۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین کاهش چشمگیر ماده سمی "مالاشیت گرین" در مزارع پرورش آبزیان
کد خبر: ۱۱۳۹۵۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۱۳ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین خبر داد:

کاهش چشمگیر ماده سمی "مالاشیت گرین" در مزارع پرورش آبزیان

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین خبر داد: خوشبختانه بر اساس مجموعه فعالیت‌های دستگاه‌های ذیربط و حمایت قوه قضایه پایش‌های اخیر مزارع پرورش آبزیان در استفاده از ماده خطرناک "مالاشیت گرین" به سمت منفی شدن در حرکت است.

کاهش چشمگیر ماده سمی "مالاشیت گرین" در مزارع پرورش آبزیان
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، ظهر امروز نشست خبری مدیرکل دامپزشکی استان قزوین به مناسبت هفته دامپزشکی با اصحاب رسانه در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد.
در این نشست سید بهمن نقیبی ضمن عرض تسلیت به بازماندگان فاجعه منا به ارائه عملکرد اداره کل دامپزشکی از مهر سال 93 تاکنون پرداخت و گفت: یکی از توصیه‌های مهم ما به تمام رده‌های اجتماعی درخصوص ذبح دام، کشتار در کشتارگاه‌ها است تا نظارت‌های قبل، بعد و حین کشتار به درستی انجام گرفته و سلامت دام مورد تایید اداره دامپزشگی قرار گیرد.
وی با بیان اینکه تب CCHF بیماری مشترک میان انسان و حیوان است، افزود: اهمیت توجه به این توصیه هنگامی مشخص می‌‌شود که بیماری خطرناک تب خونریزی‌دهنده کنگو کریمه (CCHF) بدون هیچگونه علائمی در دام زنده می‌تواند به انسال منتقل شده و مرگ‌آور باشد.
این مسئول ادامه داد: پس از کشتار دام در کشتارگاه گوشت به مدت 24 ساعت در یخچال نگهداری می‌شود که در صورت وجود CCHF، سرما و افزایش PH سبب از بین رفتن عامل بیماری‌زا شده و با اطمینان خاطر گوشت به قصابی‌ها عرضه می‌شود.
نقیبی با اشاره به خدمات رایگان اداره دامپزشکی در روز عید قربان، بیان کرد: همچون سال‌های گذشته 38 گروه نظارت بر ذبح دام متشکل از ناظرین بهداشتی، کارشناسان اداره دامپزشکی و ناظرین بر ذبح شرعی دام به صورت رایگان در عید قربان در خدمت مردم بودند.
وی اضافه کرد: امسال تعداد 3 هزار و 666 دام زنده در عید قربان توسط گروه‌های نظارت مورد بررسی قرار گرفته‌اند که از این تعداد هزار و 155 دام ذبح شده‌اند.
مدیر کل دامپزشکی استان قزوین اظهار کرد: در ایام محرم نظارت رایگان بر ذبح دام، نظارت بر نذری‌هایی همچون شیر و بررسی سلامت اسب‌های استفاده شده در تعزیه‌خوانی‌ها نیز از جمله خدمات اداره دامپزشکی در ایام سوگواری سید و سالار شهیدان خواهد بود.
نقیبی با اشاره به اینکه پانزدهم مهرماه به عنوان روز روستا در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه فعالیت اداره دامپزشکی از دل روستاها تا قلب شهرها ادامه دارد، طی سال‌های گذشته این اداره در روز پانزدهم مهرماه تمام خدمات دامپزشکی اعم از سم‌پاشی، ضدعفونی اماکن، ارائه بروشورهای اطلاع‌رسانی و واکسیناسیون دام‌ها را در روستاهای منتخب به صورت رایگان انجام می‌دهد.
وی در ادامه با بیان اینکه روز 17 مهرماه روز جهانی تخم مرغ است، تاکید کرد: علی‌رغم اینکه تخم مرغ از ارزش غذایی بالایی برخوردار است سرانه مصرف این ماده غذایی در کشور ما به مراتب پایین‌تر از استاندارهای جهانی است.
این مسئول اضافه کرد: ایران به لحاظ تولید تخم مرغ در رتبه دهم جهانی قرار دارد اما مصرف این ماده ارزشمند غذایی در کشور پایین‌تر از حد مجاز بوده و عمده مصرف نیز در موادی مانند سس‌ها اتفاق می‌افتد.
نقیبی افزود: به دلیل طیف گسترده فعالیت‌های دامپزشکی، سال گذشته قرادادهای بالغ بر 600 میلیون تومان در بخش غیردولتی در حوزه‌های سم‌پاشی و مایه‌کوبی منعقد و اجرا شده است.
وی با بیان اینکه سال گذشته یکی از دامپزشکان قزوینی به عنوان دامپزشک نمونه کشوری انتخاب شد، گفت: افرادی که در آزمون ورودی دامپزشکی پذیرفته شده بودند از اول خرداد امسال مشغول به کار شدند و به زودی 12 نفر دیگر نیز به کارکنان این اداره اضافه خواهند شد.
این مسئول، وجود آزمایشگاه مرجع دامپزشکی را یکی از نقاط قوت اداره کل دامپزشکی استان دانست و اظهار کرد: هر روز اقبال استان‌‌های دیگر در ارسال نمونه‌ها به این آزمایشگاه بیشتر می‌شود.
نقیبی عنوان کرد: اداره کل دامپزشکی استان قزوین برای سومین سال متوالی مجری طرح ملی پایش مواد دارویی در فراورده‌های خام دامی از قبیل عسل، تخم مرغ، گوشت قرمز و سفید، ماهی و غیره شده است.
وی ادامه داد: از مهرماه سال گذشته تاکنون 13هزارو 678 نمونه جهت بررسی‌های آزمایشگاهای به استان ارسال شده که تعدادی مربوط به بحث بقایای دارویی و تعدای نیز در ارتباط با شناسایی عوامل بیماری‌زا همچون آنفولانزای فوق حاد که همواره تهدیدی جدی در صنعت طیور محسوب می‌شود، بوده است.
مدیر کل دامپزشکی استان قزوین ادامه داد: در حال حاضر با وجود آزمایشگاه مرجع دامپزشکی در استان، در صورت هرگونه احتمال بروز بیماری می‌توانیم ظرف مدت 2 ساعت پس از نمونه‌گیری نتایج آزمایشگاهی را اعلام کرده و اقدامات لازم را بر مبنای نتایج انجام دهیم.
نقیبی بیان کرد: در طول سال گذشته به واسطه حمایت‌های لازم و تهیه تجهیزات آزمایشگاهی توانستیم تقلبات بسیاری را در فراورده‌های گوشتی شناسایی کنیم و این اقدامات قطعا عامل بازدارنده‌ای برای افراد سودجو خواهد بود.
وی در ادامه به ارائه آماری در بحث دارو و درمان پرداخت و اظهار کرد: در حال حاضر 26 داروخانه دامپزشکی، 54 کلینیک، 8 مرکز مایه‌کوبی، 8 شرکت پخش، 6 شرکت داروسازی و 1 بیمارستان اختصاصی دام کوچک شامل سگ، گربه، همستر، خورچه هندی و غیره در استان در حال فعالیت هستند و اخیرا نیز یک بیمارستان دام بزرگ در حال احداث است که در صورت فراهم شدن شرایط لازم طی ماه‌های آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
این مسئول به دلایل اهمیت صنعت طیور در استان اشاره و بیان کرد: فعالیت اداره طیور از چند جنبه حائز اهمیت است؛ اول اینکه تعداد زیادی واحد پرورش طیور گوشتی در استان مشغول فعالیت هستند و حجم عمده‌ای از نیاز استان‌های دیگر از جمله تهران را فراهم می‌کنند.
نقیبی با بیان اینکه تعداد 25 میلیون جوجه‌ریزی طی یک سال در استان اتفاق می‌افتد، ادامه داد: وجود 2 مزرعه منحصر به فرد پرورش اجداد تخمگذار کشور در آبیک یکی دیگر از جنبه‌های حائز اهمیت اداره طیور است که این مزارع به صورت مداوم از نظر بیماری‌های مختلف پایش می‌شوند.
وی به بیماری‌های آبزیان در استان اشاره کرد و گفت: یکی از بیماری‌های خطرناک آبزیان بیماری VHS است که طی 2 سال گذشته در استان‌های غربی باعث تلفات زیادی شده است اما خوشبختانه با به‌کارگیری تمهیدات لازم توسط دامپزشکی، اتحادیه آبزی‌پروان و بخش شیلات و معاومت بهبود کیفی دامی جهاد کشاورزی هیچگونه گزارشی از آلودگی به این بیماری در استان داده نشد.
مدیر کل دامپزشکی استان قزوین ادامه داد: طی سال گذشته استفاده از ماده سمی و خطرناک "مالاشیت گرین" که به هیچ وجه از بدن ماهی خارج نشده و به واسطه مصرف گوشت ماهی به بدن انسان نیز وارد می‌شود و سبب بروز انواع سرطان‌ها و ناقص الخلقه زایی می‌شود در مزارع پرورش آبزیان استان اثبات شد.
نقیبی ادامه داد: با ثابت این موضوع پایش‌های جدی در این زمینه آغاز گردید و طی این مدت 200 هزار قطعه ماهی معدوم شد و خوشبختانه بر اساس مجموعه فعالیت‌های دستگاه‌های ذیربط و حمایت قوه قضایه پایش‌های اخیر به سمت منفی شدن در حرکت است.
وی افزود: سال گذشته علی‌رغم وجود محدودیت اعتبارات، ماده ضدعفونی کننده جایگزین " ملاشیت گرین" توسط سازمان تهیه و به صورت رایگان در اختیار آبزی‌پروران قرار گرفت.
این مسئول در ادامه به ارائه آماری از صادرات فراورده‌های گوشتی اشاره و بیان کرد: از ابتدای مهر 93 تاکنون 42 هزار و 290 گواهی بهداشت برای 62 مورد مواد مختلف اعم از تخم مرغ، جوجه، پودر گوشت و غیره صادر شده است که از این میان 25 هزار و 105 فقره در استان‌های دیگر جابه‌جا و مابقی صادر شده است.
نقیبی در خصوص معضلات عمده اداره دامپزشکی، گفت: غریب به هزار و 500 بیماری دامی وجود دارد که در حدود 840 بیماری بین انسان و حیوان مشترک است و عمده معضلات دامپزشکی بحث مراقبت از دام‌ها در جهت حفظ منابع اقتصادی دامی است.
وی در خاطرنشان کرد: جمعیت دامی استان در حدود 1 میلیون و 100 هزار گوسفند و غریب به 170 هزار گاو است که از مهرماه سال گذشته تاکنون بالغ بر 3 هزار و 700 هزار نوبت سر دام برعلیه بیماری‌های مختلف و به دفعات متعدد واکسینه شده‌اند.
انتهای پیام/9003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان