۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین درخواست از قوه قضائیه برای تشکیل تیم قضایی بین‌المللی برای شکایت از عاملان فاجعه منا
کد خبر: ۱۰۸۳۱۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۵ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

سالک در نشست خبری مطرح کرد

درخواست از قوه قضائیه برای تشکیل تیم قضایی بین‌المللی برای شکایت از عاملان فاجعه منا

رئیس فراکسیون حج مجلس از درخواست این فراکسیون از آیت‌الله آملی‌لاریجانی جهت تشکیل تیم قضایی در سطح بین‌المللی برای شکایت از عاملان فاجعه منا خبر داد.

درخواست از قوه قضائیه برای تشکیل تیم قضایی بین‌المللی برای شکایت از عاملان فاجعه منا
به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین ، حجت‌الاسلام احمد سالک نماینده مردم اصفهان و رئیس فراکسیون حج و زیارت مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی صبح امروز پارلمان با اشاره به فاجعه منا و کشتار حجاج در رمی جمرات اظهار داشت: هنوز ملت ما شیرینی عید قربان را نچشیده بودند که شاهد فاجعه بزرگی در منا شدند و یک عزای عمومی نه تنها برای ایران بلکه برای جهان اسلام به وجود آمد.
وی با تاکید بر اینکه این حادثه را باید از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داد، گفت: عوامل مختلفی از جمله بسته شدن مسیرها برای یک از شاهزادگان سعودی، نرده‌های آهنی که در مقابل خیمه‌ها قرار گرفته و راه فرار را بسته بودند، به کارگیری نیروهای بی‌تجربه در حج در حالی که نیروهای با تجربه اطلاعاتی به یمن گسیل شده‌اند از جمله عوامل این مسئله است.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: عربستان بعد از این حادثه منطقه را کاملا بست و اجازه بررسی نداد، از ورود کادر پزشکی جمهوری اسلامی جلوگیری کرد؛ از ورود به بیمارستان‌های مختلف برای شناسایی جلوگیری کرد، اجازه ورود تیم شناسایی جمهوری اسلامی را نیز نداد؛ در حال حاضر 10 تیم جستجوگر از جمهوری اسلامی وارد صحنه شدند و 7 کمیته برای درمان، انتقال اجساد، مستندسازی و جستجوی اسناد تشکیل شده که جای تقدیر از مسئولین را دارد.
سالک با بیان اینکه ایران در مکان چهارم کشورهای حادثه دیده قرار دارد، خاطر نشان کرد: از سطوح مختلف سیاسی، وزارت خارجه و بعثه مقام معظم رهبری وارد عمل شدند. همچنین نماینده ولیعهد به بعثه رهبری آمد و توضیحات لازم داده شد. در سطح سیاسی نیز دو هیئت آماده شده که یکی به ریاست وزیر بهداشت و دیگری هم از طرف دولت به ریاست آقای جنتی که برای بررسی بیشتر باید از نزدیک وارد عمل شود.
وی با اشاره به آمار قربانیان حادثه منا گفت: استان خراسان 33 فوتی و 67 مفقود، فارس 12 فوتی و 42 مفقود، لرستان 7 فوتی و 27 مفقود، اصفهان 5 فوتی و 20 مفقود، تهران 5 فوتی و 15 مفقود، چهارمحال و بختیاری 20 فوتی، گلستان 18 فوتی و 37 مفقود، مازندران 4 فوتی و 27 مفقود، آذربایجان غربی 5 فوتی و 22 مفقود، گیلان 12 فوتی و 13 مفقود، خراسان شمالی 10 فوتی و 5 مفقود، اردبیل 5 فوتی و 9 مفقود در فاجعه منا داشتند.
رئیس فراکسیون حج و زیارت با بیان اینکه قربانیان به مرز 2 هزار نفر و مجروحان به بیش از 2500 نفر رسیده‌اند، خاطرنشان کرد: تلاش ایران این است که مردم را از نگرانی نجات داده و در پی کشف مفقودان باشد همچنی جمهوری اسلامی ایران از سازمان همکاری‌های اسلامی درخواست تعیین تکلیف حادثه و مطالعه آینده مدیریت مناسک حج را دارد و فراکسیون حج مجلس نیز از آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه می‌خواهد با تشکیل تیم قضایی در سطح بین‌المللی از عاملان فاجعه منا شکایت کند.
سالک، وقوع فاجعه منا را نشان از بی‌کفایتی مدیران آل سعود خواند و تصریح کرد: در صورتی که این حادثه عمدی نبوده باشد پس غفلت بسیار بزرگی در زمینه حضور حجاج در منا صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه قرار گرفتن اداره حج در دست کشورهای ایفا کننده نقش اساسی در اعزام حاجیان ضروری است، تصریح کرد: با حوادثی که امسال در موسم حج در عربستان رخ داد از جمله سقوط جرثقیل در حرم امن الهی، فاجعه منا، آتش‌سوزی در هتل حاجیان و چادرهای حجاج مصری در منا مشخص می‌شود که تعداد حوادث نسبت به سال های گذشته بیشتر بوده که حاکی از بی‌کفایتی مدیران مسئول حج سعودی است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس افزود: همانطور که رهبر معظم انقلاب هم فرمودند دولت سعودی باید هم مسئولیت و هم الزامات این مسئله را بپذیرد. یعنی هم از حیث عبادی و هم از حیث حقوقی و شهروندی باید پاسخگو باشد.
سالک با بیان اینکه تمام بیمارستان‌های کشور آمادگی پذیرش مجروحان کشورمان و حتی مجروحان سایر کشورها را دارند، بر ضرورت روشن شدن تکلیف اداره مناسک حج به علت تعلق آن به همه جهان اسلام تاکید کرد و گفت: قرائنی مبنی بر احتمال عمدی بودن حادثه منا به علت بستن راه‌ها جهت عبور ولیعهد و مسدود کردن مسیرهای فرار برای حجاج و نیز اختلافات میان عناصر قدرت در آل سعود همچنین مسئله بحرین و یمن و حمایت عربستان از داعش وجود دارد که ذهن را به سمت عمدی بودن فاجعه منا سیر می‌دهد اما برای پاسخ دقیق‌تر هیئت‌های اعزامی پس از بررسی به مردم اطلاع‌رسانی خواهند کرد.
وی با اشاره به تلاش سعودی‌ها جهت طبیعی نشان دادن فاجعه منا و یا مقصر دانستن حجاج ایرانی در این حادثه گفت: سعودی‌ها تلاش حجاج ایرانی برای شعار دادن را علت حادثه می‌خوانند در حالیکه رمی جمرات اساسا فضای شعار نیست و حجاج ایرانی هم در روز عرفه در مراسم برائت از مشرکین شعارهای خود را داده‌اند.
رئیس فراکسیون حج مجلس در پایان گفت: اولین ویزا به وزیر بهداشت و رئیس هلال احمر جهت ورود به عربستان و بررسی وضعیت مجروحان فاجعه منا داده شده است اما از ویزای دوم برای آقای جنتی وزیر ارشاد هنوز خبری نشده است که اگر این ویزا صادر نشود جمهوری اسلامی ایران اقدامات مقتضی را انجام خواهد داد.


انتهای پیام/7008

منبع: تسنیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان