۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین روزانه ۹ نفر در قزوین فوت می‌کنند/ میانگین هر طبقه قبر سه میلیون و ۸۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده است
کد خبر: ۱۱۳۹۷۸ نویسنده: غلامرضا ابراهیمی تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۱۴ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرستان قزوین:

روزانه ۹ نفر در قزوین فوت می‌کنند/ میانگین هر طبقه قبر سه میلیون و ۸۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده است

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرستان قزوین گفت: روزانه ۹ نفر فوتی داریم. در داخل شهر قیمت قبر یکسان است و به طور میانگین هر طبقه سه میلیون و ۸۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده است.

روزانه ۹ نفر در قزوین فوت می‌کنند/ میانگین هر طبقه قبر سه میلیون و ۸۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده است
به گزارش صبح قزوین ، آرامستان‌ها يکي ازسازمانهاي زير مجموعه حوزه معاونت خدمات شهري شهرداري قزوين است که کليه فعاليت‌هاي اين سازمان تحت نظارت هيات مديره به رياست معاونت خدمات شهري شهرداري قزوين برنامه‌ريزي و هدايت مي‌شود.
دامنه فعاليت اين سازمان حوزه شهر قزوين بوده اما به جهت امکانات و تجهيزات مناسب به ویژه در بخش تغسيل، تکفين و حمل اموات، عملاً به بخش قابل توجهي از شهرهاي استان خدمات مي‌دهد.


وجود مراکز درماني و بيمارستاني در مرکز استان، قرار گرفتن شهر در محل شاهراه شمال و شمال غرب، حادثه خيز بودن اين محورها، تردد وسايل نقليه زياد در اين محورها و نيز نزديکي به شهرهاي پر جمعيت؛ به توسعه خدمات اين سازمان به شکل فرا شهري و فرا استاني منجر شده است.
به دلیل اهمیت این موضوع مصاحبه‌ای با مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرستان قزوین صورت گرفته که از نظر می‌گذرد.

پروژه‌های عمرانی آرامستان‌های قزوین
غلامرضا ابراهیمی، مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرستان قزوین با اشاره به پروژه‌های عمرانی آرامستان‌های شهر قزوین در مصاحبه با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: در حال حاضر فاز دوم کف‌سازی بهشت حسینی (معروف به ولدآبادی) در دست ساخت است.
وی افزود: فاز سوم این پروژه نیز در روز چهارشنبه، 15 مهرماه آغاز خواهد شد که تا پایان سال نیز به اتمام خواهد رسید.

ابراهیمی در ادامه این بحث گفت: پروژه‌هایی از قبیل کف‌سازی حیاط آرامستان نوبلی و بهشت رضوی، به همراه ساخت سر درب ضلع غربی به انضمام 10 مغازه که در سردر آن تعبیه شده از جمله اقدامات سال آتی به شمار می‌رود.
وی به دیگر اقدامات پروژه‌های عمرانی اشاره کرد و گفت: سالن ترحیم نیز تا سه ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و همچنین قبور قدیمی در بهشت حسینی که امکان اضافه کردن قبر روی آن‌ها وجود داشت، از یک طبقه به سه طبقه افزایش یافت.

این مسئول در همین خصوص بیان کرد: 28 حجره در ضلع شرقی بهشت فاطمه و همچنین 15 حجره در ضلع جنوب غربی برای سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. هر سال 2000 سنگ قبر نصب می‌شود که این عمل جزء پروژه‌های هرساله این سازمان محسوب می‌شود.
وی یادآور شد: گلزار شهدا در اختیار بنیاد شهید است و تنها نظافت، فضای سبز و نگهبانی آن برعهده این سازمان می‌باشد.

ترافیک موجود در آرامستان بهشت فاطمه
وی به ایجاد معضل ترافیک در سال‌های آتی در بهشت فاطمه اشاره و اذعان کرد: دو درب به آرامستان بهشت فاطمه اضافه شد، یک درب واقع در شمال شرقی این آرامستان به بهره‌برداری رسید و درب دیگر واقع در ضلع شرقی در دست طراحی است که در سال آینده اجرا خواهد شد.
ابراهیمی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر سه مورد ورودی و خروجی وجود داشته باشد تقریبا مشکل ترافیک داخل حل خواهد شد و همچنین به منظور کاهش ترافیک در این منطقه، جای پارک یک هکتاری در نظر گرفته شده که فعلا رایگان می‌باشد.
وی به شهروندان توصیه کرد: از عموم مردم تقاضا می‌کنیم به علائم راهنمایی و رانندگی توجه لازم را داشته و در مکان‌های خط ‌کشی شده پارک کنند تا از ایجاد ترافیک جلوگیری کنند. همچنین رعایت نظافت آرامستان‌ها ضروری است؛ در شأن مسلمانان شیعه نیست که زباله‌های منزل خود را در این اماکن تخلیه کنند.
مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرستان قزوین در خصوص تامین اعتبار این سازمان توضیح داد: این سازمان تحت حمایت شهرداری قرار دارد اما از طرف این ارگان اعتباری دریافت نمی‌شود. امسال 2 میلیارد برای پروژه‌های عمرانی هزینه شده است، البته بابت این امور اعتباری به ما تعلق نمی‌گیرد، ما خود باید درآمدزایی کرده تا بتوانیم از آن استفاده کنیم و معضلاتمان را برطرف کنیم.

آمار متوفی‌ها و قیمت قبور

وی اذعان کرد: روزانه 9 نفر فوتی داریم که از این تعداد 4 نفر دفن و 5 نفر مابقی به روستاها و شهرهای اطراف اعزام می‌شوند.
ابراهیمی در مورد زمان مورد نیاز برای انجام مراحل دفن، اظهار کرد: 20 دقیقه بابت شست‌و‌شو، 20 دقیقه برای نماز خواندن و تدفین و اگر قبر از قبل خریداری نشده است، 20 دقیقه نیز برای انجام کارهای خرید قبر، کارهای اداری و واریز پول، زمان صرف می‌شود.

وی در خصوص قیمت قبر تشریح کرد: در حال حاضر قبرها بصورت سه و چهار طبقه موجود است، قیمت‌ هر طبقه قبر، از حداقل صد هزار تومان تا حداکثر پنج میلیون تومان در نظر گرفته شده است. در داخل شهر قیمت قبر یکسان است و به طور میانگین هر طبقه سه میلیون و 800 تومان قیمت‌گذاری شده است.
این مسئول در ادامه این بحث ابراز کرد: افراد می‌توانند قبر را رزرو کنند اما قبرهای صد هزار تومانی قابلیت ذخیره‌سازی ندارند، این قبرها فقط روز تدفین خریداری شده و استفاده می‌شود.
وی افزود: قبرهای داخل حجره (خانوادگی) مختص افراد خاصی نیست، برای عموم آزاد است و به مبلغ پنج میلیون تومان به فروش می‌رسد.

ابراهیمی در پاسخ به این سوال که آیا سیستم پیش‌فروش اینترنتی قبور در قزوین فعال است، گفت: در حال حاضر سیستم اینترنتی پیش فروش قبر قابل استفاده بوده و افراد می‌توانند با مراجعه به سایت آرامستان‌های استان قزوین، این امر را انجام دهند.

نیاز به امکانات لازم برای پروژه‌های عمرانی
وی به مشکلات موجود در این سازمان اشاره کرد و گفت: برای انجام کارهای عمرانی در این اماکن نیاز به امکانات لازم داریم اما امکانات ما همچون لودر، کامیون، آمبولانس و ماشین‌های کمپرسی کوچک بسیار محدود است.
این مسئول اضافه کرد: امکاناتی از قبیل بیل مکانیکی در حادثه‌های ناگوار برای حفر قبر و برداشتن آوار مورد نیاز است.
وی ادامه داد: آمبولانس به بخش خصوصی واگذار شد. در گذشته 5 آمبولانس در اختیار داشتیم، بعد از ارجاع آن به بخش خصوصی، پیمانکار موظف به تامین 10 دستگاه آمبولانس شد یعنی باید 5 دستگاه به موجودی قبلی اضافه کند.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرستان قزوین متذکر شد: مشکلات این سازمان باید داخل هیئت مدیره حل شود و مشکلات خود را تنها از طریق درآمدزایی و سپس رفع آن‌ها از همین منابع باید دنبال کنیم.
وی گفت: در پی مشکلات متعدد خود درصدد کمک گرفتن از وزارت کشور برآمدیم اما به دلیل مواجهه کشور با مشکلات مالی متعدد امیدی به این امر نداریم.

انتهای پیام/7008



دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان