۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین افزایش متقاضیان تحصیل در ایران پس از توافق نامه برجام
کد خبر: ۱۱۳۸۷۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۱۲ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل دانشجویان غیر ایرانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خبر داد

افزایش متقاضیان تحصیل در ایران پس از توافق نامه برجام

مدیرکل دانشجویان غیر ایرانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از افزایش دانشجویان متقاضی تحصیل در دانشگاه های ایران پس از توافق نامه برجام خبر داد.

افزایش متقاضیان تحصیل در ایران پس از توافق نامه برجام
به گزارش سرویس دانشگاه صبح قزوین ، صمد حاج جباری اظهار داشت: هم اکنون حدود 21 هزار دانشجوی غیر ایرانی در دانشگاه های کشور مشغول تحصیل هستند.
وی گفت: از این تعداد حدود 13 هزار و 500 تا 14 هزار نفر از طریق آزمون های سراسری کشور در دانشگاه ها پذیرش شده اند.
مدیرکل دانشجویان غیر ایرانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: مابقی دانشجویان غیرایرانی نیز به صورت غیر بورسی و با هزینه شخصی در دانشگاه های کشور مشغول به تحصیل هستند.
وی ادامه داد: پیرو سیاست های بین المللی سازی آموزش عالی، از جمله اهداف امسال وزارت علوم توسعه بخش جذب دانشجویان غیربورسی در چارچوب آیین نامه ها است.
حاج جباری خاطرنشان کرد: البته تعداد 2 هزار و 500 نفر از بین افرادی که تاکنون به صورت آزاد شرکت کرده اند اما به عنوان نخبه در دانشگاه ها شناخته شده اند؛ نیز بورسیه کرده ایم.
وی با بیان اینکه وزارت علوم بر اساس برنامه پنجم باید سالیانه 2 هزار نفر را جذب کند، اظهار داشت: خوشبختانه طی چند سال گذشته آمار پذیرش دانشجویان خارجی حتی بیشتر از ارقام برنامه بوده است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: سال گذشته 3 هزار و 500 دانشجوی غیر ایرانی به صورت غیر بورسیه وارد دانشگاه های کشور شدند.
مدیرکل دانشجویان غیر ایرانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: پیش بینی می شود که این رقم امسال به بالای 5 هزار نفر دانشجوی غیر بورسیه برسد.
حاج جباری ادامه داد: وزارت علوم معتقد است که توانایی جذب دانشجویان خارجی در دانشگاه های کشور را تا 2 برابر این ارقام را نیز دارد.
وی تصریح کرد: به سبب اینکه پذیرش دانشجو در دانشگاه های کشور در مهر ماه و بهمن ماه صورت می پذیرد؛ هم اکنون آمار دقیقی از جذب دانشجویان غیر ایرانی طی سال تحصیلی جدید را نداریم.
وی در ادامه با اشاره به اقدامات وزارت علوم برای جذب دانشجویان غیر ایرانی یادآور شد: یکی از اقدامات وزارت علوم راه اندازی سایتی برای معرفی توانمندی های آموزش عالی است که باید دانشگاه ها نیز در این زمینه همکاری کنند.
حاج جباری گفت: ما در این سایت لینک دانشگاه های کشور را قرار می دهیم ، دانشگاه ها برای معرفی توانمندی های خود باید حداقل به سه زبان انگلیسی، فرانسوی و عربی امکانات خود را معرفی کنند.
مدیرکل دانشجویان غیر ایرانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: سامانه جامع دانشجویان کشور نیز از جمله اقدامات وزارت علوم است که امسال به بهره برداری خواهد رسید و جذب و پذیرش دانشجویان غیر ایرانی را انجام خواهد داد.
وی با بیان اینکه کشورهای هدف همسایگان، ملت های مسلمان و سرزمین هایی هستند که اشتراکات فرهنگی و تاریخی با آنان داریم افزود: هر چند از کشورهای آفریقایی نیز متقاضیانی داریم و هم اکنون نیز در پی جذب دانشجویان کشورهای اروپایی هستیم.
حاج جباری ادامه داد: پس از توافقات هسته ای دانشگاه های کشور شاهد تقاضای دانشجویان غیرایرانی از کشورهای اروپایی هستند.
مدیرکل دانشجویان غیر ایرانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: جوانان کشورهای روسیه، آلمان، اتریش و غیره اکنون خواستار حضور در دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران هستند.
حاج جباری در ادامه خاطرنشان کرد: برای این مسیر بحث هایی همچون هزینه ها، شهریه های دانشگاهی، امکانات و غیره تاثیر گذار است و باید این چالش ها را برطرف سازیم.
وی تاکید کرد: باید امتیازات ویژه ای برای دانشجویان خارجی در نظر بگیریم که به طور مثال از بابت خوابگاه ها و اینترنت دچار محدودیت نبوده و آسایش رفاه آنان را فراهم سازیم.
وی در مورد شهریه دانشجویان غیر ایرانی نیز گفت: شهریه آنان بر اساس مصوبه هیات امنا خواهد بود و دانشگاه ها باید شرایط شهریه را به گونه ای فراهم سازند که بتوانند در عرصه رقابت باقی بمانند.


انتهای پیام/7008

منبع: ایرنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان