۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین همکاری نکردن عربستان با ایران برای ارائه خدمات به حجاج یک جرم بین المللی است/ مسبب اصلی حادثه منا مجموعه حاکمیت آل سعود است
کد خبر: ۱۱۲۰۲۰ نویسنده: محمد حسن قدیری ابیانه تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۹ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

سفیر سابق ایران در مکزیک در مصاحبه با صبح قزوین:

همکاری نکردن عربستان با ایران برای ارائه خدمات به حجاج یک جرم بین المللی است/ مسبب اصلی حادثه منا مجموعه حاکمیت آل سعود است

سفیر سابق ایران در مکزیک گفت: همکاری نکردن آل سعود با مقامات ایرانی برای ارائه خدمات پس از فاجعه نیز خود یک جرم بین المللی است و آل سعود باید تمام عواقب عملکرد خود را بپذیرد.

همکاری نکردن عربستان با ایران برای ارائه خدمات به حجاج یک جرم بین المللی است/ مسبب اصلی حادثه منا مجموعه حاکمیت آل سعود است
محمدحسن قدیری ابیانه، کارشناس مسائل استراتژیک در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی صبح قزوین ، در تحلیل فاجعه منا اظهار کرد: این فاجعه را نمی‌توان به اختلافات درونی بین شاهزاده‌های عربستان نسبت داد بلکه مسبب اصلی آن مجموعه حاکمیت آل سعود است.
وی در ادامه افزود: این حادثه نشان‌دهنده بی اهمیتی جان و سلامت حجاج برای شیوخ آل سعود است.
این کارشناس سیاسی اذعان کرد: اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه یکی از سران آل سعود راه‌های عبور حجاج در منا را مسدود کرده و مسیرها بسته شده و این موضوع به زمینه‌ای برای رخداد یک فاجعه انسانی تبدیل شد.
وی ادامه داد: ماموران آل سعود حتی با مشاهده این صحنه‌ها و ازدحام جمعیت حاضر به بازکردن درب‌ها نشدند و پس از این فاجعه نیز به جای امدادرسانی به مجروحین، به دنبال جمع آوری اجساد رفتند.
سفیر سابق ایران در مکزیک ابراز کرد: نیروهای امنیتی عربستان بدون هیچ گونه کنترل و توجهی افراد بیهوش و نیمه جان را به عنوان اجساد جمع آوری کرده و در کانتینرهای خود گذاشته‌اند.
وی تصریح کرد: از سوی دیگر گزارشاتی منتشر شده که بین آل سعود و رژیم صهیونیستی در سطوح بالا هماهنگی برای ربودن تعدادی از مقامات مشهور کشورمان صورت گرفته است.
سفیر سابق ایران در استرالیا در ادامه اضافه کرد: از جمله آقای رکن آبادی که سفیر سابق ایران در لبنان بودند امروز جزء مفقودین این حادثه است.
وی بیان کرد: این احتمال وجود دارد که سران سعودی از طریق آقای رکن آبادی قصد اطلاع پیدا کردن از مخفی گاه سید حسن نصرالله و حزب الله لبنان را داشته باشند تا عملیاتی را علیه آنها طراحی کنند.
این کارشناس مسائل استراتژیک کشور در ادامه افزود: از آنجا که مواضع صهیونیست‌ها و آل سعود در خصوص حزب الله یکسان است این هماهنگی بعید نیست.
احتمال تبانی رژیم صهیونیستی و سران سعودی در خصوص مفقودشدن آقای رکن آبادی وجود دارد
وی ادامه داد: به خصوص اینکه انکار حضور رکن آبادی در مراسم حج امسال توسط مقامات آل سعود خود می‌تواند موید این احتمال باشد؛ در حالی که همه فیلم‌ها و اسناد موجود نشان دهنده حضور این دیپلمات ایرانی در حج امسال است.
قدیری ابیانه عنوان کرد: بنابراین انجام عملیات برای ربودن این حجاج می‌تواند سرمنشا وقوع فاجعه منا بوده باشد؛ اگر جسد آقای رکن آبادی پیدا نشود این احتمال قویتر خواهد شد.
وی با بیان اینکه امروز هیچ بعید نیست آقای رکن آبادی در زیر شکنجه‌های سران رژیم صهیونیستی قرار داشته باشد تصریح کرد: حتی این احتمال را باید در نظر گرفت که وی را تا سر حد مرگ شکنجه کرده باشند تا اطلاعات خود را در اختیار سعودی‌ها قرار دهد.
این کارشناس سیاسی ادامه داد: اگر با شکنجه این دیپلمات ایرانی نتواند شرایط را به نفع خود پیش ببرند، ممکن است وی را به شهادت رسانده و جسدش را به عربستان برگردانند تا با پیدا شدن جسد وی بر احتمال تبانی رژیم صهیونیستی و سران سعودی سرپوش گذاشته شود.
وی تاکید کرد: همکاری نکردن آل سعود با مقامات ایرانی برای ارائه خدمات پس از فاجعه نیز خود یک جرم بین المللی است و آل سعود باید تمام عواقب عملکرد خود را بپذیرد.
سفیر سابق ایران در مکزیک در خصوص موضع گیری دولت درباره حادثه منا اذعان کرد: رئیس جمهور در سخنرانی خود در سازمان ملل مجریان حج را عامل این جنایت معرفی کرد نه آل سعود را؛
وی افزود: دولت یک ملاحظه‌ای در رابطه با عربستان دارد یعنی تعداد زیادی از حجاج در این کشور حضور دارند و برای حفظ جان آنها از جنایت جدید آل سعود، باید قدری احتیاط کرد.
قدیری ابیانه در پایان گفت: دستگاه دیپلماسی ایران باید قدرتمندانه در این قضیه ورود پیدا کند و در راستای اثبات بی‌کفایتی آل سعود و احقاق حقوق حجاج ایرانی اقدامات لازم را انجام دهد.
انتهای پیام/2002






دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان