۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین عربستان عذرخواهی کند/بیمارستان‌های کشور آماده‌باش هستند
کد خبر: ۱۰۸۳۰۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۵ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

وزیر بهداشت:

عربستان عذرخواهی کند/بیمارستان‌های کشور آماده‌باش هستند

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن تاکید بر لزوم عذرخواهی دولت عربستان از مسلمانان و پذیرش مسوولیت فاجعه منا، در عین از آماده‌باش بیمارستان‌های کشور برای پذیرش مجروحان منا خبر داد.

 عربستان عذرخواهی کند/بیمارستان‌های کشور آماده‌باش هستند
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ، 

سیدحسن هاشمی در مراسم استقبال از دانشجویان جدیدالورود دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در جمع خبرنگاران ضمن ابراز تاسف از حادثه منا و آرزوی آمرزش الهی برای جانباختگان گفت: امیدواریم موضوع مفقودان هرچه سریع‌تر مشخص شود، زیرا کار مهم و سخت در قسمت مفقودان است. همکاران عزیز ما در سازمان حج و زیارت و هیات پزشکی در طول چند روز گذشته فشارهای زیادی را تحمل کردند.

وی با تاکید بر اینکه برنامه‌های ستادی که برای رسیدگی به امور منا تشکیل شد، کاملا مشخص است، اظهار کرد: وزارتخانه‌های مختلف از جمله وزارت راه و شهرسازی برای انتقال حجاج، مصدومان و جانباختگان به کشور، وزارت بهداشت و همچنین هلال‌احمر برای رسیدگی به زائران مصدوم و جانباخته از روز اول آمادگی خود را در کشور و همچنین جهت کمک به عربستان برای انتقال مجروحان و رسیدگی به حجاج سایر کشورها اعلام کرده‌اند، اما متاسفانه مورد استقبال عربستان واقع نشد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه فرآیند انتقال حجاج از امروز آغاز می‌شود، امیدواریم در اولین فرصت بتوانیم مصدومان را منتقل کنیم. بیمارستان‌های ما باید آزاد و تخلیه شوند، زیرا حج هنوز تمام نشده است و ممکن است بیماری، مصدومیت یا مشکلی به وجود آید و بیمارستان‌ها باید آماده باشند.

هاشمی در ادامه با اشاره به ویروس کرونا گفت: این ویروس چند سالی است که در کشور عربستان قربانی می‌گیرد و لازم است در این مورد اطلاعات و آگاهی لازم به همه عزیزان در کاروان‌ها و هر یک از هواپیماهای حامل حجاج ایرانی ارائه شود. در مبادی ورود هم آمادگی کامل در 19 مقصدی که هواپیماها به قصد آن از جده حرکت می‌کنند نیز پیش‌بینی‌ شده، امیدواریم مشکلی وجود نداشته باشد و بتوانیم آنطور که شایسته است به زائران خدمت کنیم.

وی در ادامه با رد شایعه سیانور میان حجاج گفت: شایعه‌های بسیاری پراکنده شده است. در مورد این حادثه تجربه سال 66 در خاطرمان هست. شرایط در مکه مکرمه و منا به نحوی است که این حادثه در صورت بی‌تدبیری اتفاق می‌افتاد و آنها باید این حادثه را پیش‌بینی می‌کردند.

وزیر بهداشت بر لزوم عذرخواهی دولت عربستان تاکید کرد و گفت: راحت‌ترین راه پذیرش این حادثه پذیرش مسوولیت از سوی دولت عربستان و عذرخواهی این دولت از مسلمانان است. دولت عربستان باید تدبیر، پیش‌بینی و پیشگیری می‌کرد و همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند، ساده‌ترین راه پذیرش این است که انصاف داشته باشند و با انصاف این مسوولیت را بپذیرند و عذرخواهی کنند. این شاید التیام‌بخش‌ترین کاری بود که کشور عربستان می‌توانست انجام بدهد و به نظر من هنوز هم دیر نیست.

هاشمی در ادامه درباره وضعیت بیمارستان‌های کشور در عربستان گفت: وضعیت بیمارستان‌های ما در عربستان خوب است و همانطور که به من گزارش شده، اکثر مجروحان ترخیص شده‌اند و برخی از آنها توانسته‌اند اعمال خود را انجام بدهند. مجروحان باید هرچه سریع‌تر ترخیص یا به کشور منتقل شوند. همچنین بیمارستان‌های ما در مراکزی که هواپیما از مقصد جده وارد کشور می‌شوند، در حالت آماده‌باش کامل قرار دارند.

زائران عتبات، مراقب وبا باشند

وی با اشاره به مشکل وبا در کشور عراق گفت: از طرف دیگر مشکل وبا در کشور عراق وجود دارد. به زائران عتبات تاکید می‌کنم که دقت لازم را انجام دهند و به دستورات روسای کاروان‌ها و گروه پزشکی توجه کنند و مراقب این بیماری باشند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: دانشگاه‌های علوم پزشکی در مرز عراق به همین منظور در حالت آماده‌باش هستند و به کشور عراق در زمینه وبا کمک‌هایی از جمله کلرزنی و اقداماتی که می‌تواند پیشگیرانه باشد، شده است.

پیگیری دولت برای اعزام نماینده‌ای از کشور به منا

هاشمی در ادامه در مورد عدم صدور ویزا برای وزیر فرهنگ و ارشاد از طرف کشور عربستان گفت: من در این زمینه اطلاعی ندارم، اما وزارت خارجه حتما در این مورد اظهارنظر می‌کند. همکاران ما از لحظات اولیه در تلاش بودند تا نماینده‌ای از دولت ایران حتما در آنجا حضور داشته باشند و این روند هنوز در حال پیگیری است.




انتهای پیام/7008

منبع: ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان