۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین امام زمان(عج) از منظر آیات قرآن
کد خبر: ۱۰۷۱۵ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

در جمع مهدویون استان قزوین بررسی شد:

امام زمان(عج) از منظر آیات قرآن

سی و سومین همایش مهدویت گروه خادمان مهدی(عج) در سالن کوثر قزوین برگزار شد.

امام زمان(عج) از منظر آیات قرآن
به گزارش صبح قزوین، سلسله همایش های مهدویت گروه خادمان مهدی(عج) حدود سه سالی است که در سطح استان قزوین در حال برگزاری است.
 این همایش ها جزو زیر شاخه های فعالیت مهدویت این گروه می باشد.
سی و سومین همایش مهدویت گروه خادمان مهدی(عج) که در سالن کوثر قزوین برگزار شد، حجت الاسلام عبدالرحیم اباذری، معاون آموزشی بنیاد مهدی موعود(عج) درباره ی آیات مرتبط با امام زمان(عج) اظهار کرد: ارزش انسان به میزان معرفت او نسبت به امام زمانش بستگی دارد، به همین دلیل سلمان فارسی جزو یاران خاص پیامبر و حضرت علی(ع) محسوب می شود.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم امام زمان(عج) را در قرآن ببینیم، باید سراغ آیاتی برویم که به ایشان اشاره دارد.
از جمله آیه ی اول سوره ی ابراهیم که خداوند می فرماید، “الَر كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَى صِرَاطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ” “الف لام راء کتابی است كه آن را به سوى تو فرود آورديم تا مردم را به اذن پروردگارشان از تاريكي ها به سوى روشنايى بيرون آورى به سوى راه آن شكست ناپذير ستوده”.
اباذری در تشریح این آیه اذعان داشت: خداوند به پیامبر می فرماید"ما این قرآن را بر تو نازل کردیم تا به واسطه تو مردم از تاریکی به سوی نور بروند" و این یعنی قرآن به تنهایی نمی تواند راه رستگاری را برای ما آشکار کند و باید حجت حی در کنار قرآن باشد.
  کعبه سنگ نشانی است که ره گم نشود معاون آموزشی بنیاد مهدی موعود(عج) در رابطه با آیه ی 27 سوره ی حج توضیح داد: خداوند به حضرت ابراهیم می فرماید "به مردم ندا بده که برای حج به سوی تو بیایند"، این یعنی کعبه بنا شده است که مردم از سراسر دنیا آمده و در آنجا حجت خداوند را بشناسند.
اباذری با طرح این سوال که آیا به امام زمان(عج) در قرآن اشاره شده است، عنوان کرد: ما در خود قرآن می خوانیم که خدا فرموده است، "این کتاب روشنگر همه چیز است" ( سوره نحل، آیه 89)، پس قطعا باید در آن درباره ی امام زمان(عج) آیاتی وجود داشته باشد.
وی افزود: در ارتباط با مهدویت 266 آیه داریم که روایات متعددی در تفسیر این آیات از منابع معتبر شیعه و سنی نقل شده است.

همایش مهدویت

  در خود قرآن بیان شده که برای درک قرآن نیاز به حجت الهی است این مسئول با بیان این نکته که شیعه و سنی به امام زمان(عج) اعتقاد دارند، با این تفاوت که اهل تسنن معتقدند این امام در آینده به دنیا می آید، اما در تشیع این امام را موجود می دانند، اضافه کرد: استدلال من بر اساس آیات و روایات درباره ی حی بودن این امام با توجه به سوره ی قدر است که به اعتقاد همه ی مسلمانان تمام امور عالم در شب قدر از طرف خداوند توسط فرشتگانی به رهبری جبرئیل به محضر رسول خدا(ص) می رسیده است، از طرفی شب قدر تا قیامت استمرار خواهد داشت، پس بعد از رسول خدا(ص) این ملائک به حضور چه کسی می روند؟ وی در ادامه خاطر نشان کرد: در حالی که در خود قرآن بیان شده که برای درک قرآن نیاز به حجت الهی است (سوره نحل، آیه 44)، پس چگونه اهل تسنن به حجت حی اعتقاد ندارند و می گویند قرآن کافی است؟ اباذری در پاسخ به سوالات خود گفت: در تفسیر نورالثقلین بیش از 100 روایت درباره ی تفسیر سوره ی قدر آمده است، یکی از این روایات از پیامبراکرم(ص) است که ایشان می فرمایند، نسبت کسی که به آنچه در این آیات آمده است ایمان دارد با کسی که به این آیات ایمان ندارد مانند نسبت انسان است به حیوان و این نشان ازین دارد که پذیرفتن حجت حی بسیار مهم می باشد.
  آیه ی 16 سوره ی حدید برای مردم آخرالزمان نازل شده است اباذری با طرح این سوال که وظیفه ی ما در قبال حجت حی در زمان غیبتش چیست، توضیح داد: در آیه ی 16 سوره ی حدید درباره وظایف مومنان اینگونه بیان شده که "آيا براى كسانى كه ايمان آورده‏اند هنگام آن نرسيده كه دلهايشان به ياد خدا و آن حقيقتى كه نازل شده نرم و فروتن شود و مانند كسانى نباشند كه از پيش به آن ها كتاب داده شد و انتظار بر آنان به درازا كشيد و دلهايشان سخت شد و بسيارى از آنها فاسق بودند" و امام صادق(ع) فرموده اند "این آیه برای مردم آخرالزمان نازل شده است".
معاون آموزشی بنیاد مهدی موعود(عج) عنوان کرد: در سوره ی بقره درباره ی اشتباهات اهل کتاب که همان یهودیان و مسیحیان هستند آمده است، به دلیل طولانی شدن زمان بعثت خاتم الانبیاء، حب دنیا آن ها را فراگرفت و آن ها وعده ی الهی را فراموش کردند و همین عامل موجب مخالفت آنان با پیامبری شد که در کتابشان درباره ی بعثتش وعده داده شده بود.
وی هشدارد داد: آیا جامعه ی منتظر موعود آخرالزمان دچار همان حرص و ولعی نشده اند که اهل کتاب دچارش شدند و به واسطه ی آن قسی القلب شدند؟   ثابت قدم ماندن در دین و عدم قساوت قلب رمز منتظر واقعی بودن است اباذری افزود: امام علی(ع) در روایتی پس از ترسیم فضای آخرالزمان می فرمایند "از شیعیان هر کس 2 ویژگی ثابت قدم ماندن در دین و دچار قساوت قلب نشدن را داشته باشد، در روز قیامت هم درجه با من قرار دارد".
معاون آموزشی بنیاد مهدی موعود(عج) در پایان این همایش تصریح کرد: خداوند وعده داده است که حکومت زمین به دست صالحان می رسد و برای رسیدن به این دوره باید طبق سنت خدا رفتار کرد، یعنی هرکس باید تلاش کند تا به وعده ی الهی نزدیک شود و از ظالمین نباشد، زیرا خداوند سرنوشت هیچ قومی را مگر به دست خودشان تغییر نمی دهد.
انتهای پیام/2004/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان