۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین اخراج کارگران و تعطیلی کارخانه ها ثمره واردات بی رویه
کد خبر: ۱۰۸۱۰۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۵ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

گزارشی از حال و روز صنعت نساجی؛

اخراج کارگران و تعطیلی کارخانه ها ثمره واردات بی رویه

شاید همه رونق صنعت نساجی در سال های نه چندان دور را به خاطر دارند، همان صنعتی که در طی این سالها با تصمیم گیری های غلط در سطح خرد و کلان به صنعتی ورشکسته تبدیل شده است.

اخراج کارگران و تعطیلی کارخانه ها ثمره واردات بی رویه
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ، صنعت نساجی سال هاست به عنوان یکی از صنایع اصلی کشورمان محسوب می شود ولی در سال های اخیر به خاطر بی درایتی بعضی از مسئولان در مسیر نابودی قرار گرفته است.

اين در زماني است كه كارفرمايان صنعت نساجي اعلام مي كنند اجبارا بخش اعظمی از نیروهای فعال خود را که حتما تعداد زیادی از آن ها تجربه خوبی هم در این صنعت دارند را تعديل كرده اند.

با این تفاسیر، چند سال اخیر برای کارگران نساجی در کشور به خصوص شهرستان آبیک، به لحاظ سختی نسبت به سال‌ های گذشته متفاوت تر بوده، آن‌ طور که ح.م از کارگران اخراجی در این صنعت در آبیک است، می گوید: «تعدیل نیرو اولین گزینه برای کارفرمایان برای برون رفت از این رکود است اما انتظار نمي رود با تداوم وضعيت موجود، اتفاق خاصي براي خارج شدن از بن بست هاي فعلي و بازگرداندن لبخند بر لب های فعالان اين عرصه رخ دهد.»

م. ر یکی از مدیران شرکت دیواریس که در صنعت ریسندگی و بافندگی در شهرستان آبیک مشغول به فعالیت است، با اشاره به این که صنایع بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید به دلیل کنترل تورم با رکود مواجه شدند، اظهار داشت: بهره‌گیری از ماشین‌ آلات فرسوده، کمبود نیروی انسانی متخصص، واردات بی‌ رویه، کمبود نقدینگی و قاچاق کالا و ... از عمده معضلات این بخش محسوب می‌ شود.

وی افزود: مشکلاتی که با کم‌ توجهی دولت از این صنعت و عدم تزریق سرمایه مورد نیاز در این سال‌ ها شدت گرفته، در صورت بی توجهی و در نظر نگرفتن راه حل مناسب برای آن ها به زودی شاهد افول بیش از پیش این صنعت خواهیم بود.

این مسئول با بیان اینکه یکی از راه های کنترل تورم واردات محصولات تمام شده به بازار است، افزود: بعد از آزاد شدن پول های بلوکه شدن ایران در کشورهای دیگر اولین صنعتی که با مشکل مواجه شد صنعت نساجی بود.

م.ر با اشاره به آغاز واردات بی رویه از کشورهای دیگر که باعث کاهش تولید و تعطیل شدن بسیاری از کارخانه ها شده است، ادامه داد: مثلاً هندوستان به جای پول نفتی که به ایران بدهکار بود، 220 هزار تن پارچه معادل مصرف یک سال کل کشور و 25 هزار تن نخ بی کیفیت به ایران داد.

وی با اشاره به آثار بسیار خوب صنعت ریسندگی و اشتغالزایی در کشور و نیز اثر مثبت آن بر روی کاهش نرخ بیکاری، افزود: آخرین ضربه را نیز سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به ترکیه، وارد کرد که با بستن قرارداد ترجیحی با این کشور صنایع ایران از جمله صنعت نساجی را با مشکلات زیادی رو به رو خواهد کرد.

این مسئول با اشاره به این که در این سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به جای توجه به صادرات، حجم واردات را افزایش داده است که این موضوع برخلاف اقتصاد مقاومتی است، تصریح کرد: طبق این قرارداد 128 کالای خام ایران به ترکیه صادر می شود و در مقابل 140 قلم کالای تمام شده با حداقل تعرفه گمرکی از ترکیه وارد ایران خواهد شد.

وی با بیان اینکه با این قرارداد به رونق بازار ترکیه کمک شده است تا رونق بازار ایران، گفت: رئیس مجلس شورای اسلامی با این اقدام خود کارخانه ها و شرکت های تولیدی کوچک را به تعطیلی خواهد کشاند.
این مدیر افزود : صادرات اقلام خام ایران باعث ایجاد اشتغال و تولید در ترکیه می شود و در مقابل واردات اقلام تمام شده آن ها باعث تعطیلی کارخانجات ما خواهد شد.

یکی دیگر از مسئولین شرکت تولیدی دیواریس با اشاره به این که تا به امروز بیشتر کارگران از دیرکرد پرداخت حقوق و حق بیمه گلایه دارند، بیان داشت: عیدی و حقوق یک ماه کارگران حدود 200 میلیون تومان می شود، و به دلیل آنکه فعلا با 30 درصد ظرفیت در حال تولید هستیم این عامل باعث می شود درآمدها کمتر از هزینه ها باشد و به همین دلیل حقوق کارگران با تأخیر پرداخت شود.
وی با اشاره به این که تمام دغدغه دولت بر روی خودرو متمرکز شده است و صنایع دیگر مانند نساجی فراموش شدند، متذکر شد: با روندی که در کشور شاهد هستیم باید از هم اکنون تعطیلی صنعت نساجی را اعلام کنیم.

این مدیر شرکت دیواریس در پایان با بیان اینکه در ماه های گذشته رئیس شرکت با فروش 230 میلیون تومان از املاک خود حقوق کارگران را پرداخت کرده است، ادامه داد: اگر تولید در کشور بیشتر و در نتیجه صادرات افزایش یابد دیگر بودجه کشور وابسته به نفت نخواهد بود.

یکی دیگر از مسئولین صنعت نساجی در شهرستان آبیک با گله مندی از وضعیت موجود و عدم همکاری اداره ها و عملکرد جزیره ای اداره ها در شهرستان آبیک، گفت: متاسفانه وزیر نفت این دولت با افتخار می گفت فروش نفت رایگان بهتر از این است که نفت در دریا باقی بماند ولی اکنون شاهد هستیم کشور هند با وارد کردن پارچه و نخ، بدهی نفتی خود را حساب می کند.

وی با تاکید بر اینکه از کاشت پنبه تا تولید پوشاک، 17 فرآیند طی می شود، افزود: صنعت نساجی یکی از اشتغال زا ترین صنایع کشور است. اگر پول نفت را اصلا نمی گرفتند بیشتر به سود تولید کشور بود تا اینکه نخ و پارچه وارد کنند.

این مسئول صنعت نساجی اظهار داشت: به جرات می گویم قوی ترین افراد بخش صنعت نساجی حداکثر با 35 درصد ظرفیت کار می کنند که این یعنی ورشکستگی در صنعت نساجی.

این مسئول با بیان اینکه بعد از 2 ماه تنها 500 کیلو نخ برای تولید خریداری کرده اند، اظهار داشت: با 30 درصد ظرفیت در حال کار هستیم و هر روز تولیدات ما کمتر از قبل می شود. به گفته رئیس هیات مدیره صنایع نساجی کشور 90 هزار تن از 220 هزار تن پارچه هند به صورت قاچاق به کشور وارد شده است که این به معنی فاجعه است.

وی با اشاره به این که در جلسات مکرری که در فرمانداری آبیک تشکیل شده است، مقرر شده بود که ادارات به هیچ وجه در صورت پرداخت دیرهنگام قبوض نباید برای قطع انشعاب شرکت ها، کارخانه ها و کارگاه ها اقدام کنند ولی اگر یک روز پرداخت قبوضی مانند گاز عقب بیفتد مأمورین اداره گاز شهرستان آبیک می آیند و گاز را قطع می کنند و با این کار باعث می شوند کارخانه از کار بیفتد.

یکی دیگر از مسئولین شرکت دیواریس نیز با اشاره به این که هیچ حمایتی از تولیدکنندگان در این شهرستان صورت نمی گیرد، متذکر شد: مسئولین ادارات شهرستان با هم هیچ گونه ارتباطی ندارند و هرکدام به صورت جزیره ای جدا رفتار می کنند و هیچ کدام از این جلسه ها و مصوباتش به کمک تولید کننده نمی آید.

وی با اشاره به این که در شرایط طبیعی، صنعت نساجی ماهانه به طور متوسط 5 هزار تن از الیاف داخلی و بین 4 تا 5 هزار تن از الیاف وارداتی پنبه استفاده می‌ کند، تصریح کرد: اواخر سال گذشته با کاهش واردات رسمی و غیر رسمی پارچه و پوشاک، صنایع ریسندگی با حداکثر توان فعال بودند و این در حالی بود که شرایط تأمین الیاف پنبه از ازبکستان با ارز آزاد برای آن ها بسیار دشوار شده و همچنین نخ پنبه‌ ای از هندوستان با ارز مبادلاتی به کشور وارد می‌ شد.

این مسئول با اشاره به وجود رکود تورمی در اقتصاد کشور، اظهار داشت: پیش‌ بینی می‌ شد که صنایع بالادستی نساجی به مرور با افزایش موجودی انبار محصول روبرو شوند که در حال حاضر عمده دلیل این امر واردات آسان نخ از هندوستان با قیمت و کیفیت پایین‌ تر از نخ‌ های داخلی عنوان می‌ شود که اقدامات لازم در راستای بهبود شرایط بازار از سوی وزارت صنعت صورت خواهد گرفت.

وی عنوان کرد: در سال ‌های اخیر، پنبه داخلی صادر نشده و توسط صنایع نساجی مصرف شد، به همین دلیل هیچ‌ گونه نگرانی از بابت جذب تولیدات سال جاری نیز وجود نخواهد داشت.

این مسئول شرکت دیواریس با اشاره به این که این شرکت اگر این وضعیت و عدم همکاری ادارات شهرستان ادامه پیدا کند تعطیل خواد شد و جوانان این شهرستان بیکار خواهند شد، گفت: افزایش تعرفه واردات این محصول، تولید نخ پنبه‌ای در کشور را توجیه‌ پذیر نکرده و باعث افزایش واردات نخ به کشور می‌ شود که نه به نفع کشاورز و نه تولیدکننده خواهد بود.

گفتنی است که اكنون مدت هاست از آن دوران ديگر خبري نيست و کارخانه‌ های نساجی شلوغی ایام جنگ را نمی‌ بینند. صنعت نساجی به دلیل بافت فرسوده، تراکم نیروی انسانی و واردات و قاچاق منسوجات خارجی كه همان ته لنجي هاي خانمان برانداز هستند، "صنايع ورشکسته" نامیده می‌ شود اما با این حال هنوز چند هزار نفری از چرخش ماشین‌ های نساجی نانشان را تامین می کنند که با خروج آن ها از این چرخه، باید روی قبر این صنعت فاتحه ای بخوانیم.

انتهای گزارش/

منبع: نگاه آبیک

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان