۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین ما هیچ نشانه‌ای از مسلمانی در آل سعود نمی‌بینیم
کد خبر: ۱۰۹۱۱۸ نویسنده: حجت الاسلام ذوالنوری تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۶ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

کارشناس مسائل سیاسی در مصاحبه با صبح قزوین:

ما هیچ نشانه‌ای از مسلمانی در آل سعود نمی‌بینیم

کارشناس مسائل سیاسی گفت: سران سعودی توان اداره بیت الله الحرام را ندارند و باید سایه شوم خود را از حرم شریفین برداشته و میدان را به کشورهای اسلامی که کفایت لازم را دارند، واگذار کند.

ما هیچ نشانه‌ای از مسلمانی در آل سعود نمی‌بینیم
حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی صبح قزوین ، در خصوص عملکرد دولت عربستان در حادثه منا اظهار کرد: حادثه منا مسبوق به سابقه است، از اتفاقی که در تونل‌های منا در سال‌های گذشته رخ داد تا کشتار فجیع 400 زائر ایرانی در سال 66 و امسال اتفاقات مشابه چون سقوط جرثقیل در مسجد الحرام را شاهد بوده‌ایم.
وی در ادامه افزود: این اتفاقات در گذشته نیز بوده اما احتمال سه نکته قابل توجه است؛ اولین نگاه، سهوی دانستن این اتفاقات می‌باشدکه اگر این نگاه را درست بدانیم نشان دهنده بی‌تدبیری و سوءمدیریت سعودی ها خواهد بود.
این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: دومین نگاه بی‌کفایتی و عدم مسئولیت پذیری دولت عربستان است که این موضوع ربطی به اتفاق امسال حج ندارد و در شرایط مختلف به اثبات رسیده است.
وی سومین نگاه به حادثه منا را تعمدی بودن و رخداد یک جنایت دانست و گفت: با توجه به اینکه خاندان سلطنتی آل سعود شباهتی با حاکمیت و حکام دینی نداشته و پایبندی به اصول دینی ندارند وجود این نگاه را نمی‌توان منتفی دانست.
ذوالنور در ادامه اضافه کرد: امروز عربستان سعودی در تجهیز تکفیری‌ها و منابع مالی آنها سنگ تمام گذاشته و تروریست‌ها مساجد، معابر عمومی و محل تجمع مسلمانان را بمباران می‌کنند.

نمی‌توان اتفاق منا را فقط به بی تدبیری و بی لیاقتی مسئولین عربستان نسبت داد
وی با بیان اینکه هیچ مذهب و فرقه‌ای در اسلام و دیگر ادیان الهی کشتار انسان‌های بی‌گناه را مجاز نمی‌شمارد، تصریح کرد: اما این گروه قتل عام گسترده مسلمانان را بدون هیچ نگرانی انجام می‌دهد و با ایجاد حاکمیت ظلم و سلطه و دادن دست پیمان و همراهی با صهیونیست بین الملل و بزرگترین دشمن مسلمانان یعنی یهود، به جنایت مشغول است.
این کارشناس سیاسی با تاکید بر اینکه ما هیچ نشانه‌ای از مسلمانی در آل سعود نمی‌بینیم، ابراز کرد: کشته شدن مسلمانان برای سعودی‌ها مهم نیست و برخی فضاها تعمدی صورت می‌گیرد.
وی افزود: بسیاری از کارشناسان، ناظرین و شاهدین فاجعه منا معتقدند این حادثه به واسطه تغییری که محافظان وزیر جنگ عربستان در مسیر حرکت حجاج ایجاد کردند ایجاد شد؛ لذا نمی‌توان احتمال سوم را نادیده گرفت و فقط این اتفاق را به بی تدبیری و بی لیاقتی مسئولین عربستان نسبت داد.
این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: عربستانی‌ها از لحاظ مالی مشکلی ندارند که امکان فراهم آوردن هزینه و امکانات رفاهی را برای حجاج نداشته باشند.
وی گفت: امروز عربستان در حال پرداخت هزینه حضور نظامی آمریکا در منطقه است و به رژیم‌های هم فکر خود کمک‌های نجومی می‌کند و با تامین منابع مالی جریان‌های تکفیری هزینه‌های قتل و نسل کشی مسلمانان را پرداخت کرده است.
ذوالنور تاکید کرد: نمی‌توان گفت عربستان توان مالی تامین امکانات لازم برای بهبود شرایط کیفی مناسک حج را ندارد، بلکه نمی‌خواهد و پشت پرده این نخواستن یک نیت شوم و خیانت آمیز به مسلمانان وجود دارد.

آل سعود باید پاسخگوی وظیفه خود در خصوص خدمات‌دهی به حجاج باشد
وی با بیان اینکه امروز سران کشورهای اسلامی و علمای اسلام در روشنگری به بدنه ملت‌های مسلمان وظیفه سنگینی را برعهده دارند بیان کرد: همچنین اصحاب قلم و رسانه وظیفه دارند در تبیین ابعاد جنایت‌های رخ داده و پشت صحنه‌ها و ریشه‌ها آن به جهان اسلام اقدام کنند.
این کارشناس سیاسی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران و دولت در این زمینه مسئولیت جدی دارند زیرا با توجه به ام القرا بودن ایران در دنیای اسلام و نقش دولت ما در سازمان کنفرانس اسلامی و در مجامع مختلف مسلمانان، دیپلماسی می‌تواند در این زمینه نقش آفرین باشد.
وی اذعان کرد: در حال حاضر رئیس جمهور محترم ایران که در سفر نیویورک و در اجلاس سازمان ملل حضور دارد می‌تواند اقدامات ویژه ای را انجام دهد.
ذوالنور اضافه کرد: دکتر روحانی در نیویورک با سران کشورهای مختلف و مجامع بین المللی در ارتباط است، بنابراین می‌تواند در جهت ایجاد فضای محکومیت این فاجعه تلاش کرده و همچنین زمینه طرح دعوا و به محاکمه کشیده شدن خاندان آل سعود را به عنوان خائنان حرمین شریفین فراهم کند.
وی با بیان اینکه آل سعود باید پاسخگوی وظیفه خود در خصوص خدمات‌دهی به حجاج باشد بیان کرد: اگر آنها توان اداره بیت الله الحرام را ندارند باید مدیریت این حوزه را به کس دیگری بسپارند و در خصوص کوتاهی خود مجازات شوند.
این کارشناس سیاسی ابراز کرد: سران سعودی توان اداره بیت الله الحرام را ندارند و باید سایه شوم خود را از حرم شریفین برداشته و میدان را به کشورهای اسلامی که کفایت لازم را دارند، واگذار کند.
وی در پایان گفت: حکام کافر آل سعود نباید از زیر بار مسئولیت این حادثه بزرگ شانه خالی کنند و دولت ما در این میان می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند.
انتهای پیام/2002


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان