۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین بی سوادی مدیران در عرف سیاسی با نمایش پرچم عیان شد
کد خبر: ۱۰۹۲۴ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

حاشیه هایی دیپلماتیک از اجلاسی جهانی در قزوین؛

بی سوادی مدیران در عرف سیاسی با نمایش پرچم عیان شد

کارشناسان سیاسی معتقدند هر کس ادعای این را که پرچم نماد شورای مردمی و محلی یک کشور بوده را داشته، معلوم می شود با مباحث علوم سیاسی آشنایی نداشته و فردی بی سواد است.

بی سوادی مدیران در عرف سیاسی با نمایش پرچم عیان شد

به گزارش صبح قزوین، به مناسبت 9 شهریورماه که به نام " روز قزوین" نامگذاری شده است، مسئولین شهرداری و شورای شهر برای اولین بار در کشور اقدام به برگزاری اجلاسی با عنوان " اولین اجلاس جهانی شهر اسلامی" کردند.
این اجلاس حاشیه های رنگین زیادی داشت که هر کدام شان در جای خود قابل تامل می باشد.

اما آنچه شب قبل از شروع این اجلاس جهانی با ورود میهمان های این مراسم کلید زده شد و در سایت های خبری جنجال سازی کرد، برافراشته کردن پرچم کشور انگلیس در سطح شهر قزوین بود که به بهانه دعوت دو میهمان از شورای محلی این کشور صورت گرفت.

در این میان با توجه به این که کشور ایران بعد از فتنه سال 88 به علت اقدامات غیر دیپلماتیک کشور انگلیس در همراهی با فتنه گران، با آن ها قطع رابطه کرده و سفیر این کشور از ایران اخراج شد، استفاده از پرچم انگلیس و نصب آن در سطح شهر از سوی مردم و برخی از مسئولین مورد نقد قرار گرفت و همان شب با حضور اقشار مردمی این پرچم به زیر کشیده شد و پرچم حزب الله به جای آن نصب شد.

البته در مراسم روز بعد که  این اجلاس برگزار شد، پرچم انگلیس در سن سالن همایش مورد استفاده قرار گرفت.

در این خصوص پیگیر این قضیه شدیم که با توجه به قطع ارتباط دیپلماتیک با این کشور آیا استفاده از پرچم انگلیس در این اجلاس صحیح بوده یا خیر؟

تجلیل از مفاخر قزوین (3)

 حجت الاسلام حسینی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار صبح قزوین در این خصوص اظهار کرد: اگر قانونی در مجلس به تصویب رسیده است که قطع ارتباط دیپلماتیک با کشور انگلیس داشته باشیم، استفاده مسئولین این اجلاس از پرچم این کشور خلاف می باشد و مدیران استان باید پاسخگو باشند.

وی تصریح کرد: چون آنچه در عرف دیپلماتیک مرسوم می باشد پرچم یک کشور نماد دولت و حاکمیت آن سرزمین نیز محسوب می شود و مسئولین استان باید قبل از هر گونه اقدامی در این زمینه صلاحیت ها را جویا می شدند تا این شائبه ها بعد از پایان مراسم ایجاد نشود.

تمام گام های ارتباط با انگلیس باید سنجیده شود

در ادامه داود محمدی نماینده استان در مجلس نیز در گفت و گو با خبرنگار صبح قزوین گفت: قطعا انگلستان هیچ حسن ظنی به ایران خصوصا در سال های اخیر از خودش نشان نداده است.
فلذا در این ارتباط تمام گام هایی که رابطه با انگلیس محسوب می شود، باید با بررسی همه جوانب صورت گیرد.

محمدی

 وی ادامه داد: بنده بعد از اطلاع از این ماجرا با مسئولین شهرداری صحبت کردم و دلیل استفاده از پرچم این کشور را جویا شدم که توضیح شان این بود که میهمانانشان که شرکت کرده اند؛ از تشکل های مردمی و شورای شهر بودند و حضورشان در این اجلاس به معنای حضور نماینده دولت انگلیس در این مراسم نیست.

 

استفاده از پرچم یک کشور هیچ نوع ارتباطی به دولت ندارد

محمدی تاکید کرد: مدیران شهرداری اعلام کردند این موضوع به مراجع ذی صلاح امنیتی و سیاسی اطلاع داده شده و با اطلاع این مراجع، قانونی بوده است.
البته این عملکرد به معنای ارتقاء سطح روابط نیست.

نماینده استان در مجلس اذعان داشت: توضیحات شهرداری این بود که اولا این گروه یک گروه رسمی دولتی نیست،  بلکه از نهادهای برآمده از مردمی و محلی است.
در این خصوص اطلاع از همه میهمانان به حضور مراتب امنیتی و سیاسی رسیده و با هماهنگی انجام شده است.

وی درپایان خاطرنشان کرد: استفاده از پرچم یک کشور هیچ نوع ارتباطی به دولت ندارد.
نظر آنها این بود چون پرچم همه ی کشورهای میهمان به نوعی در اجلاس وجود داشته، به طبع آن خواستند برای کشور انگلیس هم  باشد.

در ادامه به سراغ معاون امنیتی سیاسی استانداری رفتیم و قضیه را جویا شدیم:

خط قرمزهای ایران در ارتباط با کشورهای بیگانه مشخص است

13910217000543_PhotoA

ابوالفضل طاهرخانی معاون سیاسی امنیتی استانداری قزوین درارتباط با این موضوع اظهارکرد: لیست تمام مهمان های این اجلاس را ازمسئولین شهرداری گرفته واستعلام کردند.
وظیفه ی معاون سیاسی وامنیتی استانداری و کل استان قزوین انجام این کار نیست.
درخصوص اشخاصی که ازخارج کشور دعوت می شوند، همیشه برای دعوت مهمان خارجی دستگاه ذی ربط باوزرات خارجه هماهنگ می کند وآنها نیز امنیت اشخاص مدنظرشان را از وزارت اطلاعات جویا می شوند واگر وزارت اطلاعات تایید کند؛ این افراد به کشور دعوت می شوند.
پس اگر شخصی به کشور دعوت شده باهماهنگی دستگاه امنیتی بوده است.

طاهرخانی تصریح کرد: البته استفاده از پرچم این کشور بحث دیگری است که باید این اجلاس در ارتباط با آن پاسخگو باشد.
خط قرمز های نظام ورهبری درقبال ارتباط با انگلیس و دیگر کشورها مشخص هستند.

معاون سیاسی امنیتی استانداری تاکید کرد: وظیفه ی همه ی مدیران رعایت این اصول است و باید در تمام اقداماتی که به سیاست خارجی مربوط می شود که این دقت نظرها اعمال می شود.

در این رابطه با یکی از اساتید دانشگاه به بررسی این موضوع پرداختیم که آیا در عرف دپلماتیک پرچم نشانه دولت یک کشور است یا نماد ملت؟

این حرف بی ربطی است که پرچم را نماد ملت یا مردم یک کشور بدانیم

محمد صادق کوشکی، استاد دانشگاه تهران و تحلیلگر مسائل سیاسی در خصوص تعریف پرچم در عرف دیپلماتیک در گفت و گو با خبرنگار صبح قزوین، اظهار کرد: این حرف بی ربطی است که پرچم را نماد ملت یا مردم یک کشور بدانیم.
پرچم نماد حاکمیت یا همان Government یک کشور است.
وقتی یک کشور حاکمیت داشته باشد صاحب پرچم می شود و فقط نشانه ملت نیست.

این تحلیلگر مسائل سیاسی در ادامه افزود: البته ملت یعنی جمعیتی که در یک سرزمین دارای حاکمیت زندگی می کنند.
یعنی ما یک جایگاهی به نام جمعیت یا همان شهروند سی تی زن داریم.
یک تعریفی هم به نام سرزمین داریم و یک تعریف هم به نام حاکمیت، که این سه مورد در کنار هم معنا پیدا می کنند.

کوشکی

وی تصریح کرد: این سه مورد در کنار هم نمادشان پرچم می باشد.
مثل این که شما یک جسم فیزیکی و یک روح دارید و این دو با هم،  با یک هویت شناسنامه ای معنا پیدا می کند.
این طور نیست که شناسنامه برای یک شخصیت غیر قابل تعریف صادر شود.

پرچم هم نشان جمعیت، هم سرزمین و هم حاکمیت یک کشور است

این استاد دانشگاه دانشگاه در ادامه اذعان داشت: پرونده حقیقی، شناسنامه، پاسپورت، کارت ملی برای شمایی است که ترکیبی از جسم یعنی سرزمین و روح یعنی حاکمیت می باشید.
هویت اداری، روح و جسم برای یک شخص، شخصیت او را می سازد و عکسی که در شناسنامه یک شخص استفاده می شود؛ آن عکس فقط سمبل جسم و روح آن فرد نیست، بلکه نماد جسم و روح و هویت یک شخص حقیقی است.

محمدصادق کوشکی تاکید کرد: پرچم مانند آن عکسی است که از شما در شناسنامه می چسبانند، پرچم هم نشان جمعیت، هم سرزمین و هم حاکمیت یک کشور است.
هر کس ادعای این را که پرچم نماد شورای مردمی و محلی یک کشور بوده را داشته، معلوم می شود با مباحث علوم سیاسی آشنایی نداشته و فرد بی سوادی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر پرچم نماد مردم یک کشور بود؛ ما که با ملت آمریکا دشمنی نداریم؛ ولی در مراسمات خود پرچم آن ها را به آتش می کشیم.
اگر این ادعا را مسئولین مربوطه دارند پس باید معنا کنیم که ما با صد میلیون آمریکایی دشمن هستیم.

انتهای پیام/2002/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان