۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین وزیر امور خارجه در خصوص پیگیری فاجعه مِنا به مجلس دعوت می‌شود
کد خبر: ۱۱۳۴۲۱ نویسنده: داود محمدی تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۱۱ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

نماینده مردم قزوین در مجلس:

وزیر امور خارجه در خصوص پیگیری فاجعه مِنا به مجلس دعوت می‌شود

نماینده مردم قزوین در مجلس گفت: در جلسه روز یکشنبه مجلس درخواست دعوت از وزیر امور خارجه از هیئت رئیسه مجلس درخواست می‌شود.

وزیر امور خارجه در خصوص پیگیری فاجعه مِنا به مجلس دعوت می‌شود
داود محمدی، نماینده مردم قزوین در مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی صبح قزوین ، در خصوص عملکرد دستگاه دیپلماسی کشورمان در رابطه با فاجعه منا اظهار کرد: در ارتباط با واقعه عربستان چند عملکرد را باید باهم مورد پیگیری قرار دهیم.
وی در ادامه افزود: اول اینکه این فاجعه به واسطه نگاه بین المللی یک چارچوب‌هایی دارد که همه کشورها باید نسبت به آن مقید باشند.
این نماینده مجلس اذعان کرد: ما براساس کنفوانسیون‌های بین المللی با عربستان توافقنامه داریم که این توافقنامه در سطح کشوری و دستگاه دیپلماسی ما است و سران این کشور در چارچوب آن باید وظایف خود را به خوبی انجام دهند.
وی ادامه داد: اگر عربستان به مفاد این توافقنامه پایبند نباشند به لحاظ حقوقی قابلیت پیگیری دارد؛ فلذا وزارت خارجه باید با همه ظرفیت خود این موضوع را از مجاری حقوقی و با جلب نظر کارشناسان حقوق و صاحب نظران پیگیری کند.
محمدی با بیان اینکه نکته دوم فاجعه منا حقوق خصوصی افراد حاضر در این حادثه است تصریح کرد: در فاجعه منا یک حقوقی هم افراد خصوصی دارند که شامل دیه جانباختگان و مجروحین و جبران خسارات وارده است.
وی در ادامه اضافه کرد: این بخش را باید دستگاه دیپلماسی و هم دستگاه قضایی وارد شده و حقوق افراد آسیب دیده در حج امسال، ضرر و زیان‌های مادی و معنوی آنها پیگیری و جبران شود.
این کارشناس سیاسی عنوان کرد: همچنین فاجعه منا یک حیثیت عمومی هم دارد، این جنبه عمومی باید از لحاظ قضایی پیگیری شود و دولت عربستان باید همه این خسارات را تامین و جبران کند.
وی با تاکید بر اینکه نکته سوم فاجعه منا بحث سیاسی این حادثه است ابراز کرد: در این بُعد سیاست نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در راستای اجرای منویات رهبری همواره بر تنش زدایی و دوری از خشونت، فرقه گرایی و پرهیز از اختلاف بین مذاهب استوار است و همین موضوع را مبنا حرکات خود را قرار می‌دهد.
نماینده مردم قزوین در مجلس افزود: همه پرونده نظام ایران بعد از پیروزی انقلاب مبین این نگاه بوده است.
وی ادامه داد: قطعا اگر طرف مقابل قصد سوءاستفاده از عطوفت و رأفت اسلامی و سیاست مدارای نظام جمهوری اسلامی ایران را داشته باشد پاسخش باید همان موضعی باشد که رهبری در چند روز گذشته بیان کردند و فرمودند: موضع ما در این گونه موارد سخت و خشن خواهد بود.
محمدی گفت: دولت عربستان هم باید بهترین عملکرد را در این خصوص داشته باشد و دستگاه دیپلماسی ایران هم نگاهش معطوف بر این موضوع قرار دهد و تلاش کند همه حقوق جانباختگان و آسیب دیدگان و حقوق ایران در این موضوع رعایت شود.
وی در خصوص نظارت مجلس بر عملکرد وزیرامور خارجه در حادثه منا تصریح کرد: معمولا در اینگونه مواقع مجلس وزیر امور خارجه را دعوت به پاسخگویی در خصوص موضوع رخ داده می‌کند.
این نماینده مجلس اضافه کرد: ما در ارتباط با مذاکرات هسته‌ای نیز چندین نوبت از آقای ظریف دعوت کردیم و نقطه نظرات نمایندگان به وی منتقل شد.
وی با بیان اینکه در خصوص فاجعه منا از وزیر امور خارجه برای پاسخگویی به مجلس دعوت می‌شود تاکید کرد: در این جلسه نظرات نمایندگان با آقای ظریف مطرح می‌شود و وی گزارشی از روند پیگیری این اتفاق برای مجلس ارائه خواهد داد.
محمدی در پایان اذعان کرد: در جلسه روز یکشنبه مجلس درخواست دعوت از وزیر امور خارجه از هیئت رئیسه مجلس درخواست می‌شود.

انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان