۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین چه کسی در فرودگاه جان‎اف کندی از رئیس‎جمهور استقبال کرد؟+ تصاویر
کد خبر: ۱۱۲۲۶۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۹ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

گزارشی از حواشی سفر دکتر روحانی به نیویورک

چه کسی در فرودگاه جان‎اف کندی از رئیس‎جمهور استقبال کرد؟+ تصاویر

سفر دکتر روحانی به نیویورک با حواشی همراه بود که در زیر می‌خوانید.

چه کسی در فرودگاه جان‎اف کندی از رئیس‎جمهور استقبال کرد؟+ تصاویر
به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین، رییس جمهور روز پنجشنبه دوم مهر ماه برای شرکت و سخنرانی در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد عازم نیویورک شد. در این سفر محمود واعظی وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات؛ سورنا ستاری معاون علمی رییس جمهوری، محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهوری و حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس جمهوری در این سفر دکتر روحانی را همراهی کردند.  

روحانی
رییس جمهور پس از فرود هواپیمایش در فرودگاه بین المللی جان اف.کندی نیویورک، مورد استقبال محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، حسین فریدون دستیار ویژه رییس جمهوری و اعضای نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد قرار گرفت. در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، سران اکثر کشورهای جهان در بالاترین سطح شرکت کردند و در حاشیه این نشست دیدارهای دوجانبه‌ای را در جهت ارتقای روابط سیاسی، فرهنگی، اقتصادی داشتند که در این گزارش سعی خواهیم کرد، نگاهی اجمالی به برنامه‌ها و دیدارهای دکتر روحانی در این سفر داشته باشیم.
*شرکت  رئیس جمهور در مراسم تصویب سند نشست سران توسعه پایدار 

رئیس جمهوری صبح جمعه (3مهر،به وقت محلی)  پس از دیدار با مدیران و مجریان ارشد رسانه‌های آمریکایی با حضور در سازمان ملل متحد در مراسم تصویب سند نشست سران توسعه پایدار شرکت کرد. اجلاس سه روزه سران توسعه پایدار با حضور سران کشورهای عضو از سوم تا پنجم مهرماه برگزار شد. در این اجلاس سند دستور کار «توسعه پس از 2015» که پس از دو سال مذاکره، یازدهم مردادماه 1394 با اجماع همه کشورها در مقر سازمان ملل متحد به تصویب رسید، مورد بررسی قرار گرفت.

در فرودگاه جان اف کندی چه کسانی از روحانی استقبال کردند/ در سفر 5 روزه رئیس جمهور به نیویورک چه گذشت؟

*دیدار رئیس جمهور با نخست وزیر سوئد

رئیس جمهوری در دیدار نخست وزیر سوئد، با تاکید بر اثرگذار بودن روابط ایران و اروپا برای تقویت امنیت منطقه، از توسعه همکاری‌های تهران - استکهلم به‌ویژه در عرصه اقتصادی استقبال کرد و گفت: هیچ مانعی بر سر راه تعمیق و گسترش روابط همه‌جانبه دو کشور وجود ندارد. وی همچنین اهمیت مشارکت همگانی برای مبارزه با تروریسم در عرصه جهانی را یادآورمی‌شود و تاکید می‌کند: تعمیق روابط ما با کشورهای غربی و اتحادیه اروپا می‌تواند گام بزرگی برای تقویت امنیت منطقه باشد.

«استفان لوفون» نخست وزیر سوئد نیز در این دیدار که در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام شد، با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های گسترده‌ای برای ارتقای همکاری‌های تهران - استکهلم وجود دارد، به سفر قریب الوقوع وزیر صنعت کشورش به تهران اشاره کرده و می‌گوید: سوئد بسیارعلاقه مند است که روابط صنعتی و تجاری خود را با ایران به عنوان یک بازیگر مهم و تاثیرگذار در منطقه گسترش دهد. وی سفر هیات تجاری سوئد به تهران را آغاز خوبی برای تعمیق همکاری‌های اقتصادی دو کشور خواند و تاکید کرد: آماده گشودن فصل تازه‌ای در روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف هستیم.


در فرودگاه جان اف کندی چه کسانی از روحانی استقبال کردند/ جزییات سفر 5 روزه رئیس جمهور به نیویورک

*دیدار دکتر روحانی با رئیس جمهور برزیل

رئیس جمهوری در دیدار با «دیلما روسف» همتای برزیلی خود تاکید می‌کند که نباید اجازه داد گروه‌های تروریستی به دولت‌های تروریستی تبدیل شوند. وی در این دیدار درخصوص مسایل سوریه اولویت دادن همه کشورهای جهان به مبارزه با تروریسم در سوریه را مسیر مناسبی برای حل معضلات و اصلاحات سیاسی در این کشور دانسته و خاطرنشان می‌کند: برزیل در میان کشورهای آمریکای لاتین دارای جایگاه خاصی نزد ایران است. روحانی ضمن دعوت از رئیس جمهوری برزیل برای دیدار رسمی از ایران، این سفر را حرکتی خوب در گسترش روابط دو کشور دانسته و تصریح می‌کند: برزیل در آمریکای لاتین و ایران در خاورمیانه می‌توانند نقطه اتصال و همکاری دو منطقه در بخش‌های مختلف باشند.

حواشی سفر روحانی به نیویورک/ چه کسی در فرودگاه جان اف کندی از رئیس جمهور استقبال کرد+ تصاویر 

*دیدار رئیس جمهور با مدیران اقتصادی و صنعتی

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در نشست با مدیران شرکت‌های تجاری، اقتصادی و صنعتی آمریکا به مذاکرات گسترده شرکت‌های بزرگ اروپایی و آسیایی با ایران اشاره کرده و با تاکید بر اینکه تهران برای حضور شرکت‌های آمریکایی منعی ندارد، می‌گوید: این شرکت‌ها می‌توانند در فضایی رقابتی از شرایط پساتحریم، برای سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری به ایران بهره بگیرند. وی ادامه می‌دهد: فضای پساتحریم، شرایط جدید اقتصادی و سیاسی را فراهم کرده که شرکت‌های بزرگ تجاری، اقتصادی و صنعتی باید از آن استفاده کنند. روحانی با یادآوری برخی موانع احتمالی برای سرمایه‌گذاری و حضور شرکت‌های آمریکایی در ایران تصریح می‌کند: تردیدی نیست که این موانع و مخالفت‌ها پایدار نخواهد ماند.

روحانی در ادامه به تلاش‌های تهران برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه اشاره می‌کند و یادآور می‌شود: با وجود ناامنی که در برخی از کشورهای همسایه وجود دارد، ایران منطقه‌ای امن است و در حالی که شاهدیم اروپا با تنها چند ده هزار پناهجو دچار مشکل شده، ایران پذیرای حدود سه میلیون پناهجوی افغانی بوده و هم اکنون 400 هزار دانش آموز افغانستانی در مدارس ایران تحصیل می‌کنند.

رئیس جمهوری تصریح می‌کند: فضای جدیدی در ایران در عرصه‌های فناوری‌های نوین، صنایع هواپیمایی و کشاورزی ایجاد شده است. ما برنامه‌های آینده خود را شفاف با دنیا در میان می‌گذاریم و در این میان یکی از راه‌های کاستن از فاصله میان ایران و آمریکا، همکاری‌های اقتصادی است. در این نشست نمایندگان شرکت‌های بزرگ آمریکایی با تشریح امکانات و توانمندی‌هایشان، پرسش‌های خود را مطرح و برای حضور در بخش‌های مختلف اقتصادی ایران اعلام آمادگی کردند.

*سخنرانی روحانی اجلاس پایدار

دکترحسن روحانی در اجلاس توسعه پایدار در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک عنوان کرد: فرایند طی شده در دو سال گذشته و حصول توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5، شرایط مساعدی برای همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله در زمینه محیط زیست فراهم کرده است. وی ادامه داد: ما مشتاقیم از طریق دیپلماسی فعال محیط زیستی با همسایگان خود در زمینه توسعه پایدار منطقه‌ای همکاری کنیم و در سایه روابط سازنده با دیگر کشورها و همکاری فناورانه، انتقال دانش و مشارکت در فعالیت های علمی مشترک، سهم خود را در ساختن جهانی پایدار تر و مصون تر از تهدیدهای محیط زیستی ایفا کنیم.

رییس جمهوری تصریح کرد : دستیابی به آرمانهای توسعه پایدار بعد از 2015 بدون لحاظ کردن مسئولیت کشورها و سهم آنها در پیدایش وضعیت فعلی محیط زیست، ناممکن بوده و به مناقشهای بی‌حاصل می‌انجامد.

حواشی سفر روحانی به نیویورک/ چه کسی در فرودگاه جان اف کندی از رئیس جمهور استقبال کرد+ تصاویر

*دیدار روحانی و بان کی مون

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی و بان‌کی مون نیز در حاشیه هفتادمین اجلاس بین‌المللی سازمان ملل متحد با حضور هیات ایرانی و معاونان بان‌کی مون دیدار و گفت‌وگو کردند.


*دیدار رییس جمهور با نخبگان و کارآفرینان ایرانی مقیم آمریکا

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در دیدار با جمعی از نخبگان، مدیران و سرمایه گذاران ایرانی مقیم آمریکا با بیان اینکه سربلندی و رفاه ملت ایران خواست و هدف همه ایرانیان است، گفت: امروز فرصت‌های خوبی برای تحرک در بخش اقتصادی و علمی و صنعتی حاصل شده که باید از آنها به بهترین شکل برای پیشرفت هر چه بیشتر کشور استفاده کنیم.

رییس جمهوری با اشاره به استعدادها و ظرفیت‌های بسیار مناسب موجود در ایران برای سرمایه گذاری و کارآفرینی و بویژه شرایط بوجود آمده پس از توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها برای توسعه و رشد اقتصادی کشور تاکید می‌کند: کارآفرینان، مدیران و سرمایه گذاران ایرانی در داخل و خارج از کشور همواره برای حضور در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور، در اولویت هستند. رییس جمهوری با بیان اینکه توانسته‌ایم در شرایط تحریم به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کنیم، اظهار کرد: یکی از دلایل موفقیت در مذاکرات این بود که مذاکره کنندگان مقابل دریافتند ملت ایران قادر است در شرایط تحریم به اقتصاد خود سامان دهد و آنها نمی‌توانند در شرایط تحریم از ما امتیاز بگیرند.

در فرودگاه جان اف کندی چه کسانی از روحانی استقبال کردند/ جزییات سفر 5 روزه رئیس جمهور به نیویورک

 *دیدار دکتر روحانی با رییس شورای اروپا:

رییس جمهوری در دیدار 'دونالد تاسک' رییس شورای اروپا با تاکید بر اینکه تحریم علیه ایران از ابتدا انتخاب مسیری نادرست و اشتباه بود، گفت: باید در فضای جدید پساتوافق، برای ایجاد تحولی قابل ملاحظه در روابط همه‌جانبه ایران و اتحادیه اروپا بر مبنای منافع مشترک، برنامه‌ریزی کنیم. وی افزود: اعضای اتحادیه اروپا در دوران تحریم، بیشترین ضرر را متحمل شدند و در دوره جدید باید به گونه‌ای روابط ایران و اتحادیه اروپا را بازسازی کرده و گسترش دهیم که این گذشته جبران شود. دکتر روحانی اجرای سریع و دقیق توافق برجام را در روند توسعه همکاری ها بسیار مهم دانست و اظهار داشت: اقدامات اجرایی و آماده کردن مقدمات لغو تحریم ها نیازمند تحرکی جدی از سوی همه طرفها و بویژه اتحادیه اروپا است.

'دونالد تاسک' رییس شورای اروپا نیز در این دیدار با تاکید بر ضرورت گسترش همکاریها میان ایران و اتحادیه می‌گوید: لغو تحریم‌ها، انتخاب همکاری به جای تقابل و حفظ منافع به جای تنش می‌باشد. رییس شورای اروپا، توافق هسته‌ای را موفقیتی مهم برای ایران، اروپا و جهان دانست و گفت: اتحادیه اروپا تمام تلاش خود را برای به نتیجه رسیدن مذاکرات به کار گرفت و این توافق، گام نخست برای توسعه همکاری ها است.

تاسک نیز با اشاره به اهمیت اجرای سریع و دقیق توافق اظهارداشت: این پروسه ساده نیست و سخت است و البته با اراده و عزم طرفین و همکاری و کمک اروپا، موفقیت نهایی در دسترس است.

در این دیدار اعضای تیم مذاکره‌کننده کشورمان و فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز حضور داشتند.

در فرودگاه جان اف کندی چه کسانی از روحانی استقبال کردند/ در سفر 5 روزه رئیس جمهور به نیویورک چه گذشت؟

*دیدار رییس جمهوری و نخست وزیر ایتالیا؛

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در دیدار با ماتئو رنزی نخست وزیر ایتالیا تصریح می‌کند: باید به سرعت در دوره جدید، عقب ماندگی‌ها جبران شود و گام‌هایی عملی برای تقویت همکاریها برداریم. در این میان با توجه به این که برخی شرکت‌های ایتالیایی در زمینه نفت و گاز و صنایع سنگین، سوابق فعالیت و همکاری با ایران داشته اند، زمینه برای فعالیت و رقابت آنها در اقتصاد ایران هموارتر است.

رییس جمهوری با اشاره به این که تحریم‌های ظالمانه علیه تهران بیش از همه به روابط خوب و گسترده اقتصادی اتحادیه اروپا با ایران ضربه زد، تاکید می‌کند: در دوره پساتحریم باید فصل تازه‌ای در روابط و همکاری های تهران و اتحادیه اروپا و از جمله ایتالیا گشوده شود.

حواشی سفر روحانی به نیویورک/ چه کسی در فرودگاه جان اف کندی از رئیس جمهور استقبال کرد+ تصاویر
*دیدار رییس جمهوری و نخست وزیر ژاپن؛

حجت الاسلام و المسلمین روحانی در دیدار با شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در نیویورک، گفت: توافق هسته‌ای فرصتی برای تقویت هر چه بیشتر روابط دو کشور است و ما می‌توانیم در زمینه‌های حمل و نقل، محیط زیست و مسایل فرهنگی و علمی و دانش‌های نوین و از جمله در عرصه انرژی صلح آمیز هسته‌ای، همکاری کنیم. رییس جمهوری ایران، همچنین ژاپن را شریک خوب و استراتژیک ایران دانست و تصریح کرد: روابط و همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دو کشور باید بیش از پیش ارتقاء یابد.

نخست وزیر ژاپن نیز در این دیدار بر ضرورت متمرکز شدن تلاش‌ها روی اجرای دقیق برجام تاکید کرد و گفت: ژاپن علاقه‌مند است در روند اجرای دقیق برجام با طرفین همکاری کند. شینزو آبه با تاکید بر این که 'توکیو می‌خواهد در کمک به توسعه اقتصاد ایران فعال باشد'، افزود: ژاپن آماده است در زمینه‌های علمی و فرهنگی، محیط زیست و پزشکی و ایمنی هسته‌ای و فنی، همکاری مشترکی با ایران داشته باشد و ما از مراودات بخش خصوصی ژاپن و اجرای موافقتنامه‌های تجاری با ایران حمایت می‌کنیم.
حواشی سفر روحانی به نیویورک/ چه کسی در فرودگاه جان اف کندی از رئیس جمهور استقبال کرد+ تصاویر

 *دیداردکتر روحانی با رییس جمهوری فرانسه
 دکتر حسن روحانی در دیدار فرانسوا اولاند رییس جمهوری فرانسه بر تسریع در تدوین نقشه راه توسعه همه‌جانبه همکاریهای تهران_ پاریس تاکید می‌کند و می‌افزاید: ایران آماده است درعرصه حمل و نقل، علوم و فناوریهای جدید و انرژی از جمله انرژی صلح آمیز هسته‌ای با فرانسه همکاری کند. وی به توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5 اشاره و تصریح می‌کند: همه طرف‌ها باید تلاش و به تعهدات خود عمل کنند تا این توافق به خوبی عملیاتی و پایه های آن مستحکم شود.

رییس جمهوری فرانسه نیز در این دیدار با اشاره به این که توافق هسته‌ای با همکاری و حسن نیت همه طرف ها حاصل شد، می‌گوید: اکنون باید همه تلاش‌ها برای اجرای دقیق و کامل این توافق متمرکز شود. فرانسوا اولاند در این گفت وگو به سفرهیات‌های متعدد اقتصادی و از جمله هیات بزرگ اقتصادی فرانسه به تهران اشاره و تصریح می‌کند: باید گام به گام سطح روابط تهران - پاریس را به سطح قابل انتظار برسانیم و دولت فرانسه برای توسعه همکاریها با تهران عزم راسخ دارد. وی از ایران به عنوان بازیگر بزرگ منطقه نام می‌برد و می‌افزاید: ایران در دوره جدید با توجه به جایگاه ویژه خود، می‌تواند نقش متوازن کننده ای در منطقه ایفا کند.

رییس جمهوری فرانسه همچنین ابراز امیدواری می‌کند که در سفر آینده رییس جمهوری ایران به فرانسه، راه‌های توسعه و تعمیق همکاریهای تهران - پاریس به طور گسترده بررسی و مورد تبادل نظر قرار گیرد.


در فرودگاه جان اف کندی چه کسانی از روحانی استقبال کردند/ جزییات سفر 5 روزه رئیس جمهور به نیویورک   

*دیدار رییسان جمهوری ایران و بولیوی در نیویورک؛

 دکتر حسن روحانی در دیدار اوو مورالس رییس جمهوری بولیوی خاطرنشان کرد: هیچ دولت ثالثی نمی‌تواند در خصوص مناسبات ایران و بولیوی تصمیم گیری کند و ما در خصوص هر آنچه به نفع دولت و ملت خود می‌دانیم، مستقل تصمیم گیری خواهیم کرد.

رییس جمهوری با بیان این که کشورهای آمریکای لاتین بویژه بولیوی برای جمهوری اسلامی ایران دارای اهمیت ویژه‌ای هستند، افزود: باید در راستای توسعه و تقویت مناسبات همه‌جانبه با یکدیگر تلاش کنیم.

اوو مورالس رییس جمهوری بولیوی نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از ملاقات با رییس جمهوری کشورمان و موفقیت ایران در مذاکرات هسته‌ای گفت: موفقیت ایران در این مذاکرات باعث مباهات و افتخار ما بوده و این پیروزی، موفقیت علیه امپریالیسم است. مورالس همچنین بر ضرورت تشکیل کمیسیون مشترک میان دو کشور برای ارتقاء سطح روابط تجاری و اقتصادی ایران و بولیوی تاکید می‌کند.

در فرودگاه جان اف کندی چه کسانی از روحانی استقبال کردند/ در سفر 5 روزه رئیس جمهور به نیویورک چه گذشت؟  

*دیدار رییسان جمهوری ایران و اکوادور

حجت الاسلام والمسلمین در دیدار رافائل کوره آ رییس جمهوری اکوادور برنامه ریزی برای استفاده از استعدادها و ظرفیت‌های همکاری میان ایران و اکوادور را ضروری دانسته وتصریح می‌کند: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا در بخش‌های مختلف اقتصادی، علمی و فرهنگی روابط خود را با اکوادور توسعه و ارتقاء دهد.

'رافائل کوره آ' رییس جمهوری اکوادور نیز در این دیدار می‌گوید: موفقیت جمهوری اسلامی ایران که توانسته با توانمندی در برابر قدرت‌های جهانی ایستادگی کند، باعث خوشحالی و خرسندی دولت و ملت اکوادور است.

کوره آ با تأکید بر ضرورت توسعه و تقویت مناسبات با جمهوری اسلامی ایران در زمینه روابط دوجانبه و همکاری ها در سازمان های بین المللی بیان می‌کند که تعادل و ثبات بخشیدن به بازار انرژی امری ضروری و بااهمیت است.

روحانی 

*دیدار دکتر روحانی و رییس هیات اجرایی افغانستان

 حجت الاسلام والمسلمین روحانی دردیدار 'عبدالله عبدالله' دردیدار رییس هیات اجرایی افغانستان تصریح کرد: که ایران همواره یار دولت و مردم افغانستان است و توسعه و امنیت همسایگان و از جمله افغانستان را توسعه و امنیت خود می‌داند و تحکیم امنیت افغانستان باعث تقویت روند توسعه این کشور می شود وتلاش ها باید دراین راستا متمرکز شود.

رییس جمهوری اظهار داشت: با جنگ وکشتار هیچ گروهی به نتیجه نخواهد رسید و اگر واقعا بتوان راه حلی یافت که برخی گروه ها اسلحه را زمین بگذارند، برای توسعه افغانستان خوب است. رییس جمهوری به معضل تولید مواد مخدر دربخش هایی ازافغانستان ومشکلات آن برای همسایگان اشاره و یادآور شد: دولت افغانستان باید اقدامات خود را برای مبارزه با کشت و تولید مواد مخدر تشدید کند. وی همچنین اتصال راه آهن ایران به هرات را باعث تقویت سطح همکاری‌های دو کشور دانست.

رییس اجرایی دولت افغانستان نیز در این دیدار با ارائه گزارشی از وضعیت افغانستان، از حمایت جمهوری اسلامی ایران ازدولت وملت افغانستان بویژه دردوره بازسازی این کشور تشکر کرد و خاطرنشان کرد: ایران برادری ودوستی خود را درقبال دولت وملت افغانستان درهمه شرایط ثابت کرده است.


در فرودگاه جان اف کندی چه کسانی از روحانی استقبال کردند/ در سفر 5 روزه رئیس جمهور به نیویورک چه گذشت؟

*دیدار دکتر روحانی و رییس جمهوری سنگال

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی دردیدار ماکی سال رییس جمهوری سنگال، با تاکید براینکه جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط با کشورهای آفریقایی اهمیت ویژه‌ای قایل است، عنوان کرد: ایران و سنگال ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه همکاری‌های دوجانبه دارند که ازاین ظرفیت ها باید درجهت اهداف دو ملت استفاده کرد. 

'ماکی سال ' رییس جمهوری سنگال نیز دراین دیدار تصریح کرد که داکار علاقه مند به احیای روابط خود با تهران است و از گسترش روابط دو کشور استقبال می کند.

روحانی 

*نشست  رئیس جمهور با اعضای اندیشکده های آمریکا

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در نشست با اعضای اندیشکده های آمریکا برجام را برای جهانیان امیدآفرین توصیف می‌کند و با اشاره به اینکه این توافق نشان داد که رسیدن به راه حل از طریق مذاکره بهترین و پرمنفعت ترین راه برای طرفین است، می‌گوید: صاحبنظران و روشنفکران به عنوان مراجع فکری مردم نقش تأثیرگذاری در کاهش فاصله ها و تنش ها در جهان دارند.

.روحانی با بیان این که امروز خشونت و ناامنی در سراسر منطقه موج می زند و روزانه شاهد خشونت های غیرمنتظره از سوی گروه های تروریستی بویژه داعش هستیم، تاکید می‌کند: در میان همه این حوادث برجام یک امید بود و این که ایران بتواند با 6 کشور دور یک میز بنشیند و برای حل و فصل مسایل با آنان گفتگو کند، شاید برای خیلی از صاحبنظران قابل باور نبود.

رییس جمهوری با اشاره به بحران سوریه می‌گوید: اینکه امروز دو سوم خاک سوریه در اختیار تروریست ها قرار دارد و این سوال مطرح است که آنها چگونه می توانند در این کشور نفت استخراج کرده و آن را به فروش برسانند در حالی که قدرت های بزرگ به راحتی می توانند از فروش نفت توسط دیگر کشورها مثل ایران جلوگیری کنند، بیان می‌کند: متأسفانه برای کسانی که مدعی مبارزه با داعش هستند، جان انسان ها و مردم اهمیتی ندارد و اگر داعش اقدام به کشتن مردم عراق و سوریه بکند، هیچ نگرانی وجود ندارد، اما اگر این اتفاق علیه یک کشور اروپایی باشد، برای آنها داعش به عنوان عنصری خطرناک مطرح خواهد بود.

رییس جمهوری با بیان اینکه معتقدیم در سوریه اولویت اول مبارزه با تروریسم در این کشور است، می‌افزاید: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا در کنار هر کشوری که این اولویت را به عنوان اولین اقدام در مسیر حل بحران سوریه می داند، همکاری کند.
روحانی در زمینه نقش روسیه در مسأله سوریه نیز اظهار می‌دارد: روس ها اخیراً اعلام کرده اند که قصد دارند به طور جدی تر وارد مبارزه با داعش شوند و آنچه آنها اعلام می کنند، آمادگی بیشتر برای مبارزه با تروریسم، همزمان با تثبیت دولت سوریه است.

روحانی در این نشست با بیان این که ایران پایتخت هیچ کشوری را اداره نمی کند بلکه در شرایط گوناگون به کمک دوستان خود در منطقه شتافته است، یادآور می‌شود: جمهوری اسلامی ایران همواره در روزهای سخت بدون در نظر گرفتن سوابق گذشته در روابط، به کمک همسایگان خود شتافته است.

رییس جمهوری در خصوص روابط ایران و عربستان می‌گوید: امروز از سردی روابط میان دو کشور متأسفیم و این در حالی است که با آغاز دولت یازدهم تلاش ما در راستای گسترش روابط با عربستان بوده است، اما شرایط این گونه رقم نخورده و از هنگامی که عربستان شروع به کشتار مردم یمن کرده است، فاصله عربستان با ایران و بسیاری از کشورهای اسلامی هم زیاد شده است.

روحانی با بیان اینکه فاصله ایران و عربستان قطعاً به نفع هیچ یک از دو کشور و منطقه نخواهد بود، تصریح می‌کند:: ما باید به عنوان اعضای خانواده اسلام، اختلافات فکری و تفاوت عقاید را بپذیریم و در کنار هم در زمینه های گوناگون همکاری کنیم.

روحانی با بیان اینکه برجام نشان دهنده این است که می توان اختلاف نظرها را با مذاکره کاهش داد و حتی آنها را حل و فصل می‌کند، تاکید می‌کند: برجام الگویی برای حل و فصل اختلافات از طریق گفتگو است.

در فرودگاه جان اف کندی چه کسانی از روحانی استقبال کردند/ جزییات سفر 5 روزه رئیس جمهور به نیویورک 

*سخنرانی در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل 

رییس جمهوری در ادامه سخنرانی خود در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل اینچنین گفت: من به نمایندگی از سوی ملت بزرگی سخن می گویم که امروز در غم از دست دادن هزاران زائر مسلمان و صدها نفر از هموطنان خود به سوگ نشسته است.

روحانی افزود: سالمندان، جوانان، زنان و مردانی که برای انجام مناسک مذهبی در گردهمایی عظیم معنوی و جهانی حج شرکت کرده بودند؛ ولی متاسفانه قربانی بی‌کفایتی و سوء مدیریت مجریان شده و حتی به دلیل عدم پاسخگویی مسوولان، از شناسایی مفقودین و بازگرداندن سریع پیکر قربانیان به خانواده های عزادارشان دریغ شده است. 

وی ادامه داد: ابعاد فاجعه جان باختن و مجروح شدن هزاران انسان بی گناه از چهارگوشه جهان، فراتر از آن است که در حد یک سانحه طبیعی یا یک مساله محلی با آن برخورد شود. 

 روحانی اظهار داشت: خسارت جریحه دار شدن عواطف میلیون ها مسلمان بزرگتر از آن است که صرفاً با محاسبات مادی قابل جبران باشد. افکار عمومی خواستار آن است که مسوولان دولت عربستان سعودی بی درنگ، به مسوولیت بین المللی خود در تأمین دسترسی کنسولی فوری برای شناسایی سریع و بازگرداندن بدون تأخیر اجساد مطهر عمل کنند. همچنین ضروری است شرایط لازم را برای بررسی مستقل و دقیقِ علل و عوامل این فاجعه و روش های پیشگیری از تکرار آن، در آینده فراهم کنند. 

دکتر حسن روحانی در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت: توافق هسته‌ای که نمونه درخشانی از « پیروزی بر جنگ» است، توانسته سایه تخاصم و حتی جنگی دیگر و تنشی دامنه‌دار را از سر خاورمیانه دور کند. توافق هسته‌ای می‌تواند و باید، سرآغاز دوره‌ای جدید و موجب نتایجی مثبت برای صلح و ثباتی پایدار در منطقه نیز باشد. 

رییس جمهوری تصریح کرد: از نظر ما توافق حاصله، هدف نهایی نیست، بلکه تحولی است که می‌تواند و باید، مبنای دستاوردهای بیشتری باشد. با توجه به اینکه این تفاهم هم مبنایی عینی فراهم کرده و هم الگوی مناسبی به دست داده، می‌تواند در جهت تحولی اساسی در منطقه، عمل کند. 

روحانی اظهار داشت: سیاست ما این است که در فضای جدید، حرکت صلح جویانه خود را در منطقه، بر مبنای همان قاعده برد ـ برد، ادامه دهیم و به نحوی عمل کنیم که همه، در منطقه و جهان از مزایای این فضای جدید بهره مند شوند. 

رییس جمهوری تاکید کرد: من خطاب به همه دولت‌ها و ملت‌ها می‌گویم: ما گذشته را فراموش نمی‌کنیم اما نمی‌خواهیم در گذشته بمانیم. ما جنگ و تحریم را از یاد نمی‌بریم، اما به صلح و توسعه فکر می‌کنیم.

وی تبدیل سازمان‌های تروریستی به حکومت های تروریستی را خطر بزرگ و اصلی در جهان امروز دانست و گفت: ما متاسفیم که قیام‌های ملی در منطقه ما توسط تروریست‌ها به انحراف کشیده شدند و به جای صندوق رای، اسلحه و ترور می‌خواهد سرنوشت ملت‌ها را تعیین کند.

رییس جمهوری ادامه داد: ما پیشنهاد می‌کنیم که مبارزه با تروریسم به یک سند و قاعده الزام‌آور بین‌المللی بدل شود و هیچ دولتی حق نداشته باشد از تروریسم به عنوان یک روش مداخله جویانه در امور ملت‌ها حمایت کند. 

رییس جمهوری در ادامه سخنان خود اظهار داشت: من به نمایندگی از ملتی سخن می گویم که دو سال قبل بار دیگر به گفت‌وگوی سازنده با جهان رای داد و اینک با افتخار می توانم اعلام کنم که «امروز، فصل جدیدی در روابط ایران با جهان آغاز شده است.» 

روحانی تصریح کرد: ایران با همه ظرفیت های اقتصادی و فرهنگی خود آمادگی دارد که به کانونی برای مشارکت در سرمایه گذاری صادرات گرا تبدیل شود و نشان دهد که به جای صلح ناپایدار مبتنی بر تهدید،می توان صلح مبتنی بر توسعه و منافع مشترک را انتخاب کرد، که حاصل آن امنیت پایدار خواهد بود. 

رییس جمهوری افزود: ما امیدواریم با همسایگان خود در همه عرصه های اجتماعی و اقتصادی همکاری های گسترده ای داشته باشیم و از طریق همگرایی اقتصادی به تفاهم سیاسی و حتی همکاری های ساختاری امنیتی نیز دست یابیم. در نظام بین الملل امروز پیوند متقابل اقتصاد کشورها به یکدیگر مهمترین عامل برای تسهیل تعامل سیاسی و کاهش چالشهای امنیتی است. 

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: ضروری است دولت آمریکا به جای تحریف واقعیت‌های منطقه و ایراد اتهامات ناروا علیه دیگران سیاستهای خطرناک خود و متحدان منطقه‌ای‌اش را که به افراطی‌گری، خشونت و فرقه‌گرایی در منطقه دامن می‌زند؛ پایان دهد و با آرمانها و خواست مردم منطقه هماهنگ شود.


در فرودگاه جان اف کندی چه کسانی از روحانی استقبال کردند/ در سفر 5 روزه رئیس جمهور به نیویورک چه گذشت؟   

*دیدار رئیسان جمهور ایران و چین

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در ملاقات با «شی جین پینگ » رئیس جمهوری چین با بیان اینکه خوشحالیم با همکاری چین و سایر کشورها توانستیم در مذاکرات هسته‌ای به توفیق دست یابیم، افزود: جمهوری اسلامی ایران دوستان خود که در شرایط سخت تحریم روابط مناسبی با ملت ایران داشته‌اند را در دوران جدید فراموش نخواهد کرد.

وی ادامه داد: مطمئن هستیم روابط ما با چین به گونه‌ای است که هیچ قدرت دیگری نمی‌تواند در مناسبات خوب دو کشور تأثیرگذار باشد.
رئیس جمهوری با بیان اینکه چین در اجرای توافق هسته‌ای نیز نقش مؤثری خواهد داشت، افزود: از روزی که قصد داریم توافق را اجرا کنیم باید نسبت به عملیاتی شدن همه محورهای توافق، از جمله لغو تحریم‌ها و همکاری‌های صلح آمیز هسته‌ای مطمئن باشیم.

رئیس جمهوری در ادامه با تاکید بر ضرورت تعامل کشورهای منطقه از جمله ایران و چین در زمینه مبارزه با تروریسم و افراطی گری در خاورمیانه و شرق آسیا، تصریح کرد: تفکرات افراطی و خشونت، خطر بزرگی برای هر دو منطقه است که هم باید از تجربه های مشترک یکدیگر استفاده کنیم و همه گونه همکاری داشته باشیم.

شی جین پینگ رئیس جمهوری چین نیز در این دیدار با بیان اینکه ایران و چین در خصوص روابط دوجانبه و مسایل مورد نظر بین المللی و منطقه ای در سال های اخیر به اشتراکات فراوانی رسیده و توانسته‌اند روابط خود را در بالاترین سطح پایدار کنند، گفت: ایران و چین می‌توانند با همکاری‌های دو طرفه این روند را پیوسته گسترش داده و رفاه بیشتری برای مردم دو کشور ایجاد کنند.

شی جین پینگ خاطرنشان کرد: چین همواره از استفاده صلح آمیز هسته‌ای ایران حمایت کرده است و دو کشور می‌توانند از ظرفیت‌های موجود در سایر زمینه‌ها از جمله پروژه‌های راه سازی، راه آهن و انرژی با ایران همکاری کند.

در فرودگاه جان اف کندی چه کسانی از روحانی استقبال کردند/ در سفر 5 روزه رئیس جمهور به نیویورک چه گذشت؟

*دیدار دکتر روحانی با رئیس جمهور روسیه

رئیس جمهوری در این دیدار که در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد، تاکید می‌کند: تلاش های مشترک و هماهنگی خوب میان تهران و مسکو در شکل گیری توافق برجام نقش اساسی داشت و این توافق راه را برای توسعه و تعمیق همکاری های دو کشور در همه زمینه ها هموار کرده است.

رئیس جمهوری با اشاره به رایزنی‌های خوب ایران و روسیه در خصوص مسایل منطقه ای و مبارزه با تروریسم می‌افزاید: اکنون افکار عمومی دنیا و بسیاری از دولتها به این نتیجه رسیده اند که اگر مشکلات خاورمیانه و از جمله تروریسم حل نشود، سایر مناطق را نیز به تدریج با مشکل مواجه خواهد کرد.

رئیس جمهوری، نظرات ایران و روسیه در مسایل بین المللی و منطقه ای را هم راستا ارزیابی می‌کند و با اشاره به دعوت ایران از پوتین برای اجلاس کشورهای تولیدکننده گاز در تهران، می‌گوید:  کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور باید توافقات لازم را برای ارتقای همکاری در این سفر آماده کنند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز در این دیدار می‌گوید: تعامل ایران و روسیه برای مبارزه با تروریسم و امنیت منطقه ای و بین المللی در سطح عالی قرار دارد و نقش روحانی در حصول به توافق برجام را ممتاز دانسته و تاکید می‌کند: حق ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای و برداشته شدن کامل تحریم های ظالمانه مورد تاکید مسکو است.

حال باید منتظز ماند و دید تلاشهای رئیس جمهور و هیات همراه در حاشیه هفتادمین نشست سازمان ملل در جهت برداشتن گام‌های دیپلماتیک تا چه حد موثر واقع می‌شود و فضای جدید پساتحریم چگونه رقم خواهد خورد.



انتهای پیام/7008

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان