۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین ۱۹ فیلم ایرانی در فهرست ۱۰۰ اثر برتر آسیا/ کیارستمی رتبه سوم
کد خبر: ۱۱۳۹۱۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۱۳ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

جشنواره بین المللی فیلم پوسان

۱۹ فیلم ایرانی در فهرست ۱۰۰ اثر برتر آسیا/ کیارستمی رتبه سوم

برگزارکنندگان جشنواره بین المللی فیلم پوسان، فهرست جدیدی از یکصد فیلم برتر آسیا منتشر کرده اند که ایران در آن با ۱۹ فیلم بعد از ژاپن و کره جنوبی رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

۱۹ فیلم ایرانی در فهرست ۱۰۰ اثر برتر آسیا/ کیارستمی رتبه سوم
به گزارش سرویس فرهنگی  صبح قزوین ، این طرح در قالب بخشی از برنامه ویژه جشنواره پوسان و توسط مسئولان جشنواره و مرکز سینمای پوسان برای گرامیداشت بیستمین سال برگزاری این جشنوراه انجام شده است.
فهرست یادشده که از دیرباز فیلم های آسیایی را بررسی کرده است (قدیمی ترین فیلم در فهرست به ساجیرو اوزو کارگردان ژاپنی در سال 1932 متعلق است) با پرسش از فیلمسازان آسیایی و منتقدان بین المللی فیلم آسیا به دست آمده، از همه این افراد خواسته تا 10 فیلم برتر خود را اعلام کنند.
آنها فهرست 10 فیلم اول و کارگردانان مطرح آسیایی را از نظر خود معرفی کرده اند که در نهایت 113 فیلم و 106 کارگردان (بعضی رتبه ها مشترک است) برای فهرست نهایی یکصد فیلم برتر به دست آمده است.
در این فهرست ژاپن با 26 فیلم، ایران با 19 فیلم و کره جنوبی با 15 فیلم سه رتبه اول را در اختیار دارند.
قرار است این فهرست هر پنج سال یکبار به عنوان راهنمایی برای ارزش زیبایی شناختی و تاریخ سینمای آسیا و کشف آثار هنری پنهان همچنین استعدادهای کارگردانی برتر در این قاره روزآمد شود.
فیلم داستان توکیو (1953) ساخته یاسوجیرو اوزو فیلم اول و فیلم هو شیائو شین کارگردان تایوانی به نام شهر غم پنجمین فیلم در این فهرست هستند. فیلم کلوز آپ (1368) ساخته عباس کیارستمی رتبه سوم را در اختیار دارد.10 فیلم برتر این فهرست در جشنواره بین المللی فیلم پوسان به نمایش در می آیند.
این نظرسنجی همچنین کارگردانان مشهور آسیا را نیز رتبه بندی کرده است براساس این رتبه بندی عباس کیارستمی از ایران رتبه سوم را بعد از ساجیرو اوزو کارگردان ژاپنی و هو شیائو شین برنده جایزه اسکار در اختیار دارد.
هو شیائو شین در این مورد گفت: فهرست 100 فیلم برتر سینمای آسیا یادآوری کننده ای برای فیلمسازان است که همواره به دنبال حقیقت باشند.
وی افزود: گاهی به عنوان یک فیلمساز باید آنچه را نشان دهید که مردم علاقه ای به دیدنش ندارند.
کیم یانگ وو مدیر برنامه آسیا این جشنواره نیز در مورد این فهرست گفت: می خواستیم تاریخ سینمای آسیا را با جشم اندازی آسیایی بازنویسی کنیم که با رویکردهای غربی متفاوت باشد. قصد داشتیم فیلم های آسیایی را کشف کنیم که احتمالا برای بقیه مردم جهان ناشناخته اند.
بیستمین دوره جشنواره بین المللی فیلم پوسان از پنج شنبه (9 مهر) با حضور قدرتمند سینمای ایران در بخش های مختلف رقابتی و غیررقابتی کار خود را آغاز کرد و تا 19 مهر ادامه دارد.
نام، سال تولید، کارگردان و کشور تولیدکننده 10 فیلم اول فهرست پیش گفته به این شرح است؛
1. داستان توکیو (1953) ساخته یاسوجیرو اوزو (ژاپن)
2. راشومون (1950) به کارگردانی آکیرا کوروساوا (ژاپن)
3. در حال و هوای عشق (2000) ساخته ونگ کار وای (هنگ کنگ)
4. سه گانه آپو (1955) ساخته ساتیاچیترای (هند)؛
5. شهر غمگین (1998) به کارگردانی هوشیائو شین (تایوان)
6. هفت سامورایی (1954) ساخته آکیرا کوروساوا (ژاپن)
7. روز روشن تر تابستان (1991) ساخته ادوارد یانگ (تایوان)
8. بهار در شهری کوچک (1948) ساخته فی مو (چین)
9. طبیعت بی جان (2006) به کارگردانی جیا ژانگ کی (چین)
10. کلوز آپ (1990) به کارگردانی عباس کیارستمی و خدمتکار (1960) ساخته کیم کی یانک (کره جنوبی).


انتهای پیام/7008

منبع: ایرنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان