۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین آیا "فاجعه منا" عمدی بود؟ + تصاویر
کد خبر: ۱۰۹۴۴۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۶ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

رابطه جنگ یمن با "فاجعه منا "

آیا "فاجعه منا" عمدی بود؟ + تصاویر

برخی گمانه زنی‌ها درباره مشکوک بودن "فاجعه منا" در دو روز اخیر مطرح است.

آیا "فاجعه منا" عمدی بود؟ + تصاویر
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، از ششم فروردین 94 عربستان سعودی در یک بدعت تاسف بار حمله‌ای سراسری را ضد ملت مظلوم یمن آغاز کرد که در آن هزاران نفر کشته و مجروح شدند. در این جنگ برخی کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و برخی کشورهای منطقه غرب آسیا مسیر همپیمانی با عربستان را در پیش گرفتند که  خروجی آن مسلمان کشی و کشتار مسلمانان است.

جدا از اینکه این اقدام تفرقه افکنانه تا چه حد بر اتحاد جهان اسلام تاثیر می‌گذارد، در کنگره حج نیز سردمداران پادشاهی عربستان مسلمان کشی را در دستور کار خود قرار دادند.

**جنگ یمن مصداق چیست؟

جنگ یمن مصداق بارز و آشکار برادر کشی و مسلمان کشی ائتلاف سعودی در مقابل مردم مظلومی است که هیچ پناهی ندارند و مورد هجمه شدید عده ای سرمایه دار قرار گرفته اند که از سوی امپریالیسم برای این جنگ تحریک و تشویق شده اند. ائتلاف سعودی که متشکل از چند کشور وابسته است تلاش می‌کنند تا یمن را اشغال کنند که البته با تلفات سنگینی مواجه شده اند.

کشورهای ائتلاف عربی (Arab Coalition) که از ششم مهر ماه در جنگ یمن شرکت کردند ازجمله عربستان سعودی (به عنوان رهبری ائتلاف) ، امارات عربی متحده ، قطر، کویت، اردن، بحرین، سودان در جنگ یمن تلفات سنگینی را متحمل شدند.

آیا

البته تجهیزات نظامی و تعداد سرباز این کشورها در جنگ یمن بیش از 150 هزار نفر و تعداد 160 فروند جنگنده بوده که بیشترین سهم از آن عربستان سعودی و امارات و قطر است که در یک مورد تنها قطر  1000 نیروی نظامی با تجهیزات انبوه به یمن ارسال کرده است.


آیا


آیا

این کشورها مجموعا بیش از  1170  کشته و زخمی در جنگ با یمن داشتند که سهم عربستان  بیش از 120 کشته و امارات و بحرین و مراکش هم در مجموع بیش از 50 کشته و مابقی تعداد زخمی های کشورهای ائتلاف با عربستان بودند.  البته تعداد کشته های ائتلاف سعودی در یمن بیش از این هاست اما آمار رسمی اعداد کوچکتری را نسبت به داده‌های واقعی نشان می دهد.

آیا

آیا

آیا

برای مثال در یک حمله ارتش و نیروهای مردمی یمن به پایگاه هوایی "امیر خالد" در جنوب عربستان بیش از 80 سرباز و مستشار عربستانی و اسرائیلی کشته شدند و این موضوع نشان می‌دهد تعداد تلفات سعودی  بیش از این هاست.

آیا

**رابطه جنگ یمن با "فاجعه  منا " در چیست؟

در "فاجعه  منا" که اخیرا رخ داده صدها  نفر کشته شدند که سهم ایران از این عدد تعداد 136 نفر از هموطنان ایرانی، 7 پاکستانی، 87 نفر مراکشی، 4 نفر ترکیه، 3 نفر الجزایر، 4 نفر هلند و هند است که البته لازم به ذکر است که فقط برخی کشورها آمار جان باختگان خود را اعلام کرده اند.

آیا


نکته قابل تامل این است که کشورهایی که در ائتلاف عربی حضور دارند کمترین تلفات را در بین جان باختگان داشته اند و یا اصلا تلفاتی نداشتند؛ همچون مصر، قطر، اردن، امارات، بحرین، کویت. این نکته گمانه زنی‌ها درباره مشکوک بودن اتفاقات منا را افزایش می‌دهد.

چرا برخی کشورهای ائتلاف عربستان در جنگ یمن هیچ جانباخته ای ندارند. البته این مایه ناراحتی نیست که چرا تعداد تلفات بیشتر شده ؛ بلکه نشان می‌دهد عربستان گام های اشتباهی را در "فاجعه منا" و در جنگ یمن برداشته که خروجی آن ها در هر دو موضوع کاملا آشکار است و عمدی بودن فاجعه منا را قوت می‌بخشد.  

**عربستان جواب مسلمین را چه خواهد داد؟

سوال اینجاست که عربستان سعودی پاسخ کشتار در یمن آن هم در ماه ‌های حرام و "فاجعه منا" را به کشورهای اسلامی چگونه خواهد داد و  مسئولین عربستانی در این زمینه باید پاسخگو باشند.


آیا

** مدیریت حج باید به دست سازمان کنفرانس اسلامی بیافتد

"آیت‌الله امامی کاشانی" خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به حادثه منا که به کشته‌شدن جمع کثیری از زائران بیت‌الله‌الحرام انجامید اظهار داشت: اینکه مسئولین عربستان می‌گویند در این حادثه حجاج خودشان بی‌نظمی کردند و هوا گرم بوده، دروغ است و دنیا این حرف‌ها را نمی‌پذیرد.

وی با بیان اینکه مسئولین عربستان باید مدیران خود را مواخذه کنند، گفت: کشورهای اسلامی باید درباره این حادثه به دادگاه بین‌المللی مراجعه کنند تا تکلیف قضیه مشخص شود که چرا این همه گرفتاری، قتل و جانبازی به‌وجود آمده است.

آیت‌الله امامی کاشانی در همین‌باره افزود: مدیریت حج باید به دست سازمان کنفرانس اسلامی بیافتد و تمامی کشورهای اسلامی باید در این زمینه صاحب نظر باشند و نیروهای امنیتی را سر کار بگذارند.

وی با بیان اینکه دست‌اندرکاران حج باید به دادگاه پاسخ‌گو باشند، ابراز کرد: جمله غلط‌‌تر از همه این غلط‌ها این است که مسئولین عربستان می‌آیند و از مامورین خود تشکر می‌کنند و می‌گویند که مامورین ما کم نگذاشته‌ و نقصی نداشته‌اند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران ادامه داد: اینکه آدم این  همه یاوه‌گویی کند و در برابر دنیا سخن باطل بگوید، قابل قبول نیست.

وی در ادامه اظهارات خود با بیان اینکه عربستان بیچاره یک محدوده‌ای از دولت عربستان است، اظهار داشت: کار عربستان تربیت داعش، تروریسم و کشتار مردم یمن است. این‌ها کار خود را شروع کرده‌اند و بیشتر از این هم وقت ندارند و آنچه که کار دارد فساد است که فعلا مشغول آن هستند.


آیا


آیت‌الله امامی کاشانی تاکید کرد: سازمان کنفرانس اسلامی باید به فکر مردم خود باشد و در اداره مراسم حج دخالت کند.

 بسیاری از کشورهایی که در جنگ یمن حضور ندارند و یا مخالف سیاست‌های عربستان هستند در "فاجعه منا" تلفات سنگینی را متقبل شدند اما کشورهایی که همپیمان عربستان در جنگ یمن بودند یا هیچ تلفاتی نداشته و یا کمترین جان باختگان را داشتند و این موضوع مشکوک به نظر می‌رسد؛ البته مطلبی که قطعی است اینکه عربستان مسئول جان باختگان "فاجعه منا" است و باید پاسخگو به مسلمانان جهان باشد.

البته لازم به توضیح است که تعداد جانباختگان روز به روز در حال افزایش است و امکان دارد حجاجی که در روزهای آتی جان خود را در "فاجعه منا" از دست بدهند زیاد است. تعداد کم جان باختگان ترکیه در فاجعه اخیر و ترکیب ملیت جان باختگان نشان می‌دهد که آل سعود برای اتباع کشورهای همپیمان خود شرایط بهتری را در کنگره حج فراهم کرده و همچنین شرایط سخت برای اتباع کشورهای غیر همپیمان که این موضوع احتمال عمدی بودن "فاجعه منا" را قوت می‌بخشد.




انتهای پیام/7008

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان