۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین هما روستا بازیگر پیشکسوت تئاتر،سینما و تلویزیون درگذشت
کد خبر: ۱۰۸۰۲۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۵ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

در سن ۶۹ سالگی

هما روستا بازیگر پیشکسوت تئاتر،سینما و تلویزیون درگذشت

هما روستا بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون ایران در سن ۶۹ سالگی بر اثر بیماری سرطان در لس آنجلس آمریکا درگذشت.

هما روستا بازیگر پیشکسوت تئاتر،سینما و تلویزیون درگذشت
به گزارش سرویس فرهنگی صبح قزوین ، هما روستا چهارم مهرماه همزمان با سالروز تولدش دار فانی را وداع گفت. این بازیگر که در واپسین سال‌های عمرش با سرطان مبارزه می‌کرد، چندی پیش برای ادامه درمان به آمریکا رفت، اما معالجه در آن کشور نیز بی‌ثمر ماند و او روز چهارم مهرماه 1394 درگذشت.

هما روستا در تاریخ 1325 خورشیدی در تهران متولد شد. وی هما روستا مدرک فوق لیسانس خود را از دانشکده هنرهای دراماتیک بخارست در کشور رومانی دریافت نمود. او در سال 1349 به ایران بازگشت و در رشته شیمی مشغول به تحصیل شد ولی آنرا نیمه تمام گذاشت. اولین حضور او در سینما با فیلم «دیوار شیشه‌ای» به کارگردانی ساموئل خاچیکیان در سال 1350 رقم خورد.

در 1351، هما روستا که در دانشکده هنرهای دراماتیک مشغول تدریس بود، نمایش «باغ وحش شیشه‌ای» تنسی ویلیامز را با بازی دانشجویان آن دانشکده کارگردانی نمود. از جمله کسانی که با روستا در این نمایش همکاری داشتند می‌توان از امید جوهری، بدری بدیعی، مهشید افشارپناه و ناصر آقایی نام برد.

پس از انقلاب و در سال 1365، هما روستا در فیلم «گزارش یک قتل» به کارگردانی محمدعلی نجفی ایفای نقش نمود. در سال 1366 در فیلم «پرنده کوچک خوشبختی» پوران درخشنده بازی کرد و نامزد دریافت لوح زرین بهترین بازیگر نقش اول زن از ششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در همان سال شد. در 1368 در فیلم «تمام وسوسه‌های زمین» به کارگردانی حمید سمندریان ظاهر شد و نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شد و در 1369، جایزه بهترین بازیگر زن را از جشنواره فرهنگی و هنری روستا به خاطر بازی در فیلم «ملک خاتون» به کارگردانی حسن محمدزاده دریافت نمود.

هما روستا دهه 70 را با بازی در فیلم ممتاز «مسافران» بهرام بیضایی (1370) آغاز نمود و در 1371 در فیلم «از کرخه تا راین» ابراهیم حاتمی‌کیا به ایفای نقش پرداخت و بار دیگر نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از یازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شد. وی در سال 1374 به خاطر بازی در تله تآتر «شعبده باز» جایزه بهترین بازیگر را از جشنواره سیما کسب نمود.

این بازیگر پیشکسوت در سال 1380 در مجموعه «خاک سرخ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا بازی کرد. در 1383 نمایش «زمستان»، نوشته امید سهرابی را به روی صحنه برد و در 1384 نیز نمایش «سانتاکروز» ماکس فریش را با ترجمه‌ای از خودش کارگردانی کرد.دیگر نمایش او «آنتیگون در نیویورک» نام دارد که در 1386 آنرا بر روی صحنه برد.

هما روستا همسر مرحوم استاد حمید سمندریان، کارگردان مشهور تئاتر ایران بود.


انتهای پیام/7008

منبع: فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان