۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین عربستان باید برای روشن شدن سرنوشت همه اجساد زائران ایرانی همکاری کند
کد خبر: ۱۱۳۵۸۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۱۱ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

وزیر بهداشت در راه بازگشت به کشور:

عربستان باید برای روشن شدن سرنوشت همه اجساد زائران ایرانی همکاری کند

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در هواپیما و در حال بازگشت به کشور گفت: عربستان باید برای پیدا شدن پیکر همه زائران جانباخته ایرانی در فاجعه منا همکاری کند.

عربستان باید برای روشن شدن سرنوشت همه اجساد زائران ایرانی همکاری کند
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین ، سید حسن هاشمی دقایقی پیش از هواپیما در حال بازگشت به کشور در حالیکه تالم و ناراحتی از صدایش پیدا بود گفت: بنده در حال بازگشت به کشور هستم و تا ظهر امروز(شنبه) همراه با جمعی از خانواده قربانیان فاجعه منا که اجساد عزیزانشان به کشور بازگشته است به کشور عزیزمان ایران بر می گردم.
وی افزود: آنچه در این سفر برای روشن شدن وضعیت جانباختگان، مفقودان و مصدومان فاجعه منا به عهده بنده بود با رایزنی و جلساتی که با مقامات عربستان سعودی داشتیم انجام شد اما اکنون مسئله نگران کننده پیدا شدن پیکر تمامی قربانیان این حادثه دردناک است.
وزیر بهداشت گفت: اجساد 104 نفر از جانباختگان این فاجعه به کشور بازگشته و پیکر تعداد دیگری از آنان نیز تا امشب با پرواز اختصاصی به کشور بر می گردد اما مشکل این است که هنوز تعدادی از اجساد جانباخته این حادثه پیدا نشده و امیدواریم مقامات عربستان برای روشن شدن وضعیت پیکر این قربانیان همکاری کنند.
وی افزود: قرار است همه اجسادی که ایرانی هستند تا آخر هفته به کشور بازگردند، البته یک تعدادی هستند که هنوز به عنوان مفقود شناخته می شود و پیکر آنها پیدا نشده است.
وزیر بهداشت گفت: به هر حال یک تعدادی از حجاج ایرانی وارد کشور عربستان شده اند و دولت عربستان مسئول سرنوشت آنهاست و باید هر چه زودتر وضعیت آنها مشخص شود.
وی افزود: هیچ زائر ایرانی در عربستان دفن نشده است اما هنوز وضعیت تعداد معدودی از زائران ایرانی حج روشن نیست.
هاشمی درباره نتیجه مشاهداتش از سفر به عربستان به خبرنگار اجتماعی ایرنا گفت: واقعیت این است که این فاجعه دردناک باید برای همه درس عبرت باشد، باید در روش مدیریت آیین حج اصلاحات اساسی صورت گیرد و در کشور خودمان نیز سازمان حج و زیارت و سازمانهای مرتبط در همه کشورها باید در روش مدیریت زائران حج تجدید نظر کنند.
وزیر بهداشت ادامه داد: حکام و مقامات عربستان نیز باید تغییرات جدی در نحوه اداره آیین حج داشته باشد تا همه حجاج در سلامت کامل و با زحمت کمتر این واجب شرعی را انجام دهند و یک سفر معنوی امن داشته باشند.
وی در باره علت وقوع فاجعه منا گفت: در این مورد صحبتهایی دارم که در زمان مناسب اعلام خواهم کرد، بنده در عربستان با هیچ خبرنگاری صحبت نکردم و مشغول انجام کار اصلی که رسیدگی به امور جانباختگان، مفقودان و مصدومان حادثه بود، مشغول بودم.
هاشمی درباره دیدارش با وزیر بهداشت عربستان نیز یادآورشد: در مجموع 3 دیدار با وزیر بهداشت و برخی دیگر از مقامات عربستان از جمله قائم مقام امیر مکه داشتم. آنها نیز از این حادثه ناراحت بودند چون از جنبه حیثیتی ضربه بزرگی به آنان وارد شد و تلاش می کردند تا خودشان را پیدا کنند و بتوانند از تشدید آسیبها کم کنند.
وزیر بهداشت گفت: مسئولان عربستان در این دیدارها همکاری لازم را برای رفع مشکلات داشتند و کمک کردند اما مسئله فراتر از این اقدامات است و مدیریت آیین حج نیازمند اصلاحات اساسی است.
فاجعه منا که همزمان با روز عید قربان هنگام حرکت زائران به سمت رمی جمرات در منا رخ داد در مجموع بیش از چهارهزار زائر کشته داشت و 465 زائر ایرانی نیز در این حادثه دردناک جان خود را از دست دادند.


انتهای پیام/7008

منبع: ایرنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان