۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین تاثیر رژیم‌های غذایی بر سلامت جسم و روح/ مصرف بیش از حد میوه‌جات عاملی برای افزایش وزن
کد خبر: ۱۱۱۰۸۲ نویسنده: سارا خدادادبیگی تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۸ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

تاثیر رژیم‌های غذایی بر سلامت جسم و روح/ مصرف بیش از حد میوه‌جات عاملی برای افزایش وزن

این روزها رژیم گرفتن نوعی مُد به حساب می‌آید و افراد به جای توجه به سلامت بدن برای داشتن ظاهری متناسب گاهی رژیم‌های سنگین و خودسرانه می‌گیرند، اما در اکثر مواقع رژیم‌های غلط غذایی نتیجه‌ای جز بازگشت وزن به حالت اول و بیماری ندارد.

تاثیر رژیم‌های غذایی بر سلامت جسم و روح/ مصرف بیش از حد میوه‌جات عاملی برای افزایش وزن
به گزارش خبرنگار اجتماعی  صبح قزوین ، ما انسان‌ها همیشه به دنبال راهی سریع و ساده برای کاهش وزن هستیم. برخی رژیم‌های غذایی ما را با وعده‌ نتیجه بخشی سریع فریب می‌دهند و تنها سبب وخیم‌تر شدن شرایط می‌شوند.
حتماً شما هم با کسانی برخورد کرده‌اید که از خوردن غذاهای خوشمزه لذت می‌برند اما چاق نمی‌شوند، پوست بسیار صاف و درخشانی دارند، از سلامت برخوردار هستند و از زندگی خود لذت می‌برند.
همیشه آرزوی رسیدن به هیکل آن‌ها را دارید و برهمین اساس دنبال روش‌های معجزه‌آسا برای رسیدن به وزن ایده‌آل خود هستید.
در همین راستا دختران نوجوان از رژيم‌هاي لاغري غيرعلمي و خودسرانه پیروی می‌کنند. متاسفانه بسیاری از دختران در سنین بلوغ به رژیم‌های لاغری شدید، سخت و غیرعلمی روی می‌آورند و خود را از مصرف گروه‌های مختلف غذایی محروم می‌کنند. همین امر یکی از علت‌های مرگ و میر زودرس به شمار می‌رود.
این روزها رژیم گرفتن نوعی مُد به حساب می‌آید و افراد به جای توجه به سلامت بدن برای داشتن ظاهری متناسب گاهی رژیم‌های سنگین و خودسرانه می‌گیرند، اما در اکثر مواقع رژیم‌های غلط غذایی نتیجه‌ای جز بازگشت وزن به حالت اول و بیماری ندارد.

بعضی افراد در برهه‌ای از زمان احساس چاقی کرده و این امر ممکن است به تصمیمات نادرستی چون تغییر خودسرانه سبک تغذیه و محروم کردن بدن از موادمغذی منجر شود.
ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که شیوه‌ زندگی بی‌تحرک، رژیم غذایی کم‌کیفیت و غذاهای فرآوری شده در زندگی‌ها وارد شده که با آنچه ما از طریق تکامل با آن تطابق یافته‌ایم بسیار متفاوت است.
این تفاوت‌ها است که به بروز بسیاری از بیماری‌های مزمنی که امروزه شاهد آن هستیم، مانند چاقی و دیابت می‌انجامد.
دلیل اصلی و چرایی اینکه افراد بعد از یک مدت دوباره شروع به چاق شدن و وزن گرفتن می‌کنند این است که آنها در طول مدت رژیم فقط به یادگیری تمرین‌های ورزشی و دستورهای غذایی می‌پردازند و هیچ توجهی برای پرورش و کنترل روحی و احساسی خود درباره چاقی ندارند و این باعث می‌شود بعد از مدتی دوباره به عادت‌ها و احساسات قبل از رژیم برگردند.
تجربه‌هایی از رژیم خودسرانه
مریم، 29 ساله در رابطه با تجربه‌های متعدد لاغری خود می‌گوید: وزن من بالا بود و تصمیم داشتم یک‌باره مقدار زیادی وزن کم کنم اما بعد از رژیم دچار مشکل شدم چون ساختار بدن من مدت‌ها برای یک بدن بزرگ برنامه ریزی شده بود، این امر کارساز نبود.
در طول این مدت موفق به کم کردن وزن شدم اما بعد از مدتی دوباره مقدار بیشتری غذا خوردم و مجددا به وزنم اضافه شد.
فاطمه، 32 ساله می‌گوید: رژیم لاغری از طریق کم خوردن غذا برابر است با "اعصاب داغونی". من آرامش اعصاب خود را پس از لاغری، تنها از طریق "غذا خوردن" احساس می‌کردم.
سامان 38 ساله تاکید می‌کند: من طبیعی و فقط با ورزش حدود 30 کیلو طی 4 ماه کم کردم. غذا هم می‌خوردم این طور نبود که غذا را ترک کنم و به همراه آن مولتی ویتامین هم مصرف می‌کردم، اما فایده‌ای نداشت. 6 ماه بعد از آن اعصابم بهم ریخت، دکتر هم دلیل آن را فشار وارد شده در آن زمان دانست. اگر به 3 سال پیش برمی‌گشتم یک کیلو هم لاغر نمی‌کردم.

سهیلا 22 ساله در خصوص تجربه خود عنوان می‌کند: با رژیم پُر پروتئین آشنا شدم و در مدت کوتاهی حدود 6 کیلوگرم از وزنم کاسته شد. با این حال این پایان روزهای خوشی بود که سپری شد زیرا دیگر وزنم گرمی پایین نمی‌آمد. وقتی رژیم را رها کردم، وزنم چند برابر بیشتر شد و در طول رژیم دچار سردردهای مزمن هم شده بودم.
رژیم خودسرانه باعث مشکلات گوارشی، ریزش مو، ناراحتی اعصاب و مشکلات پوستی می‌شود
شیما افتخاری، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی مرکز آموزشی - درمانی بوعلی سینا قزوین در مصاحبه با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، با اشاره به شرایط یک رژیم و تغذیه مناسب اظهار کرد: رژیم غذایی مناسب با انواع بیماری‌ها از جمله بیماری‌های حاد و مزمن مرتبط است، طبق بررسی‌های اخیر مشخص شده که حدود 25 درصد بیماری‌های قلبی‌-عروقی، 20 درصد بیماری‌های عفونی، تنفسی و سرطان و 50 درصد دیابت با تغذیه مناسب کاهش پیدا می‌کند.

وی در ادامه افزود: 6 گروه اصلی غذایی وجود دارد؛ برای داشتن تغذیه مناسب باید از تمام گروه‌های غذایی استفاده شود، گروه‌های غذایی شامل موادی چون درشت‌مغذی‌ها و ریزمغذی‌ها است. گروه درشت مغزی‌ها شامل کربوهیدرات، چربی و پروتئین بوده که تولید انرژی می‌کند و ویتامین‌ها و املاح معدنی ریزمغذی‌ها را تشکیل می‌دهند که این گروه تولید انرژی نمی‌کند اما برای سلامت بدن مفید بوده و باید در رژیم غذایی گنجانده شود.
افتخاری ادامه داد: گروه ششم یعنی آب جزء مواد بسیار ضروری است که برای هر فرد بسته به سن و شرایط جنسی متفاوت می‌باشد. مصرف تمامی این گروه‌های غذایی برای رشد و بقای انسان‌ها ضروری است.
وی با بیان اینکه کربوهیدرات‌ها به دو دسته ساده و پیچیده تقسیم می‌شوند، بیان کرد: کربوهیدرات‌های ساده ساکارز(قند و شکر) و مابقی کربوهیدرات‌های پیچیده را تشکیل می‌دهند. توصیه‌ها می‌شود کربوهیدرات‌ها به صورت پیچیده مصرف شده و مصرف قندهای ساده کاهش یابد؛ در رژیم غذایی حدود 10 درصد مجاز به استفاده از این گروه بوده و بیشتر از این حد مجاز نمی‌باشد که این میزان برای افرادی دیابتی باید کمتر از این مقدار باشد.
کارشناس تغذیه مرکز بوعلی قزوین در خصوص میزان مورد نیاز چربی بدن، عنوان کرد: به طور معمول درصد خاصی را می‌توان به چربی‌ها اختصاص داد، چربی غذایی در یک رژیم نرمال باید تا کمتر از 30 درصد کاهش پیدا کند و باید چربی‌های غیراشباع را جایگزین چربی‌های اشباع کنیم.
وی گفت: مصرف نمک به هیچ گروه سنی توصیه نمی‌شود و تا جایی که می‌توان باید آن را کاهش داد. جذب نمک برای هر فرد روزانه باید کمتر از 5 گرم باشد همچنین میوه و سبزیجات و غلات باید به صورت کامل در برنامه غذایی گنجانده شود.

افتخاری به تعریف هرم غذایی پرداخت و ابراز کرد: هرم غذایی، ابزار کار یک کارشناس تغذیه است و برای عموم افراد جامعه قابل استفاده است، گروه‌های غذایی مختلف از جمله نان و غلات، میوه و سبزیجات، لبنیات، گوشت و حبوبات، قندها و شیرینی‌جات در این هرم گنجانده شده و از آن به عنوان راهنما استفاده می‌شود تا به افراد اجتماع آموزش لازم در خصوص بهره گیری  از این گروه‌ها داده شود.
وی با بیان اینکه مصرف چربی‌های حیوانی باید کاهش یابد، گفت: می‌توان گوشت سفید را جایگزین آن کرد چون چربی‌های اشباع آن‌ها کمتر است، چربی لبنیات به صورت اشباع شده است و به استثنا افرادی که دارای بیماری قلبی و عروقی و چربی خون بالا هستند حتما باید از لبنیات کم‌چرب یا بدون چربی استفاده کنند.
این کارشناس تغذیه تصریح کرد: یک برنامه غذایی سالم، برنامه‌ای است که از تمام گروه‌های غذایی در آن گنجانده شود در صورتی‌که بعضی از رژیم‌ها فقط روی یک گروه غذایی تاکید می‌کنند که این امر کاملا اشتباه است.
وی گفت: شاخص توده بدنی (BMI) فرد توسط رژیم شناس تخمین زده می‌شود و بر مبنای آن کالری رژیم غذایی محاسبه شده و با مشخص شدن دریافت غذایی فرد، وزن مناسب قابل کنترل خواهد شد.
افتخاری اظهار کرد: بسیاری افراد عقیده دارند که خوردن زیاد میوه در افزایش وزن تاثیری ندارد که این تفکر کاملا غلط است. میوه‌جات هم کالری خود را دارند و اگر بیش از اندازه مصرف شوند باعث اضافه وزن خواهند شد، انرژی گروه میوه و سبزی بدلیل بالا بودن فیبر غذایی، آب و چربی پایین عمدتا انرژی کمتری نسبت به سایر گروه‌های غذایی دارد اما تفکر اینکه این گروه غذایی انرژی ندارند، اشتباه محض است.
وی ابراز کرد: وضعیت تغذیه هر شخص، منعکس‌کننده نیازهای فیزیولوژیکی اوست. تعادل دریافت موادغذایی و مصرف آن مسئله مهمی است و باید مدنظر قرار بگیرد که این یک اصل مهم در تغذیه به شمار می‌رود.
این کارشناس تغذیه افزود: در جامعه امروز تغذیه از مباحث بسیار مهم است تغذیه مطلوب باعث بهبود رشد و نمو، سلامت عمومی، فعالیت‌های روزمره و پیشگیری از بیماری‌ها می‌شود.
وی ابراز کرد: نصف رژیم غذایی باید از کربوهیدرات پیچیده تامین شود همچنین غذاهای مورد مصرف باید از فیبر غنی باشد؛ اگر هر شخص تصمیم به گرفتن رژیم دارد نباید خودسرانه رژیم بگیرد و حتما باید به رژیم درمان مراجعه کرده و مشکلات خود را مطرح کند.
این کارشناس اضافه کرد: فردی که تصمیم به اضافه وزن و یا کاهش وزن دارد در مرحله اول تاکید بر روی رژیم غذایی فرد است و نباید ورزش روزانه را فراموش کند. برنامه ورزشی برای همه افراد توصیه می‌شود و مختص افرادی که می‌خواهند وزن کم کنند، نیست، این امر باید از دوران کودکی همراه با تغذیه سالم به فرد آموزش داده شود.
این کارشناس تغذیه ادامه داد: میزان کالری دریافتی باید منطبق با فعالیت افراد باشد. به مرور زمان با افزایش سن، کاهش متابولیسم پایه اتفاق می‌افتد و همین امر باعث می‌شود نیاز جذب کالریکی فرد کاهش پیدا کند در نتیجه این افراد باید فعالیت فیزیکی خود را افزایش دهند.
وی یادآور شد: میزان وزنی که در هر هفته باید کم کرد، بین نیم تا یک کیلوگرم است و بیشتر از این حد توصیه نمی‌شود. رژیم خودسرانه باعث می‌شود افراد موادغذایی را به درستی جذب نکنند، بسیاری افراد به اشتباه تصور می‌کنند که چربی خوب نیست و نان و غلات و وعده غذایی شام را از سبد غذایی خود حذف می‌کنند و بدون آگاهی از اینکه بسیاری ریز و درشت مغذی‌ها را حذف می‌کنند، برای مدتی وزن کم کرده اما دچار عوارضی چون مشکلات گوارشی، ریزش مو، ناراحتی اعصاب، مشکلات پوستی و ... خواهند شد.

این کارشناس تغذیه در پایان تصریح کرد: داشتن اضافه وزن معمولی دلیلی بر استفاده از داروهای تبلیغاتی و یا حتی جراحی‌های مختلف نیست بلکه آن را می‌توان با رژیم مناسب و ورزش‌های مستمر درمان کرد. همه داروها عوارض مخصوص به خود را دارند و زمانی باید استفاده شوند که متخصص تغذیه و یا پزشک معالج تشخیص داده است در نتیجه فرد باید شرایط مصرف دارو را داشته باشد.
پیش از بارداري BMI خود را به محدوده نرمال برسانيد
فرناز خدادادبیگی، کارشناس مادران مرکز شهید بلندیان قزوین در خصوص رژیم غذایی در دوران بارداری اظهار کرد: رژیم غذایی یکی از مهم ترین فاکتورهای یک بارداری خوب و همچنین به دنیا آوردن یک کودک سالم است. اگر فردی قصد بارداری دارد بهتر است که هرچه زودتر هم خود و هم همسرش از رژیم غذایی بهتر و مناسب استفاده کنند تا احتمال به دنیا آمدن کودک سالم بیشتر شود.

وی ادامه داد: اگر اضافه وزن دارید یا دچار کاهش وزن هستید، باید قبل از بارداری وزن خود را به محدوده طبیعی برسانید و از مصرف داروی خودسرانه خودداری کنید.
این کارشناس مامایی ابراز کرد: خانمی که حامله شده است، نه فقط به حمایت روانی و رفتار خوب اطرافیان نیاز دارد، بلکه به علت پرورش جنین داخل رحم خود، نیاز به تغذیه کافی و سالم دارد تا جنین او کاملا رشد کند و سالم متولد شود.
وی افزود: کمبود مواد غذایی در دوران آبستنی، نه فقط منجر به ضعیف و لاغر شدن مادر می‌شود، بلکه رشد جنین را هم تحت تاثیر قرار داده و باعث متولد شدن نوزاد کم وزن یا حتی ناقص میشود.
خدادادبیگی خاطرنشان کرد: جنین در داخل رحم مادر رشد بسیار سریعی دارد بنابراین به شدت به مواد غذایی نیاز دارد که باید از راه جفت به جنین برسد. به طور کلی مادر باردار باید از بدخوری، کم خوری یا پرخوری خودداری کرده و غذای متعادل و متنوع مصرف کند و از خوردن مواد غذایی سرخ شده، تند و شور و دارای مواد رنگی بپرهیزد.
وی توضیح داد: اگر وزن سالمي داشته باشيد، بارداري براي شما آسانتر خواهد بود. مطالعات نشان داده اند زناني كه شاخص توده بدني (BMI) آنها كمتر از 20 يا بيشتر از 30 باشد در زمينه بارداري مشكلات بيشتري خواهند داشت. بنابراين بهتر است پیش از بارداري BMI خود را به محدوده نرمال برسانيد.
این کارشناس مادران مرکز درمانی شهید بلندیان بیان کرد: اگر وزن مناسبی نداريد كاهش يا افزايش وزن در بارداري به شما كمك مي‌كند. با پزشك خود در مورد بهترين روش براي رسيدن به وزن مناسب مشورت كنيد.
وی در ادامه افزود: باید برنامه ريزي سلامت را شروع كرده و به طور جدي ادامه دهيد، در نتیجه بدني سالم و مناسب براي بارداري خواهيد داشت.
این کارشناس مامایی گفت: سلامت پدر و مادر در دوران بلوغ نیز از اهمیت بالایی برخوردار است به طوری که بخشی از مشکلات ناباروری زن و شوهر به سوء تغذیه آنها در گذشته بازمی‌گردد. طبق مطالعات اخیر، ارتباط بسیار نزدیکی بین وضعیت تغذیه ای قبل از بارداری با سلامت جنین وجود دارد که سلامت جسمی و روحی و روانی و اجتماعی و رفتاری را نیز شامل می‌شود حتی ارتباط آن با بروز بیماری‌ها در سال‌های بعد نیز شناخته شده که اهمیت خاص خود را دارد.
وی ابراز کرد: بیشترین سوء‌تغذیه ای که احتمال بروز آن وجود دارد در مادران کم‌وزن و پروزن است. کم‌وزنی می‌تواند در ارتباط با عدم قاعدگی سپس عدم باروری مشکل ایجاد کند به همین علت حتما باید این مشکل برطرف شود حتی برای باروری درصد چربی بدن مادر یک عامل تعیین کننده است و مطالعات نشان داده اگر چربی بدن مادر کمتر از 17 درصد باشد باعث آمینوره(عدم قاعدگی) می‌شود البته زنانی که چربی بدنشان بین 17 تا 22 درصد است نیز ممکن است با مشکل روبرو شوند.
این کارشناس مامایی در پایان یادآور شد: به طور متوسط دامنه نرمال درصد چربی زنان بین 20 تا 30 درصد است روی این اصل یکی از عوامل تعیین کننده برای بارداری سالم در افرادی که از نظر کم‌وزنی سوء‌تغذیه دارند، به ویژه دختران نوجوانی که دچار بی اشتهایی عصبی به دلیل حفظ اندام باریک هستند رفع هرگونه مشکلی قبل از بارداری است و باید با مشاوره تغذیه وزنشان را حالت نرمال برسانند و سه ماه در آن وزن بوده سپس اقدام به بارداری کنند.
انتهای پیام/7008

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان