۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین امروز عازم عربستان می‌شوم/ بازداشت خبرنگاران مفقودشده در عربستان بعید نیست/ تعلیق حج تمتع در دستور کار نیست
کد خبر: ۱۰۷۱۹۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۴ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

جنتی در جمع خبرنگاران:

امروز عازم عربستان می‌شوم/ بازداشت خبرنگاران مفقودشده در عربستان بعید نیست/ تعلیق حج تمتع در دستور کار نیست

وزیر ارشاد درباره تجدید نظر در اعزام به تمتع به مانند عمره گفت: فعلا برنامه این نیست. مسئله حج و عمره را از روابط سیاسی با عربستان جدا می‌کنیم.

امروز عازم عربستان می‌شوم/ بازداشت خبرنگاران مفقودشده در عربستان بعید نیست/ تعلیق حج تمتع در دستور کار نیست
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بزرگداشت هفته دفاع مقدس در جمع خبرنگاران پیرامون درخواست صدور ویزا برای سفر به عربستان و احتمال عدم صدور آن گفت: هنوز به ما اطلاعی ندادند اما اگر ویزا صادر شود امروز عازم عربستان خواهم شد.

وی در مورد برنامه‌های خود در سفر عربستان گفت: یک هیأتی که متشکل از مجموعه کنسولی وزارت امور خارجه، هلال‌احمر و ... است ما را در این سفر همراهی خواهند کرد تا از نزدیک در جریان این حادثه قرار گیریم و تصویر شفافی از ماجرا داشته باشیم، چون هنوز اطلاعات کاملی درباره این فاجعه و حادثه در دسترس نیست، خصوصاً پیرامون مفقودین این حادثه چرا که ممکن است برخی از آنها جان باخته باشند و یا برخی در سایر شهرها و در بیمارستان‌ها تحت درمان باشند. ما اول باید تصویر درستی از وضعیت موجود پیدا کنیم و پس از‌ آن جان باختگان این حادثه را هرچه سریع‌تر به کشور اعزام کنیم تا پس از آن به شهرستان‌های خود منتقل شوند.

وی ادامه داد:‌ در تهران، از جانباختگان استقبال رسمی در فرودگاه مهرآباد خواهیم داشت و در شهرستان‌ها نیز استقبال مردمی برگزار خواهد شد. ضمن اینکه تشییع باشکوه برنامه‌ریزی‌شده‌ای برپا می‌شود تا پیکرهای آنها با احترام تشییع شوند.

به گفته جنتی در مورد مصدومین هم طبعاً‌ باید رسیدگی‌هایی صورت گیرد اگر وضعیت مناسبی در بیمارستان‌های کشور عربستان نیست مصدومین سریعاً‌ باید به ایران اعزام شوند تا در بیمارستان‌های خودمان تحت درمان قرار گیرند.

وزیر ارشاد پیرامون مطالبات هیأت ایرانی در این سفر تأکید کرد: همانطور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند، دولت عربستان مسئول چنین فاجعه‌ای است و باید پاسخگو باشد.

وی درباره اینکه برنامه‌ای برای تجدید نظر در حج تمتع به مانند عمره ندارید، گفت:‌ فعلاً نه، ما تا به حال عموماً‌تلاشمان این بوده که مسئله حج عمره را از روابط سیاسی که با عربستان داریم جدا نگه داریم چرا که آن یک عمر مذهبی و یک فریضه واجب است اما اینکه عده‌ای این روزها در شبکه‌های اجتماعی و در برخی رسانه‌های خارجی عنوان می‌کنند که به جای رفتن به حج به نیازمندان بپردازیم و یا به فقرا توجه کنیم به نظر من این یک مسئله انحرافی است. چرا که حج جایگاه خود را دارد و دولت عربستان موظف است همه مسلمان‌ها را برای این فریضه بپذیرد و از آنها حفاظت کرده و امنیتشان را تأمین کند پس در این جهت نباید کوتاه آمد ولی روابط سیاسی بحث دیگری است که مقامات سیاسی آن را پیگیری خواهند کرد.

وزیر ارشاد در پاسخ به خبرنگاری که پیرامون عدم صدور روادید وی برای حضور در عربستان سؤال کرد، اینگونه پاسخ داد که هنوز بحث عدم صدور روادید مطرح نیست چرا که شب گذشته دولت تصمیم گرفت هیأتی را به عربستان اعزام کند و ما امروز صبح این مسئله را اعلام کردیم. پس هنوز فرصت برای پاسخگویی باقیست اما ان‌شاءالله این سفر انجام خواهد شد.

وی درباره اینکه برخی کشورهای اسلامی خواهان تشکیل سازمانی برای نظارت بر حج هستند، توضیح داد: تعدادی از مقامات کشورهای اسلامی همانند اندونزی، ترکیه و ... اعلام کرده‌اند حوادثی که در طول این دو دهه اخیر رخ داده نشان‌دهنده سوء مدیریت و بی‌کفایتی مأموران عربستان است و بنابراین آنها پیشنهاد دادند برگزاری حج تحت سازمان بین‌المللی مثل سازمان کنفرانس اسلامی قرار گیرد.

وزیر ارشاد درباره آخرین اخبار تعداد مفقودین فاجعه منا گفت: بیش از 360 نفر مفقود داریم این آمار مربوط به آخرین وضعیتی است که صبح امروز اعلام شده البته تعدادی از این افراد در سردخانه‌های عربستان اجسادشان کشف شده. بر اساس اطلاعات دیگر تعدادی هم در ریاض و طائف بستری هستند امیدواریم تحت درمان باشند تا اینکه جان خود را از دست بدهند.

وی در مورد اینکه عنوان می‌شود، برخی از مفقودین جزو دستگیرشدگان هستند، همانند خبرنگاران گفت: اطلاعاتی ندارم آنچه مسلم است اینکه دولت عربستان در طول این چند روز اخیر فشارهای زیادی را بر زائران ایرانی وارد کرده است و من بعید نمی‌دانم برخی خبرنگاران ایرانی را بازداشت کرده باشند. این موضوع از روش‌های عربستان دور از انتظار نیست.

وی در پایان پیرامون فیلم محمد و انتخاب آن برای اسکار گفت: این فیلم از بین یک مجموعه‌ای که در آن 10 فیلم حضور دارند حضور دارد، کمیته‌ای تشکیل شده و نهایتاً فیلمی را برمی‌گزیند ولی هنوز اطلاعی ندارم که کدام فیلم به اسکار می‌رود.


انتهای پیام/7008

منبع: فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان