۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین پخش سریال حریم سلطان این بار از شبکه سوم سیما!!!
کد خبر: ۱۰۹۴۸ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

نقدی بر برنامه های صدا و سیما:

پخش سریال حریم سلطان این بار از شبکه سوم سیما!!!

وقتی پای صحبت در میان است همه، چه خوب می گویند و مضرات برنامه هایش را می شمارند. از تأثیر بد سریال ها در ذهن، از هجمه فرهنگی دشمن در کشور، آلودگی دل ها، دور شدن از مذهب و تمدن اصیل کشور و... ولی زمان عمل که می رسد...

پخش سریال حریم سلطان این بار از شبکه سوم سیما!!!
صبح قزوین؛ مدتی است شاهد پخش آیتم جدیدی در برنامه طنز خنده بازار، به نام حلیم سلطان هستیم.
این قسمت به تقلید از سریال حریم سلطان و در جهت شوخی و طنز برای خنداندن بیننده ساخته شده است.
ضمن قدردانی از دست اندرکاران و سازندگان این برنامه لازم به ذکر است، طنزهایی با این سبک، فقط زمانی زیبا و جالب خواهند بود که، مخاطب با آن سریال آشنا باشد تا بتواند با آن، ارتباط برقرار کند.
لازمة جذاب شدن این قسمت از برنامه خنده بازار هم این است که مردم، به تماشای این سریال در برنامه های ماهواره ای نشسته باشند تا از دیدن حرکات و دیالوگ های رد و بدل شده در بین بازیگران این مجموعه لذت ببرند.
مثل سایر قسمت های این برنامه که به شوخی با برنامه های دیگر صدا و سیما پرداخته و توانسته اوقات مفرحی را برای مخاطب ایجاد کند.
تهیه و ساخت برنامه های داخلی تبلیغی برای سریال های آن سوی مرزها در حال حاضر این برنامه، جزء معدود کارهایی است که، به شادی و نشاط تماشاگران احترام گذاشته و در جهت خوشحال کردن آنان وقت و هزینه صرف نموده اند.
پس لازم است، در ساخت این گونه برنامه ها دقت بیشتری کرده و تمام جوانب آن را بسنجند.
متأسفانه چنین برنامه هایی، گاه در جهت عکس عمل نموده و مخاطب را به دیدن اصل سریال ترغیب می کند.
بی شک هدف سازنده، کشاندن تماشاچی به دیدن برنامه های بیگانه نیست، ولی ناخواسته باعث به وجود آمدن چنین مشکلی می شود.
پخش این آیتم و اشاره کردن به آن که سبب معرفی این سریال و بازیگران آن به بیننده شده، نه تنها سبب دور شدن آنها از برنامه های ماهواره ای نشده بلکه، تبلیغی برای دیدن آن برای مخاطبان محسوب می شود.
به طور مثال، برنامه طنز خنده بازار با پخش حلیم سلطان که برداشتی از سریال حریم سلطان می باشد به شوخی با آن پرداخته، که خود تبلیغی برای سریال محسوب می شود.
 

حریم سلطان

 

حلیم سلطان

دیده شده، کسانی هم که این برنامه را نگاه نمی کردند، ترغیب به تماشای آن شده اند.
پس لازم است راهکارهای دیگری اتخاذ شود تا خود بیننده مشتاقانه به ندیدن تشویق شود.
علی رغم اینکه تعدادی از بازیگران مشهور ایرانی در مصاحبه با برخی اسباب رسانه به این موضوع اذعان کرده اند که، این سریال ها توسط بازیگران درجه پایین کشورهای مربوطه ساخته شده و هیچ ارزش و مفهومی ندارند، ولی در کمال ناباوری روی جلد بعضی مجلات، عکس بازیگران مجموعه های ماهواره ای نقش بسته که با تیترهایی جذاب، هر بیننده ای را به سوی خود جلب می کند.
تبلیغ آشکار با نام بازیگران سریال های بیگانه بعضأ شاهد یک تضاد و عدم سنخیت بین حرف و عمل در برخی برنامه ها هستیم.
صدا و سیما از یک طرف با پخش برنامه هایی به خانواده ها تأکید می کند که مواظب آسیب ها و خطرات جبران ناپذیر سریال های مبتذل و خلاف سنت و فرهنگ باشند، تا مبادا در گرداب مشکلات پیش آمده از سوی آن اسیر شوند.
اما از طرف دیگر شاهد هستیم در برخی از برنامه ها با عنوان کردن نام سریال به صورت ناخواسته به معرفی آن پرداخته و ذهن مخاطب را درگیر و او را کنجکاو می کنند که به تماشای اصل فیلم بنشینند.
زنگ گوشی همراه خیلی ها موسیقی پخش شده از سریال های بیگانه است.
حتمأ صدای گوشی همراه بعضی را شنیدید که از موسیقی این سریال ها سرچشمه گرفته است.
لازم به ذکر است که این رفتارهای چند گانه منحصر به رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی نیست، بلکه در سایر بخش های جامعه هم، شاهد نوعی تبلیغ آشکار با نام بازیگران سریال های بیگانه هستیم مانند لباس های "ثمر یا جواهرات خرم سلطان".
چرا با وجود تلاش از سوی برخی افراد دلسوز و زحمت کش همچنان به آمار تماشاگران برنامه های بیگانه افزوده می شود؟ آیا تمام وسایل ارتباط جمعی در یک سو و با یک سیاست گام برداشته اند و تمام برنامه ها به درستی سامان دهی شده اند؟ آیا تلاش مسئولین برای سوق دادن مردم به سوی برنامه های مفید و سالم که باعث رشد تعالی همه اقشار جامعه مخصوصأ جوانان شود، کافی بوده است؟   تأثیر مخرب سریال های بیگانه بر روح و روان کودکان و جوانان از زمانی که ماهواره به خانه ایرانی ها راه پیدا کرد، معضلات و مشکلاتی برای خانواده ها ایجاد کرد که نمی توان آن را کتمان نمود.
همایش و جلسات متعددی برگزار شد تا مردم را متوجه صدمات و خطرات جدی برنامه های ماهواره ای کنند.
ارتباط تنگاتنگ بین تماشاگران برنامه و سریال های ماهواره ای از یک سو و تأثیر مخرب آن از سوی دیگر در بنیان خانواده، که باعث متزلزل شدن خانواده ها و از هم گسیختگی آن می شود، بارها از طریق برخی برنامه های تلویزیونی گوشزد شده است.
چه خوب می شد پیش از باز شدن پای تکنولوژی جدید به خانه ها، در ابتدا فرهنگ استفاده از آن به مخاطبان آموزش داده و همه به فرهنگ و اصول استفاده از آن آگاهی پیدا می کردند.
بی شک هر وسیله در کنار مزیت هایش، کاستی هایی نیز دارد ولی، در مورد ماهواره متأسفانه بدی ها به خوبی ها غلبه می کنند.
اتفاقی که ما الان شاهد آن هستیم، تأثیر مخربی است که برنامه های شبکه بیگانه، بر روح و روان همه به ویژه، کودکان و جوانان گذاشته است، کسانی که در حساس ترین برهه از زندگی خود به سر می برند.
آیا به راستی مسئولین تمام تلاش شان را برای اطلاع رسانی درست و مطلوب در جهت هشدار دادن به خانواده ها انجام داده اند؟ آیا سایر وسایل ارتباط جمعی نیز هم گام با تلویزیون در راستای هشدار دادن به خانواده ها انجام وظیفه کرده اند؟ نیروی انتظامی هم هر از گاهی اقدام به جمع آوری ماهواره ها می کند ولی، آیا همه این کارها کافیست؟ آیا راه حل دیگری برای منع مردم از تماشای آن وجود ندارد؟ چرا که حتمأ همه این ضرب المثل را شنیده اید که "انسان از هر چه منع شود، به سوی آن کشیده می شود".
  جذاب نبودن برنامه های داخلی عاملی، برای گرایش جوانان به سریال های بیگانه خانمی که یک بار نیروی انتظامی، اقدام به جمع آوری ماهواره از منزل آنان کرده بود، در گفت و گو با خبرنگار صبح قزوین گفت: بچه ها تا شب نشده، دستگاه جدیدتری خریدند و همان شب راه اندازی کردند.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: با این کارها نمی شود مردم را از دیدن برنامه های ماهواره منع کرد، باید راه حل بهتری اندیشید، چون ما به دیدن برنامه های آن، عادت کردیم و اصلأ تلویزیون نگاه نمی کنیم! شخص دیگر این گونه نظرش را بیا ن کرد: ما در منزل ماهواره نداشتیم و من بی نهایت با آن مخالفم ولی متأسفانه، کودکم در مدرسه با این سریال ها آشنا شده است.
دوستانش هر روز دربارة داستان سریال ها صحبت می کنند.
دخترم طوری از سریالی که ندیده حرف می زند و تعریف می کند، انگار خودش آن را دیده است.
خانم دانشجویی در گفت و گو با خبرنگار صبح قزوین، اظهار داشت: برنامه های تلویزیون جذاب نیست و روند کندی دارد.
البته این در مورد سریال های ماهواره ای هم صدق می کند، با این تفاوت که، موضوع آنها جذاب تر بوده و در هر قسمت موضوع ها تغییر می کنند.
وی ادامه داد: شما کافی است یک قسمت از این سریال ها را نگاه کنید، چنان جذبش می شوید که دوست دارید، قسمت های دیگرش را هم دنبال کنید.
به ما می گویند سریال های ماهواره ای بد هستند، نگاه نکنید ولی در بعضی فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی به آن ها اشاره کرده و از تکه کلام های آن برنامه ها استفاده می کنند.
همه این صحبت ها، گویای واقعیت تلخی می باشد که هر روز بردامنه آن افزوده می شود.
  رسالت سنگین بر دوش برنامه های تلویزیون امیدواریم به زودی با بالا رفتن کیفیت برنامه ها و سریال های وطنی و برنامه ریزی های مناسب، پیوسته و ادامه دار، شاهد گرایش همه هموطنان به سوی برنامه ها و سریال های خودی شده تا دستخوش پیامد های ناگوار این مهمان ناخوانده قرار نگیرند.
بسیاری از بیننده های ماهواره اذعان داشتند، در صورتی که صدا و سیما برنامه های جذاب در ساعات خوبی از شبانه روز پخش کند، سریال ها و برنامه های داخلی را به سریال های شبکه های ماهواره ای ترجیح می دهند.
بهتر است با آموزش های صحیح و رودررو در جلسات، همایش ها و کلاس های مشاوره ای به خانواده ها آگاهی های لازم داده شود، تا از این وسیله در جهت مطلوب و مناسب استفاده کنند و همه اقشار جامعه با بصیرت و دانش کسب شده، توانایی و شناخت لازم را در استفاده مطلوب و بهینه از این فناوری پیدا کنند.
در این میان نمی توان از نقش مهم و سازنده برنامه های تلویزیون غافل شد، چرا که این وسیله در همه منازل در دسترس می باشد، در نتیجه رسالت سنگینی بر دوش دارد.
در صورتی که تمامی وسایل ارتباط جمعی و همه ارکان جامعه در یک جهت و با یک سیاست در جهت رسیدن به هدف مشترک گام بردارند، به مقصود خواهند رسید، چراکه از رفتارهای متضاد و چند گانه نمی توان انتظار رسیدن به یک هدف مشترک داشت.
بدون تردید راهکارها و افکار و برنامه ریزی های درست و به موقع، پیامد و بازخورد های مناسب در پی خواهد داشت.
انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان