۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین مسلمانان جهان پرونده حادثه مِنا را نخواهند بست/ عزت و کرامت ایران نباید با کارشکنی‌ عربستان مورد هجمه قرار بگیرد
کد خبر: ۱۱۱۲۰۳ نویسنده: روح الله عباسپور تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۸ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

نماینده مردم آوج و بوئین زهرا در مجلس:

مسلمانان جهان پرونده حادثه مِنا را نخواهند بست/ عزت و کرامت ایران نباید با کارشکنی‌ عربستان مورد هجمه قرار بگیرد

نماینده مردم آوج و بوئین زهرا در مجلس گفت: باید مسئولین ایران نسبت به خواسته‌های خود از نظر حقوق بین الملل و قراردادهایی که نسبت به امنیت حجاج داریم، جدی پیگیر باشند.

مسلمانان جهان پرونده حادثه مِنا را نخواهند بست/ عزت و کرامت ایران نباید با کارشکنی‌ عربستان مورد هجمه قرار بگیرد
روح الله عباسپور، نماینده مردم آوج و بوئین زهرا در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی صبح قزوین ، با بیان اینکه مسئولین عربستان تا امروز اعتنایی به اعتراضات ایران در رابطه با حادثه منا نداشته‌اند، اظهار کرد: سعودی‌ها با تجربه چندین ساله در برگزاری حج باید برنامه‌ریزی لازم در جهت برگزاری این مناسک با حفظ آرامش و امنیت را داشته باشند.
وی در ادامه اذعان کرد: عربستان سعودی خود را متولی بیت الله الحرام و برگزار کننده حج ابراهیمی می‌داند و این مناسک هرساله برای آنها یک ظرفیت مالی بسیار بزرگی به حساب می‌آید.
این کارشناس سیاسی ادامه داد: این کشور وظیفه دارد در حوزه اقتصادی و خدمات رسانی و مدیریتی سرمایه گذاری لازم را داشته باشد زیرا این برنامه هرساله تکرار شده و کوتاهی در آن توجیهی برای مسلمانان ندارد.
وی عنوان کرد: عربستان سعودی صددرصد در حوادثی چون سقوط جرثقیل، آتش سوزی هتل و فاجعه منا مقصر است و پس از سالیان دراز در تجربه اندوزی و مدیریت مناسک حج این کشور ثابت کرد شایستگی این مسئولیت را ندارد.
این نماینده مجلس با بیان اینکه مسئولیت قتل عام صورت گرفته در منا بر عهده سران سعودی است، ابراز کرد: آنها باید از ملت‌های مسلمان عذرخواهی کرده و جبران خسارت داشته باشند؛ اما سران کشور عربستان با غرور نه تنها عذرخواهی نکرده‌اند بلکه مسئولیت این اشتباه خود را نمی‌پذیرند.
باید دولت خیلی محکم به پیگیری مطالبات ایران بپردازد
وی عنوان کرد: متاسفانه عربستان مدیریت درستی در امدادرسانی به مجروحین این حادثه نداشته و همچنین همراهی لازم برای ورود مسئولین ایرانی برای کمک به حجاج خود را ندارد همین اقدام تلفات فاجعه را افزایش داده است.
عباسپور با بیان اینکه ایران قرارداد امنیتی و فرهنگی با کشور عربستان دارد، تصریح کرد: سران سعودی مسئولیت حج را برعهده دارند اما در حال حاضر اجازه ورود به هیئت‌های ما نمی‌دهند و وزیر امور خارجه عربستان بازخواست ایران را نوعی دخالت در مدیریت عربستان دانسته و از پاسخگویی فرار می‌کند.
وی با تاکید بر اینکه مسلمانان جهان پرونده حادثه مِنا را نخواهند بست، گفت: باید مسئولین ایران نسبت به خواسته‌های خود از نظر حقوق بین الملل و قراردادهایی که نسبت به امنیت حجاج داریم، جدی پیگیر باشند.
نماینده مردم آوج و بوئین زهرا در مجلس در ادامه اضافه کرد: اگر ایران در این رابطه جدیت لازم را نداشته باشد عربستان زورگویی‌های خود را افزایش می‌دهد، همانطور که تعداد حجاج ما را در سال جاری تا 60 هزار کاهش داد.
وی تاکید کرد: مسئولین ایران برای پیگیری حادثه منا و در راستای حفظ منافع ملی نباید کوتاه آمده و عزت و کرامت ایران اسلامی نباید با کارشکنی‌های عربستانی‌ها مورد هجمه قرار بگیرد.
این کارشناس سیاسی در پایان تصریح کرد: مسئولین حج و زیارت ما تلاش و پیگیری خود را انجام می‌دهند اما امروز ایران در خصوص وضعیت حجاج در عربستان دستش بسته است اما باید دولت خیلی محکم به پیگیری مطالبات ایران بپردازد.
انتهای پیامک/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان