۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین گلوی پارچه فروشان زیر تیغ اجناس بی کیفیت چینی قرار گرفته است
کد خبر: ۱۰۸۸۶ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

مشکلات صنف پارچه فروشان در یک نگاه؛

گلوی پارچه فروشان زیر تیغ اجناس بی کیفیت چینی قرار گرفته است

یکی از مغازه داران استان:مقصر اصلی وارد کننده ها هستند؛ که جنس های درجه دو و سه چینی را به اسم پارچه درجه یک عرضه می کنند که همین مساله باعث نگرانی مشتری ها شده است .

گلوی پارچه فروشان زیر تیغ اجناس بی کیفیت چینی قرار گرفته است
به گزارش صبح قزوین، با توجه به مشکلاتی که این روزها پارچه فروشان سطح استان با آن دست و پنچه نرم می کنند و به گونه ای با رکود و پائین بودن سطح خرید از سوی مردم مواجه شده اند، بر آن شدیم طی گزارشی با بررسی مشکلات این صنف، مشکلات مورد نظر را به سمع نظر مسئولین ذی ربط برسانیم.
در اولین قدم به سراغ تعدادی از مغازه داران پارچه فروش رفتیم و جویای مشکلات این صنف شدیم.
یکی از مغازه داران استان در این خصوص به خبرنگار صبح قزوین، اذعان داشت: یک سری جنس های چینی که کیفیتش خیلی کم است وارد بازار شده است.
البته این تقصیر وارد کننده ها است که جنس های درجه دو و درجه سه را به اسم درجه یک عرضه می کنند که از کیفیت خوبی برخوردار نیست.
وی با بیان این که همین مساله باعث نگرانی ارباب رجوع و مشتری ها شده است، ادامه داد: این امر نیاز به کنترل از طرف مسئولین دارد که جنس های وارده از چین باید  درجه یک  و جنس خوب وارد شود؛ البته کشور چین جنس خوب و  درجه یک هم دارد.
4723_1162722423 پارچه های چینی بازار را تصاحب کرده است این پارچه فروش در ادامه افزود: البته به نظرم این ها بیشتر به کشورهای اروپایی، آمریکا و غیره صادر می شود.
نظر شخصی من این است که مقصر اصلی وارد کننده های ما هستند که این کار را می کنند و جنس های با کیفیت پایین را با قیمت همان جنس خوب و اصلی وارد می کنند.
جنس های چینی از کیفیت کمی برخوردار است که باید مسئولین توجه کنند که جنس های خوب وارد شود.
این مغازه دار تصریح کرد: گرانی جنس به دلیل افزایش قیمت دلار است ؛ و مشتری تبعا توان خرید ندارد.
در حال حاضر در بازار تهران هر بار که ما برای خرید اجناس می رویم مشاهده می کنیم تعداد 10  مغازه در این صنف کم شده است؛ یا شغل شان را عوض کرده اند و به شغل های دیگر روی آورده اند.
وی یکی دیگر از دلایل رکود بازار را گرانی خیاط دانست و ادامه داد: مردم راغب نیستند برای دوخت لباس پارچه بخرند.
مالیات بر دارایی خیلی بالاست.
البته فعلا مالیات بر ارزش افزوده نداریم اما بعد از این مالیات بر ارزش افزوده نیز فشار می آورد.
تولید کنندگان مواد اولیه ندارند و دکان ما خالی است این مغازه دار تاکید کرد: در حال حاضر  پارچه فروش ها مقدار پارچه ها را در مغازه کم می کنند و به سمت پارچه هایی مثل ملافه، روتختی، پتو، روفرشی، که سودش هم خیلی کم است؛ می روند.
مجبوریم به همین مقدار قناعت کنیم؛ با این شرایط اقساط هم می دهیم؛ که واقعا دیگر سودی برایمان نمی ماند.
botanica2 این پارچه فروش در ادامه خاطرنشان کرد: تولید کنندگان مواد اولیه ندارند و دکان ما خالی است.
می خواهیم جنس بخریم، تاجر نمی فروشد.
20 روز پیش از تاجر واسطه جنس خریدیم، امروز و فردا می کنند، امروز هم  پول آن  را نقدی طلب می کنند؛ تا جنس را تحویل بدهند.
چرا جنس این گونه به دست ما می رسد؟ تغییر قیمت ها روز به روز و ساعت به ساعت شده است؛ اگرسیر قیمت ها افزایش منطقی و یک نواخت داشته باشد، برای خریدار هم بهتر است.
وی در ادامه گفت: این مشکلات را باید با کسی در میان بگذاریم، حدود 60 سال سن دارم در تمام طول این مدت این چنین گرانی ندیدم؛ اما با همین کهولت سنم حاضرم دکانم را بفروشم و از چرخه بازار بیرون بروم.
ما کاسب استخوان دار بازار هستیم؛ باید وضعیت فعلی درست شود.
این کاسب در پایان اعلام کرد: مغازه بعضی افراد اجاره ای است، ماهی یک میلیون تومان اجاره می دهند، قیمت اجناس در بازار فعلی یکنواخت نیست.
از کسانی که دست اندرکار هستند درخواست داریم فکری به حال این ملت بکنند.
  پارچه ها در بازار قیمت ثابتی ندارد علی اکبر سهرابی عضو صنف اتحادیه پارچه فروشان استان قزوین، در گفت و گو با خبرنگار صبح قزوین، در خصوص مشکلات صنف پارچه فروشان، اظهار کرد: یکی از عمده مشکلات پارچه فروش ها نقد کار کردن با تاجر است.
قبلا به صورت چک های مدت دار کار می شد؛ ولی در حال حاضر به دلیل بالا و پایین شدن ارز، تاجران تمامی اجناس خود را به نقد به فروش می رسانند و ما مجبور به خرید نقد هستیم؛ که تا حدودی این کار باعث کم شدن پارچه های مرغوب در بازار شده است.
وی ادامه داد: مسیر کار ما به این صورت است که از تولید کننده شروع می شود و به تاجر می رسد.
تاجر هم چون توان فروش محصولات خود را به صورت جزء به جزء ندارد؛ به بونکدار و از بونکدار هم این اجناس به پارچه فروش ها که ما باشیم می رسد.
سهرابی اذعان کرد: ما به صورت جزء جزء به فروش می رسانیم؛ اما به دلیل نوسان قیمت ارز، مراحل از تولید کننده تا تاجر و از تاجر مستقیم به بازار ختم می شود که خود باعث افزایش قیمت پارچه می شود.
یکی دیگر از مشکلات بالا و پایین شدن قیمت پارچه در پارچه فروشی ها است.
افراد غیرمتخصص در ادارات مشکل ساز شده اند عضو صنف اتحادیه پارچه فروشان استان قزوین، تصریح کرد: پارچه ها باید با قیمت روز به فروش برسند و همین امر باعث شده است که ما سند و مدرکی برای ارائه به اداره بازرگانی و مخصوصا تعزیرات حکومتی نداشته باشیم و چون از افراد ناکار آمد استفاده می کنند، متوجه این امر نمی شوند که باید پارچه ها با قیمت روز به فروش برسند؛ نه قیمت چند سال پیش که تاریخ خرید پارچه است.
وی در ادامه افزود: اساسی ترین مشکل ما با ادارات دولتی، اداره دارایی است که مالیات های سنگین و نرخ های نجومی به ما می دهد و کاملا غیر کارشناسی شده است.
به دلیل سنگین شدن مالیات ها و افزایش آن به دو تا سه  برابر، برخی از همکاران تصمیم به جمع آوری شغل خود گرفته اند.
سهرابی خاطرنشان کرد: نبود افراد کارشناس و متخصص در دو اداره دارایی و بازرگانی باعث بروز مشکلات زیادی برای ما پارچه فروشان شده است.
افراد غیرمتخصص در اداره بازرگانی و در قسمت تعزیرات که از قیمت ها خبر ندارند، باعث شده اند که قیمت گذاری برای ما کاملا سخت و غیر ممکن شود.
بلاشک قیمت خریداری شده با قیمت روز فرق می کند و متاسفانه این دوستان در تعزیرات این امر را درک نمی کنند.
عضو صنف اتحادیه پارچه فروشان استان قزوین در پایان تاکید کرد: تمامی اجناس و پارچه های موجود در بازار 70 درصد خارجی و 30 درصد تولید داخل است و این کم بودن تولید داخل هم نشان می دهد که از تولید کننده حمایت نمی شود.
همچنین جنس چینی نامرغوب وارد بازار شده است.
  در ادامه برای پاسخ گویی به مشکلات صنف پارچه فروشان به سراغ نصیری فر رئیس اتحادیه صنف پارچه فروشان استان قزوین رفته و مصاحبه ای با وی داشتیم.
  مردم لباس حاضری می خرند تا درگیر قیمت های کاذب خیاط نشوند نصیری فر در گفت و گو با خبرنگار صبح قزوین در رابطه با قاچاق پارچه، گفت؛ دولت ورود جنس خارجی را ممنوع کرده و همه ی پارچه های موجود در بازار قاچاق می باشد؛ که نشان از عدم حمایت از تولید کننده داخلی می باشد.
ما شاهد رکود تولیدات داخلی هستیم و تولید کنندگان کوچکتر، با مشکلات بیشتری، در حال ورشکستگی هستند.
وی در مورد موضوع خرید نقدی پارچه از تجار، عنوان کرد: مدتی به دلیل نوسانات دلار تجار عمده فروش با چک کار نمی کردند؛ اما در حال حاضر، که بازار کمی ثابت تر شده  است؛ با چک هم معامله می شود.
اگر کسی مشکلی در قبول چک داشته باشد، به دلیل نوسانات بازار است.
بعد از انتخابات بازار ثبات پیدا کرده و اگر به همین منوال پیش برود و قیمت ها پایین بیاید، تجار حاضر می شوند چک قبول کنند.
رئیس اتحادیه صنف پارچه فروشان استدلال کرد: خرید پارچه نسبت به سابق خیلی افت داشته؛ چون برای مردم صرف نمی کند که قیمت گزافی بابت پارچه  و هم دستمزد بالایی به خیاط بپردازند؛ با پول همین پارچه، یک دست لباس حاضری می خرند؛ تا قیمت کاذب خیاط را هم متحمل نشوند.

Bazaar-Shoppers

در حال حاضر راکدترین شغل پارچه فروشی است این مقام مسئول ادامه داد: از سویی، تولید کننده عمده لباس، پارچه را کلی خریده و سری دوزی می کند برایش ارزانتر تمام می شود؛ اما من که فروشنده جزء پارچه هستم، پارچه چند دست می چرخد تا به دست من خرده فروش برسد.
رئیس اتحادیه صنف پارچه فروشان استان قزوین توضیح داد: مشکل دیگر این است که از قدیم تا کنون نرخ سود پارچه فروش، 15 درصد است و ما به مقامات مسئول اطلاع داده و درخواست کردیم درصد سود را بیشتر کنند؛ تا فروشنده قیمت را خودش زیاد نکند.
در حال حاضر با رکود زیاد بازار، فقط بازار مرکزی و عمده فروش انبار پارچه دارند.
وی در ادامه هشدار داد: در حال حاضر راکدترین شغل پارچه فروشی بوده و جنس ها قدیمی، بی کیفیت و  با قیمت بالا است؛ چون بازرس ها کارشناس نیستند.
ما بارها از مسئولین خواسته ایم که افرادی از خود اتحادیه ها که تجربه این کار را دارند کمک بگیرند.
اجناس ساکی بازار ها را در دست گرفته اند نصیری فر اضافه کرد: یک سری از فروشنده ها جنس ساکی وارد می کنند.
یعنی به هزینه خودشان چند نفر را به کشورهای مختلف می برند، مانند ترکیه و.
.
.
.
پارچه ای مثل گیپور را که تا سقف گمرک اجازه ورود می دهد، خریداری می کند و آن فروشنده تمام خرج سفر و سود خودش را روی پارچه می کشد و می فروشد.

85_full

  این مقام مسئول گفت: در این موارد بازرس با یک فاکتور سوری قانع می شود؛ اما اگر بازرس فردی با تجربه باشد و جنس را بشناسد پیگیری می کند؛ که پارچه از کجا خریداری شده است.
برای جلوگیری از عدم اطلاع و دانش کافی بازرسان می توان برایشان کلاس های توجیهی گذاشت تا بازرس بتواند پارچه ها را بشناسد و از گران فروشی ها و قاچاق جلوگیری شود.
وی در پاسخ به خبرنگار صبح قزوین در خصوص اینکه، آیا می شود طرح شبنم را برای پارچه ها اجرا کنند، گفت: برای پارچه این کار صورت نگرفته است؛ اما برای پتو این کار انجام شده است.
از آقای جودکی خواستیم که از ورود جنس های ساکی  جلو گیری شود و نظارت ها بیشتر شوند، سود پارچه فروشان تا 30 تا 25 درصد افزایش یابد.
سود واقعی پارچه فروشان کم است نصیری فر در پاسخ به این که آیا پارچه گرانتر می شود؛ تشریح کرد: وقتی سود واقعی شود، نرخ کاذب از بین می رود.
در حال حاضر کسی با سود 15 درصد کار نمی کند و اگر قرار به پلمپ مغازه باشد باید تمام مغازه های سطح شهر بسته شود و اگر ارزش افزوده که در خصوص طلا انجام شد،در مورد پارچه نیز انجام شود قدرت خرید کمتر از این می شود.
رئیس اتحادیه صنف پارچه فروشان استان قزوین، اذعان داشت: اکثر فروشنده ها مغازه هایشان را جمع می کنند.
 فرد وقتی با سود بانکی سرمایه اش می تواند به راحتی ماهانه سود کند چرا با خریدار و تعزیرات درگیر شود؟ اگر به همین روال پیش رود رکورد بیشتر می شود.
وقتی من پارچه فروش، جنسی را که فرضا 15 تومان خریدم بعد از فروش باید خودم 20 تومان بخرم، برایم سودی ندارد.
وی در ادامه عنوان کرد: اگر این جنس های قاچاق از راه قانونی وارد شود، همه سود می کنند نه فقط یک عده خاص؛ مشکل بعدی نرخ کاذب خیاط است.
در حال حاضر پارچه یک دست کت و شلوار 80هزار تومان است و خیاط برای دوخت کت و شلوار 250 هزار تومان دریافت می کند؛در حالی که  قیمت کت و شلوار حاضری از 80 هزار تومان شروع می شود؛ بنابراین کسی پارچه نمی خرد.
نصیری فر افزود: شهرداری مالیات ها را از توافق خارج کرده و مبلغ مالیات ها اکنون از توان پارچه فروش خارج است.
همکاران از من که رئیس اتحادیه هستم انتظار دارند تا شرایط را بهبود ببخشم؛ اما اقداما ت ما فعلا جواب نداده است.
این مقام مسئول در انتها خاطر نشان کرد: پارچه فروش، خیاط، شهرداری، تعزیرات و بازرس و.
.
.
.
همه تکه های یک زنجیر هستند و باید برای حل مشکلات به هم کمک کنند؛ تا این وضع بهتر شود و رکود بازار پارچه را شاهد نباشیم.
انتهای پیام/2002/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان