند اما این امر برخلاف عکس العملی بود که ظریف از خود نشان داد.
عباسپور در خصوص امکان استیضاح وزیر امور خارجه مطرح کرد: روز چهارشنبه تعدادی در مجلس به دنبال جمع‌آوری امضا برای استیضاح ایشان بودند، ما با رفتار ایشان مخالف هستیم اما تا به امروز نامه استیضاح را امضا نکردیم.
رهبری با سخنرانی خود اوضاع منطقه را تغییر دادند
با توجه به موضع ضعیف دولت در مقابل جسارت‌های دولت عربستان و بلاتکلیف ماندن وضعیت حجاج کشته و مفقود شده ایران در مکه، رهبر معظم انقلاب با ورود به موقع و قاطعانه خود به این ماجرا و با سخنرانی خود در نوشهر اوضاع منطقه را تغییر دادند.
رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان نیروی دریایی نوشهر فرمودند:" ما تا حالا خویشتن‌داری کردیم. در قضایای متعدّدی خویشتن‌داری کردیم؛ دست ایران اسلامی از خیلی‌ها بازتر است، توانایی‌های ما، امکانات ما از خیلی‌ها بیشتر است؛ می‌دانند که اگر بخواهند هماوردی کنند با نظام جمهوری اسلامی، در هیچ صحنه‌ای حریف نمی‌شوند. ما رعایت ادب اسلامی، رعایت حرمت برادری در امّت اسلامی را نگه داشتیم؛ ما می‌توانیم عکس‌العمل نشان بدهیم. اگر بنا شد عکس‌العمل نشان بدهیم، عکس‌العمل‌های ما خشن هم خواهد بود، سخت هم خواهد بود."
نمایندگان مجلس در حال بررسی استیضاح آقای ظریف هستند
حجت الاسلام سید مرتضی حسینی، نماینده مردم قزوین در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی صبح قزوین ، در خصوص نگاه دستگاه سیاست خارجی کشورمان می‌گوید: از ابتدا نوع مدیریت دستگاه دیپلماسی ما در خصوص برخورد با آمریکا و ایادی آنها چون عربستان سعودی برخوردی انفعالی بود.
حسینی با انتقاد از اینکه چرا باید سعودی‌ها به وزیر امور خارجه و وزیر ایران اجازه ملاقات ندهند، تصریح می‌کند: رفتار نادرست دستگاه دیپلماسی ما، اقتداری از خود به نمایش نگذاشته تا عربستانی‌ها جرات برخورد نامناسب با ایران را نداشته باشند.
وی افزود: سران دولت سعودی در این مدت از ایران ضعف مشاهده کرده اند، ایران قدرتمندی که در یک زمانی بزرگترین کشورها را به پای میز مذاکره می‌کشاند امروز باید وزیر امور خارجه عربستان به ما بی اعتنایی کند.
نماینده مردم قزوین در مجلس با بیان اینکه عربستان امروز رویکرد استقامت و پایداری را در دولت یازدهم نمی‌بیند، می‌افزید: دولتی که بتواند در برابر هجمه دشمن مقاومت کند، انفعالی برخورد کردن سیاست خارجی ما زمینه جسارت عربستان را فراهم کرد و این بی‌ادبی‌ها را انجام دهند.
وی ادامه می‌دهد: نمایندگان مجلس در حال بررسی استیضاح آقای ظریف هستند و این موضوع در مجلس مطرح شده است.
این کارشناس سیاسی در خصوص دست دادن وزیر امور خارجه کشورمان با رئیس جمهور اوباما ابراز می‌کند: اگر حتی این موضوع هم اتفاقی صورت گرفته باشد این سوال مطرح است که آیا به دست چدنی که به کشتار و نسل کشی مسلمانان مشغول است باید دست داد؟
این نماینده مجلس اذعان می‌کند: متاسفانه جریانی در دولت حاکم شده که نگاه انقلابی و ایستادگی در برابر زورگویی‌ها را قبول ندارد تا بتواند پیام ملت ایران را به طور کامل به جهان منتقل کند.
وی در پایان معتقد است: متاسفانه هیئت رئیسه مجلس نگاهشان با ما همراه نیست و نمی‌توان گفت با این نگاه بتوان اعلام موضع قدرتمندانه‌ای در خصوص عملکرد دستگاه سیاست خارجی در مجلس داشت.
حضور ظریف در نیویورک بدون دستاوردی برای رسیدگی به حادثه منا
با وجود تاکیدات کوبنده رهبری و موضع گیری صریح ایشان در برابر سران سعودی که منجر به عذرخواهی آنها از رهبری و همکاری مسئولین این کشور با ایران شد اما هیچ حرکت قاطعانه‌ای از سوی وزارت خارجه در رابطه با فاجعه منا صورت نگرفت.
وزارت خارجه با مشی انفعالی خود که پیش رو گرفته بود، نتوانست کاری از پیش ببرد در نتیجه عربستانی‌ها رویکرد خود را تغییر نداده و تسلیم نشدند.
حتی در این شرایط ظریف در کشور حضور نداشت و در نیویورک آمریکا بسر می‌برد. وقتی کشور در مسائل برون مرزی دچار مشکل شده و مسئله حاد می‌شود، انتظار می‌رود وزیر در کشور حضور پیدا کرده و عکس العمل نشان دهد اما متاسفانه این امر محقق نشد.
از وزیر امور خارجه برای پاسخگویی در خصوص حادثه منا دعوت می‌شود
داود محمدی، نماینده مردم قزوین در مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی صبح قزوین ، در خصوص عملکرد دستگاه دیپلماسی کشورمان در رابطه با فاجعه منا اظهار می‌کند: در ارتباط با واقعه عربستان چند عملکرد را باید باهم مورد پیگیری قرار دهیم، اول اینکه این فاجعه به واسطه نگاه بین المللی یک چارچوب‌هایی دارد که همه کشورها باید نسبت به آن مقید باشند.
این نماینده مجلس می‌افزاید: ما براساس کنفوانسیون‌های بین المللی با عربستان توافقنامه داریم که این توافقنامه در سطح کشوری و دستگاه دیپلماسی ما است و سران این کشور در چارچوب آن باید وظایف خود را به خوبی انجام دهند.
وی ادامه داد: اگر عربستان به مفاد این توافقنامه پایبند نباشند به لحاظ حقوقی قابلیت پیگیری دارد؛ فلذا وزارت خارجه باید با همه ظرفیت خود این موضوع را از مجاری حقوقی و با جلب نظر کارشناسان حقوق و صاحب نظران پیگیری کند.
محمدی با بیان اینکه نکته دوم فاجعه منا حقوق خصوصی افراد حاضر در این حادثه است تصریح کرد: در فاجعه منا یک حقوقی هم افراد خصوصی دارند که شامل دیه جانباختگان و مجروحین و جبران خسارات وارده است.
وی در ادامه اضافه کرد: این بخش را باید دستگاه دیپلماسی و هم دستگاه قضایی وارد شده و حقوق افراد آسیب دیده در حج امسال، ضرر و زیان‌های مادی و معنوی آنها پیگیری و جبران شود.
این کارشناس سیاسی عنوان کرد: همچنین فاجعه منا یک حیثیت عمومی هم دارد، این جنبه عمومی باید از لحاظ قضایی پیگیری شود و دولت عربستان باید همه این خسارات را تامین و جبران کند.
وی با تاکید بر اینکه نکته سوم فاجعه منا بحث سیاسی این حادثه است ابراز کرد: در این بُعد سیاست نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در راستای اجرای منویات رهبری همواره بر تنش زدایی و دوری از خشونت، فرقه گرایی و پرهیز از اختلاف بین مذاهب استوار است و همین موضوع را مبنا حرکات خود را قرار می‌دهد.
نماینده مردم قزوین در مجلس افزود: همه پرونده نظام ایران بعد از پیروزی انقلاب مبین این نگاه بوده است.
وی ادامه داد: قطعا اگر طرف مقابل قصد سوءاستفاده از عطوفت و رأفت اسلامی و سیاست مدارای نظام جمهوری اسلامی ایران را داشته باشد پاسخش باید همان موضعی باشد که رهبری در چند روز گذشته بیان کردند و فرمودند: موضع ما در این گونه موارد سخت و خشن خواهد بود.
محمدی گفت: دولت عربستان هم باید بهترین عملکرد را در این خصوص داشته باشد و دستگاه دیپلماسی ایران هم نگاهش معطوف بر این موضوع قرار دهد و تلاش کند همه حقوق جانباختگان و آسیب دیدگان و حقوق ایران در این موضوع رعایت شود.
وی در خصوص نظارت مجلس بر عملکرد وزیرامور خارجه در حادثه منا تصریح کرد: معمولا در اینگونه مواقع مجلس وزیر امور خارجه را دعوت به پاسخگویی در خصوص موضوع رخ داده می‌کند.
این نماینده مجلس اضافه کرد: ما در ارتباط با مذاکرات هسته‌ای نیز چندین نوبت از آقای ظریف دعوت کردیم و نقطه نظرات نمایندگان به وی منتقل شد.
وی با بیان اینکه در خصوص فاجعه منا از وزیر امور خارجه برای پاسخگویی به مجلس دعوت می‌شود تاکید کرد: در این جلسه نظرات نمایندگان با آقای ظریف مطرح می‌شود و وی گزارشی از روند پیگیری این اتفاق برای مجلس ارائه خواهد داد.
دولت یازدهم تعریفی از موضع گیری انقلابی ندارد
آنچه از عملکرد دستگاه سیاست خارجه کشورمان در این حادثه به خوبی نمایان بود اعتقاد کمرنگ مسئولین این دستگاه به استفاده از ابزار و اهرم‌های اقتدار و بیان انقلابی در مقابل بهره گیری از تعامل و بیان دیپلماسی بود.
تجربه انقلاب اسلامی در 36 سال گذشته ثابت کرده آنچه دشمنان این نظام را مجبور به کرنش در مقابل ما کرده است بهره گیری از ابزار اقتدار و مقاومت و زبان قدرت در برابر آنهاست.
در صورتی که دولت یازدهم تعریفی برای این نگاه ندارد و رئیس جمهور محترم هر زمانی که انتقادی به دستگاه دیپلماسی وی مطرح می‌شود با قهرمان ملی خواندن ظریف وی را از همه انتقادات وارده مبرا می‌داند.
اما این نرمش دیپلماسی دولت تا به امروز به چه میزان توانسته پیام انقلاب اسلامی را به جهان صادر کرده و دشمنان این نظام را در مقابل عزت ایران زمین گیر کند؟
انتهای پیام/2002


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان