۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین رایزنی‎های دیپلماتیک برای پیگیری فاجعه منا ادامه دارد
کد خبر: ۱۱۳۹۵۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۱۳ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

روحانی:

رایزنی‎های دیپلماتیک برای پیگیری فاجعه منا ادامه دارد

رئیس جمهور گفت: ایران اولین کشوری است که توانست اجساد مطهر خود را به کشور برگرداند و امروز بیشترین تلاش را برای شناسایی مفقودین انجام می‎دهیم.

رایزنی‎های دیپلماتیک برای پیگیری فاجعه منا ادامه دارد
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، در همایش روز ملی روستا که در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: من لازم می‌دانم قبل از اینکه وارد بحث روستا شوم به محضر همه ملت ایران و همه ملل اسلامی به ویژه خانواده‌های جان باختگان منا این غم بزرگ را تسلیت بگویم.

وی با بیان اینکه این‌ حادثه واقعه‌ای بسیار تأثرانگیز و غم‌آوری بود گفت: حاجیانی که روز عرفه در عرفات بودند و با خدای خود راز و نیاز می‌کردند به سرزمین مشعر آمدند ولی با بی‌کفایتی و بی‌تدبیری وعدم برنامه‌ریزی و احیانا تقصیرهایی که باید بررسی شود، مواجه شدند.

وی ادامه داد: چگونه ممکن است با وجود اینکه این همه دوربین، اتاق‌های مانیتور در سرزمین منا وجود دارد و لحظه به لحظه تمام خیابان‌ها و جمعیت و حتی تصاویر افراد نشان داده می‌شود این واقعه به وقوع بپیوندد.

روحانی افزود: روز اول که مصادف با عید قربان است حتما می‌دانند که چه ساعتی کدام حجاج برای رمی جمرات می‌آیند چطور ممکن است در کشوری که آن همه امکانات، تجهیزات، هواپیما و پول نفت در اختیار دارد چنین حادثه‌ای به وقوع بپیوندد.

رئیس قوه مجریه تأکید کرد: دولت به مسئولیت خود واقف است خوشبختانه ندای مظلومیت ایران در حضور سران جهان در سازمان ملل به گوش جهانیان رسانده شد و وزیر امورخارجه کشورمان که یکی از قهرمانان ملی ما در تاریخمان است همه تلاش و کوشش خود را بکار گرفت و از طریق مسئولین سیاسی در سطح جهان، سازمان ملل ، دبیر کل سازمان ملل پیگیر این موضوع شد.

وی با بیان اینکه وزیر کشور، وزیر بهداشت و دیگر مسئولین کشور نیز تلاش‌های خود را زیر نظر معاون اول رئیس جمهور ادامه دادند تأکید کرد: البته دولت اقدامات خود را ادامه خواهد داد.

روحانی تصریح کرد: حدود بیش از 20 کشور در این اتفاق عزیزان خود را از دست دادند ولی ایران اولین کشوری است که توانست اجساد مطهر خود را به کشور برگرداند و امروز نیز بیشترین تلاش خود را برای شناسایی مفقودین انجام می‌دهد و بیشترین تحرک را در سطح دنیا در این فاجعه داشته است.

روحانی با بیان اینکه هرچه داریم و آنچه به دست آوردیم را در سایه امید، حضور و مشارکت مردم به دست آورده‎ایم، اظهار داشت: اگر ما توانستیم در مذاکرات هسته‌ای به افتخار بزرگ تاریخی دست یابیم در سایه حمایت مردم بوده حال بگذریم از برخی حرفا که من به موقع پاسخ آنان را خواهم داد.

وی با تاکید براینکه در نیویورک با بزگترین سران دنیا ملاقات داشتم و رهبری از رهبران دنیا را در سازمان ملل ندیدم که از کاربزرگ ایران تعریف نکنند، بیان داشت: همه آنها بدون استثنا از کار بزرگ ایران تعریف کردند فقط رژیم غاصب، منفور و اشغالگر اسرائیل است که آن هم از این مسئله عصبی است از این یک مورد که بگذریم تمام سران دنیا معتقدند کار عظیمی صورت گرفته است در واقع کار بزرگی نه فقط در این دهه بلکه در تاریخ شده است.

روحانی افزود: یک کشور در حال توسعه در برابر شش قدرت دنیا که 5 تا از این کشورها عضو دائم سازمان ملل متحد هستند و می‌توانند برای کشورهای دنیا تصمیم بگیرند قرار گرفت، اما جمهوری اسلامی ایران بعد از دو سال مذاکره پی در پی با آنان به سندی رسید و هیچ کس در دنیا نمی‌گوید که این مذاکرات ناموفق بوده است.

روحانی با بیان اینکه هر افتخاری در کشور به دست آید متعلق به همه است، گفت: اگر کشاورزان و روستاییان ما در سالجاری توانستند در گندم از 6.7 پارسال و از 4.8 دو سال پیش به بالای 8 میلیون تن برسند این افتخار متعلق به همه مردم ایران است در واقع افتخارات ما اختصاص به گروه خاصی ندارد.

وی افزود: اگر ورزشکارهای ما در دنیا پیروز می‌شوند آیا افتخار همه ما نیست؟ اگر دانشمندان ما در دنیا موفق می‌شوند آیا افتخار همه ما نیست و یا اگر در المپیادها، دانش آموزان ما کسب افتخار می‌کنند افتخار همه ما نمی‌باشد.

روحانی با بیان اینکه ما ملت واحد هستیم گفت: به همه حرکت‌های پرشتابی که این ملت بزرگ در راه تعالی و پیشرفت خودش داشته و خواهد داشت، افتخار می‌کنیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: امروز شرایط بعد از برجام را می‌بینیم و همچنین شرایط بعد از تحریم را می‌بینیم، به حول و قوه الهی در هفته‌ها و ماه‌های پیش‌رو همه دیوارهای غلط تحریم را فرو می‌ریزیم.

روحانی با اشاره به بحث سرمایه‌گذاری و فناوری در کشور اظهار داشت: ما امروز نیازمند فناوری هستیم همه مشکلاتی که دولت وظیفه دارد در برابر روستاییان بخاطر وظیفه ملی، قانونی و انقلابی روستاییان بینا و آگاه انجام دهد.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه در تحلیل سیاسی فرقی بین شهری و روستایی وجود ندارد، اظهار داشت: روستایی‌ها هم وزن شهری‌ها هستند، خوب تحلیل می‌کنند و در انتخابات سال 92 ثابت کردند که چطور مسائل مختلف را می‌توانند تحلیل کنند و در انتخابات آینده هم این چنین خواهد شد. روستاییان ما به لایق‌ترین افراد برای خدمت به مردم این کشور رأی می‌دهند.

روحانی تصریح کرد: ما دلمان می‌خواهد دو مرتبه یک حماسه و افتخار دیگر در اسفندماه شاهد باشیم.

رئیس جمهور گفت: همانطور که در رشد تولید ناخالص ما روستاییان 27 درصد نقش داشتند، در انقلاب، دفاع مقدس و هم در تولید و هم در افتخارات ملی که یکی از آن صحنه انتخابات است حضور دارند.

روحانی با بیان اینکه از نظر دولت حزب و جناح فرقی ندارد و آنچه برای ما مهم است این است که صالح‌ترین افراد برای اداره کشور انتخاب شوند، تصریح کرد: مسائل را باید کشوری و ملی در نظر گرفت نه جناحی، حزبی و گروهی.

روحانی که در همایش روز ملی روستا سخن می‎گفت با بیان اینکه من خود نیز روستا‌زاده هستم و به روستایی بودن خود افتخار می‌کنم، اظهارداشت: روستا فرهنگ این مرز و بوم است و همه بزرگان گذشته‌ این دیار و بسیاری از بزرگان امروز، عالمان، اندیشمندان، سیاستمداران اصحاب فرهنگ و هنر، انقلابیون، سرداران و شهدای بزرگ از روستا هستند.

رئیس جمهور کشورمان تاکید کرد: روستا همان نقطه‌ای است که از این نام قبل از هرچیز صفا، صداقت، مهربانی، عشق به اسلام، دین خاندان رسالت، تولید، کار و کوشش تبادل می‎شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه ما سالهاست می‌گوییم جمعیت مهاجر از روستا به شهر باید کم شود گفت: مگر روستایی چه می‌خواهد، چرا به شهر می‎رود و حاشیه نشین می‌شود ما در اینجا دو مسئله داریم که باید حل کنیم خدمات عمومی باید در روستا ها باید ارتقا یابد وعلم، درمان، اشتغال نباید کالای شهری باشد.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: در بخش درمان و بهداشت در این دو سال قدم های بسیار مهمی برداشته شده است برای نمونه پزشکان متخصص در مناطق دور افتاده حضور دارند و مراکز بهداشتی در حال احیا هستند وهمه این اقدامات برای ان است که روستایی برای خدمات درمانی مجبور نشود به شهر مرکز استان و پایتخت حرکت کند.

روحانی با بیان اینکه تمرکززدایی فقط در بحث مدیریت نیست گفت: ما باید علم و دانش فناوری را به مناطق روستایی ببریم.

وی در ادامه با بیان اینکه منابع زیرزمینی ما مرتب در حال کاهش است و از دیرباز با مشکل خشکسالی مواجه بوده‌ایم گفت: اگر در کتیبه‌ها نگاه کنید نوشته شده است خدایا ما را از خشکسالی و دروغ دور بدار.

رئیس جمهور اضافه کرد: دروغ را که تجربه کردید و دیدید چه بلایی سر ما آورد اکنون نیز شاهد خشکسالی هستیم به هر حال مسئله خشکسالی در سطح جهان به رفتار نادرست بشر با طبیعت برمی‌گردد وقتی ما با طبیعت می‌جنگیم و از آن درست استفاده نمی‌کنیم این پیامدها را هم به همراه دارد.

رئیس جمهور کشورمان تأکید کرد: ما باید بهره‌وری آب را افزایش دهیم و از آب بهتر و درست‌تر استفاده کنیم با کشاورزی سنتی نمی‌توانیم مردم روستا را ثروتمند کنیم ما ناچاریم تحول ایجاد کنیم و شکل زمین‌ها را برپایه بهره‌وری تغییر دهیم ما باید با کمترین آب بیشترین محصول را برداریم.

وی در ادامه تأکید کرد: ما کشوری هستیم که علیرغم خشکسالی باید صادرکننده محصولات کشاورزی در منطقه باشیم نه واردکننده.
روحانی با بیان اینکه بانک‌های ما باید فعال شود گفت: اگر روستاییان ما آورده‌ای برای تولید و اشتغال پایدار داشته باشند مطمئن باشند دولت در کنارشان است و هرآنچه که آنها آورده‌اند دولت تا چند برابرش را تأمین می‌کند تا با یکدیگر بتوانیم تحول ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه دولت درزمینه خدمات عمومی در این دو سال کارهای بسیار خوبی را در حد توانش انجام داده است گفت: ما توانستیم در این مدت شش هزار کیلومتر جاده آسفالت برای روستاییان آماده کنیم در حالی که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی فقط 104 هزار کیلومتر در کل جاده آسفالته داشتیم و امیدواریم که امسال نیز 4 هزار کیلومتر اضافه کنیم.

روحانی در ادامه گفت: درزمینه آب نیز قدم‌های خوبی برداشته شده و من این قول را می‌دهم که 500 میلیون دلار از صندوق توسعه برای آب روستا بگیرم، این کار را حتما انجام خواهم داد زیرا اگر این مبلغ را صرف آب روستا کنیم حرکت بسیار خوبی را شاهد خواهیم بود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: که دولت طرح‌های بسیار زیادی را هم در حوزه گازرسانی و ارتباطات دارد که با اجرایی شدن آنها به حل مشکل اشتغال در روستاها کمک خواهد شد تا روستاها به عنوان مرکز امید تولید و توسعه پایدار در کشور باشند.


انتهای پیام/7008

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان