۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین حضور اسپانسری که بوی خون می دهد!!
کد خبر: ۱۰۶۸۶ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

در حاشیه ی برگزاری کنفرانس سیستم های فازی:

حضور اسپانسری که بوی خون می دهد!!

نستله اسرائیلی، در سیزدهمین کنفرانس سیستم های فازی ایران چه نقشی داشت؟!

حضور اسپانسری که بوی خون می دهد!!
به گزارش صبح قزوین، در حاشیه ی برگزاری سیزدهمین کنفرانس سیستم های فازی ایران، در محوطه ی داخلی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، تبلیغات فراوان شرکت نستله به عنوان اصلی ترین اسپانسر این کنفرانس به چشم می خورد.
نکته ی قابل تأمل در این میان شعارهای تبلیغاتی این شرکت تحت عنوان"Good Food, Good Life"، "حضور فعال و گسترده ی نستله در جمهوری اسلامی ایران"، "فعالیت و سرمایه گذاری نستله در کشورهای اسلامی" است.
 

IMG_3536

 

نستله

این در حالی است که پرونده های رسوایی این شرکت در چند سال اخیر در تمام شبکه های مجازی منتشر شده است از جمله: مرگ سالانه پانزده نوزاد در اثر استفاده از شیر خشک نستله در کشورهای نیمه ‌صنعتی، موجب شد سازمان‌های جهانی فعالی در زمینه‌ی غذای کودکان، این شرکت را از سال 1356 تحریم کنند.
در زمستان سال 1383، صدها پرنده، دام و حیوان خانگی در ونزوئلا مردند که کارشناسان علت مرگ را بیماری کبدی ناشی از مواد غذایی آلوده تشخیص دادند.
این مواد غذایی، توسط نمایندگی نستله در این کشور توزیع شده بود.
مجلس ملی ونزوئلا، نستله را مقصر شناخت و آن را به پرداخت غرامت افراد محکوم کرد.
بر اساس گزارشی که نشریه‌ فوربس در اردیبهشت 1383 به نقل از سازمان جهانی کار منتشر کرد، نستله برای تولید شکلات از کارگران خردسال استفاده می‌کند.
در بررسی‌های بعدی مشخص شد بیش از دویست و پنجاه هزار کودک آفریقایی، در مزارع این شرکت در غرب آفریقا کار می‌کنند.
از منظری دیگر، چند سالی است که از طرف مراجع عظام، از جمله: امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، آیت‌الله فاضل لنکرانی، آیت‌الله حسین نوری همدانی، آیت‌الله سیستانی و آیت‌الله صافی گلپایگانی، استفاده از کالاهایی که سود حاصل از فروش آن ها به اسرائیل غاصب و آمریکا می رسد، حرام اعلام شده است.
به طور مثال مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) در استفتائات خود این گونه فتوا داده اند: "باید از معاملاتی که به نفع دولت غاصب اسراییل ـ که دشمن اسلام و مسلمین است ـ خودداری شود.
وارد کردن و ترویج کالاهای آنان که از ساخت و فروش آن سود می‌برند، برای هیچ‌کس جایز نیست.
همچنین خرید آن کالاها از سوی مسلمانان، به خاطر مفاسد و ضررهایی که برای اسلام و مسلمین دارد، جایز نیست.
خرید هرگونه کالایی که موجب تقویت صهیونیسم شود، جایز نیست.
"
  با توجه به این استفتائات باید درباره ی سابقه ی شرکت نستله به این نکات نیز توجه کرد: شرکت نستله که بزرگترین تولید کننده‌ی مواد غذایی دنیا محسوب می‌شود، به پاس خدماتش به رژیم اشغالگر قدس، جایزه‌ی جوبیلی را از نتانیاهو(نخست‌ وزیر وقت اسراییل) گرفته است.
این شرکت بیش از دویست‌ میلیارد تومان در اسراییل سرمایه‌گذاری کرده و در مقابل این خوش ‌خدمتی، سالانه حدود بیست و چهارمیلیارد تومان کمک مالی از ایالات متحده دریافت می‌کند.
نستله در سال 1379، بیش از چهارده ‌میلیارد تومان به صندوق پرداخت غرامت هولوکاست کمک کرده و یکی از سهام‌داران عمده شرکت تولید لوازم آرایشی و زیبایی L'oreal (یکی دیگر از حامیان بزرگ رژیم صهیونیستی) است.
متاسفانه شعبه‌ی ایرانی شرکت نستله، در سال 1373 با سرمایه‌ی حدود چهل و دومیلیارد تومان تاسیس شده و اکنون با مدیریت یک فرد غیرایرانی به نام پیر تروبا، بخشی از محصولات نستله را در ایران تولید و توزیع می کند.
در چنین شرایطی، آیا حضور این شرکت با این سابقه ی سیاه، به عنوان مهم ترین اسپانسر یک کنفرانس علمی بزرگ کشور، با اهداف اصلی این کنفرانس تناقض ندارد؟!  

نستله

یکی از مسئولین برگزاری این کنفرانس درجواب به این سوال با لحن طنز عنوان کرد: نستله اسپانسر اصلی سیزدهمین کنفرانس سیستم های فازی ایران است، چون شرکت دیگری حاضر به حمایت مالی از کنفرانش نشد! شاید بزرگترین خرده را باید به نهادهای علمی کشور گرفت که در شرایط حساس و مهم علمی کشور، جای خالی آن ها به صورت محسوسی دیده می شود.

نستله

 

نستله

جمهوری اسلامی ایران با رشد فزاینده ای در حال پیشرفت در مباحث علمی است، اما آیا حمایت مسئولین و نهادهای علمی، از لحاظ مالی و پشتیبانی برای این فضا کافی بوده است؟ به طور حتم در کشور ما با وجود فضاهای مناسب می توان روند بهتری را در حمایت از چنین کنفرانس های علمی پیش رو گرفت، و این امر مستلزم توجه بیشتر مسئولین زیربط از جمله وزیر علوم، معاونان ایشان و همینطوررؤسای دانشگاه های علمی کشور است.
انتهای پیام/2004/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان