۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین استان قزوین رتبه هشتم کشوری را در تکرار پایه دارد/ عدم تجربه پیش دبستانی مهمترین عامل مردودی کلاس اولی‌ها
کد خبر: ۱۱۰۶۸۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۷ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان قزوین:

استان قزوین رتبه هشتم کشوری را در تکرار پایه دارد/ عدم تجربه پیش دبستانی مهمترین عامل مردودی کلاس اولی‌ها

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: استان قزوین رتبه هشتم کشوری در بحث تکرار پایه را دارد و بیشترین آمار مردودی‌ها مربوط به روستاها است.

استان قزوین رتبه هشتم کشوری را در تکرار پایه دارد/ عدم تجربه پیش دبستانی مهمترین عامل مردودی کلاس اولی‌ها
رضا طاهرخانی، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به مردود شدن 47 هزار دانش‌آموز پایه اول کل کشور در سال تحصیلی 92-93 اظهار کرد: این آمار در استان قزوین، 663 نفر بود.
وی در ادامه با اشاره به دلایل شکل گیری این نتیجه خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده 21 درصد دلایل تکرار پایه، مربوط به عدم گذراندن دوره پیش دبستانی توسط نوآموزان است.
طاهرخانی افزود: استان قزوین رتبه هشتم کشوری در بحث تکرار پایه را دارد و بیشترین آمار مردودی‌ها مربوط به روستاها است.
وی در ادامه بیان کرد: بی سوادی اولیاء، استفاده از نیروهای سایر مقاطع همانند سرباز معلم، چند پایه بودن کلاس‌ها، کمبود امکانات، فقر فرهنگی و اجتماعی خانواده‌ها از جمله مسائل تاثیر گذار در این موضوع می‌باشد.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان قزوین تصریح کرد: بر اساس مطالعات موردی انجام شده از 48 مدرسه استان، عوامل تاثیر گذار در شکل گیری این نتیجه مورد بررسی قرار گرفت.
وی با اشاره به نتایج به دست آمده از بررسی‌های صورت گرفته، گفت: عدم تجربه پیش از دبستان با 21 درصد، تراکم بالای دانش آموزان 12 درصد، نبود معلم متخصص و دوره دیده، فقر فرهنگی خانواده‌ها 18 درصد، تاثیر میزان سواد اعضای خانواده 16 درصد، وجود دانش‌آموزان دیرآموز 12 درصد و سایر عوامل 6 درصد در تکرار پایه دانش‌آموزان موثر بوده است.
طاهرخانی عنوان کرد: با توجه به اینکه نظام ارزشیابی کیفی و توصیفی است ملاک یا معیار مردود اعلام کردن فرد، توصیف معلمان از وضعیت تحصیلی دانش‌آموز است.
وی در ادامه توضیح داد: در یک جلسه شورای آموزشی با حضور مدیر، معاون و معلم مربوطه، در خصوص شایستگی ارتقاء تحصیلی دانش‌آموز تصمیم گیری می‌شود.
این مسئول اضافه کرد: از آنجا که شاخصه‌های نمره گذاری اکنون تغییر کرده است از این رو نظام ارزشیابی کیفی و توصیفی به دنبال آن است تا مشکلات و ضعف آموزشی دانش‌آموز، توسط معلم شناسایی و برای اولیاء بیان شود تا در راستای رفع اشکالات، اقدامات لازم انجام شود.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان قزوین بیان کرد: در سایر مقاطع نیز مردودی وجود دارد اما بیشترین آمار مردودی‌ها مربوط به سال اول تحصیلی است که این آمارها 75 درصد در روستاها و 25 درصد در حاشیه شهرها است.
وی تاکید کرد: باید به دنبال راهکار باشیم برای همین منظور در مناطق محروم و عشایری که دارای کلاس‌های چند پایه هستند پیشنهاد دادیم که معلمان، کلاس خود را به دو کلاس شیفت صبح و بعد از ظهر تقسیم کنند تا زمان بیشتری برای رسیدگی به دروس دانش‌آموزان داشته باشند و در ازاء آن نیز حق التدریس دریافت کنند.
طاهرخانی ادامه داد: در خصوص دانش‌آموزانی هم که دارای نیاز ویژه هستند باید کلاس‌های جبرانی برگزار و معلمان آنها را نیز آموزش های خاص داده شوند.
وی بیان کرد: امسال سنجش دانش‌آموزان یکسال جلوتر و در دوره پیش از دبستان انجام می‌شود تا مداخلات به هنگام انجام و با شناسایی مشکلات دانش آموزان اقدامات لازم برای درمان آن انجام شود.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان قزوین گفت: برای تحقق این اهداف نیاز به جذب اعتبارات بیشتر و مشارکت سایر دستگاه‌های ذی ربط است.
وی افزود: در جلسه شورای آموزش و پرورش این مباحث مطرح شده و در سال جاری در پی آن هستیم تا به شکل جدی تری دنبال کنیم.
طاهرخانی خاطرنشان کرد: در تلاشیم تا آموزشِ معلمانِ دانش‌آموزانِ مرزی(دیرآموز) در اولویت کار قرار گیرد زیرا این دانش‌آموزان نیازمند تکرار، تمرین و برنامه ویژه‌ای هستند.
وی در پایان گفت: تراکم کلاس این دانش‌آموزان باید پایین باشد تا معلمان فرصت بیشتری برای آنها داشته باشند اما متاسفانه به دلیل کمبود امکانات، برخی کلاسها همچنان دارای تراکم بالایی هستند.
انتهای پیام/7003


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان