۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین ۴۶۴ نفر، آمار نهایی قربانیان ایرانی/احتمال افزایش آمار جان‌باختگان وجود دارد
کد خبر: ۱۱۲۳۱۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۹ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

آخرین اخبار فاجعه منا

۴۶۴ نفر، آمار نهایی قربانیان ایرانی/احتمال افزایش آمار جان‌باختگان وجود دارد

رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر با اعلام این‌که تحقیق و تفحص در داخل سردخانه مرکزی مکه از سه شنبه متوقف شده است، گفت: این مرکز از یافتن مجروحان مجهول‌الهویه در بیمارستان‌های سعودی کاملاَ ناامید شده است.

۴۶۴ نفر، آمار نهایی قربانیان ایرانی/احتمال افزایش آمار جان‌باختگان وجود دارد
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، آخرین اخبار روز هشتم حادثه منا به شرح زیر است:

۱۲ : ۱۳ - ۱۳۹۴/۷/۹

احتمال افزایش آمار جان‌باختگان

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: احتمال افزایش آمار جانباختگان از ۴۶۴ نفری که روابط عمومی بعثه مقام معظم رهبری اعلام کرد، وجود دارد.

سعید اوحدی در ارتباط تلفنی با شبکه خبر سیما افزود: براساس آخرین بیانیه مرکز پزشکی حج و زیارت به ما اعلام شد که کار جستجو در مراکز طبی، درمانی و بیمارستان‌های عربستان سعودی به پایان رسیده است اما به نظر می‌رسد آمار جانباختگان افزایش یابد و ما براساس تعداد اجسادی که از زائران عزیزمان تحویل می‌گیریم و آماری که در سطح رایانه ما وجود دارد ملاک عمل ما خواهد بود و لذا بر اساس آماری که از اجساد گرفته می‌شود عمل خواهیم کرد.

۲۰: ۱۲ - ۱۳۹۴/۷/۹

شناسایی هویت برخی جانباختگان در کشور صورت می‌گیرد

سعید اوحدی؛ رئیس سازمان حج و زیارت در گفت‌وگو با شبکه خبر درباره آخرین وضعیت جان‌باختگان حادثه منا در مکه گفت: با حضور وزیر بهداشت در مکه و دیدار وی با مقامات وزارت بهداشت این کشور قرار بر این شد که هیچ ایرانی در مکه دفن نشود.

وی افزود: در روزهای آینده کارهای قانونی انجام خواهد شد تا انتقال اجساد صورت گیرد و امیدواریم طی روزهای آینده اولین گروه از جان‌باختگان مظلوم حادثه منا که قربانی بی‌تدبیری شدند به کشور منتقل شوند.

اوحدی درباره تعیین تکلیف زائرانی که از آنها اطلاعاتی در دست نیست، گفت: وزیر بهداشت با طرح بحث تخصصی و فنی این حوزه مسئولان وزارت بهداشت عربستان را متقاعد کردند که فرایند شناسایی افراد در وزارت بهداشت عربستان فرایندی طولانی است و ممکن است؛ زود به نتیجه نرسد.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: مسئولان بهداشت و درمان عربستان متقاعد شدند که به پیشنهاد وزیر بهداشت ایران عمل کنند به این ترتیب هر فردی که در بین جانباختگان به عنوان فرد ایرانی شناسایی شود حتی اگر تشخیص هویت وی انجام نشود به ایران منتقل و موضوع تشخیص هویت با نظارت وزارت بهداشت ایران در کشور انجام شود.

از مجموع 4 هزار و 700 نفر جانباخته در حادثه منا 464 نفر ایرانی هستند.

۵۰: ۱۱ - ۱۳۹۴/۷/۹

امکان انتقال ۲۰ مصدوم به کشور وجود ندارد

امین صابری‌نیا در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره وضعیت مصدومان حادثه منا گفت: قرار بود؛ امروز یکی از مصدمان حادثه منا که با مشکل تنفسی مواجه است به تهران منتقل شود که به دلیل ثابت نبودن وضعیت وی انتقال بیمار منتفی شد.

صابری‌نیا در ادامه درباره وضعیت مصدمان منتقل شده به ایران گفت: وضعیت این افراد در شرایط ثابت قرار دارد و در بخش‌های بیمارستان بستری هستند.

وی تاکید کرد: برای راحتی حجاج و خانواده‌های آن‌ها اتاق‌های یک تخته یا دو تخته در نظر گرفته شده است.

رئیس اورژانس تهران افزود: نگرانی بابت انتقال بیماری‌های واگیردار از طریق جانباختگان را نداریم، چرا که این ویروس‌ها در بدن افراد زنده فعال هستند.

۲۱: ۱۱ - ۱۳۹۴/۷/۹

پیکر ۱۲۶ جان‌باخته به ایران انتقال می‌یابد

رییس ستاد حج در مکه گفت: پیکر ۱۲۶ حاجی جان‌باخته در فاجعه منا به ایران انتقال می‌یابد.

مسعود مجردی با بیان این‌که با تلاش تیم‌های شناسایی، پیکر ۱۳۰ زائر جان‌باخته در حادثه منا شناسایی شده است، افزود: چهار نفر از جان‌باختگان به درخواست خانواده‌شان در مکه دفن خواهند شد و ۱۲۶ پیکر پس از آماده‌سازی به ایران انتقال می‌یابد.

وی گفت: پیکر جان‌باختگان با یک فروند هواپیمای «کارگو» از فرودگاه جده به ایران انتقال خواهد یافت.

او در ادامه تعداد زائرانی را که در مدینه و مکه در غیر از دو حادثه مسجدالحرام و منی جان باخته‌اند ۱۹ نفر، اعلام کرد و افزود: از این تعداد چهار نفر در مدینه و ۱۵ نفر در مکه جان باختند.

رییس ستاد حج در مکه سپس اخبارمنتشر شده در شبکه‌های اجتماعی در مورد وقوع سانحه رانندگی برای حجاج ایرانی در مسیرهای بین شهری را تکذیب کرد و گفت: برای زائرانی که به جده و مدینه اعزام شدند حادثه‌ای رخ نداده است.

۵۹: ۰۹ - ۱۳۹۴/۷/۹

اطلاعیه سازمان حج و زیارت در خصوص حادثه منا

وَمَن یَخْرُجْ مِن بَیْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِکْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ (النساء – ۱۰۰)

با عرض تسلیت به ساحت مقدس حضرت بقیة الله الاعظم (عج) و نیز به رهبر دلسوخته و داغدارمان حضرت آیت الله العظمی خامنه­‌ای و به پیشگاه ملت شریف و بزرگ ایران و خانواده‌های تمامی جان ­باختگان فاجعه غمبار منا، از آنجا که با گذشت هفت روز از این واقعه تأسف­ بار و جستجوی بی­ وقفه و شبانه روزی تمامی بیمارستان­‌ها و مراکز درمانی در شهرهای مکه، جده و طائف و مناطق منا و عرفات، وضعیت مصدومین و مجروحین این حادثه دردناک کاملاً مشخص و اعلام شده است، با کمال تأثر و تألمی عمیق بدین­وسیله تعداد حجاج عزیز ایرانی که در حال احرام و انجام مناسک حج در منا به آسمان پر کشیده و ملتی را عزادار نمودند ۴۶۴نفر اعلام می‌­ شود.

بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت که خود سخت در ماتم از دست دادن این عزیزانند، به خانواده­‌های داغدار حاجیان عروج کرده به ملکوت مجدداً تسلیت گفته و با همه­ ی توان تلاش می‌­ کنند با بکارگیری تمامی ظرفیت­‌ها نسبت به بازگرداندن اجساد مطهر این عزیزان به آغوش میهن هرچه سریع­‌تر اقدام نمایند.

۲۴: ۰۹ - ۱۳۹۴/۷/۹

عربستان تاکنون اجازه ورود به سردخانه را نداده است

به گزارش ایلنا، سیدعلی مرعشی با تشریح آخرین وضع شناسایی زائران جان‌باخته و مفقودشده ایرانی در فاجعه منا افزود: متاسفانه عربستان از روزسه‌شنبه تاکنون اجازه نداده است گروه‌های ایران وارد سردخانه «معیصم» در مکه شوند، به همین علت شناسایی جدیدی صورت نگرفته است.

وی افزود: از دیروز رایزنی‌های جدیدی آغاز شده است تا بتوانیم شناسایی اجساد فاجعه منا را سرعت ببخشیم.

مرعشی سپس با بیان این‌که در دو روز گذشته بیمارستان‌های طائف، جده و مکه که احتمال می‌رفت مجروحان مجهول‌الهویه ایرانی به آنجا منتقل شده باشند، کامل جستجو شده و متاسفانه حتی یک فرد مشکوک به ایرانی بودن را پیدا نکردیم افزود: از یافتن مجروحان مجهول‌الهویه و مفقودالاثر ایرانی به طور کامل نا‌امید شده‌ایم.

وی درباره آخرین وضعیت بیماران و مجروحان ایرانی گفت: درحال حاضر ۱۱ مجروح ایرانی در بیمارستان مکه، یک زائر در بیمارستان جده و دو مجروح ایرانی دیگر در بیمارستان طائف تحت درمان هستند و دیروز هم شش مجروح با دو پرواز به کشور منتقل شدند.

به گفته‌رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر، یازده بیمار ایرانی هم اکنون زیر دستگاه تنفس مصنوعی بیمارستان مکه قرار دارند که هفت تن از آن‌ها جزو مجروحان فاجعه منا هستند.

۲۲: ۰۹ - ۱۳۹۴/۷/۹

ممانعت برای انتقال پیکرهای جان باختگان هنوز لغو نشده است

مقامات سعودی هنوز دستوری مبنی بر لغو ممانعت برای انتقال پیکرهای جان باختگان حادثه منا صادر نکرده‌اند. شمار جان باختگان و مفقودین ایرانی فاجعه منا تاکنون ۲۳۹ فوتی و ۲۴۱ مفقودی است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ رایزنی‌های فشرده از سوی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت با طرف‌های سعودی ادامه دارد.

آمار منتشره شده از شمار جان باختگان و مفقودین ایرانی حادثه منا‌‌ همان آمار دیشب یعنی ۲۳۹ فوتی و ۲۴۱ مفقودی است.

قادر احمد‌زاده از کاروان ۱۲۰۱۲ که پیش از این اسمش در فهرست فوتی‌ها منتشر شده بود، دیشب به کاروان خود بازگشته است.

همچنین ابراهیم مولوی از کاروان۱۷۲۷۳ جز فوتی‌های حادثه مناست که اسمش پیش از این اعلام نشده بود.




انتهای پیام/7008

منبع: ایلنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان