۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین عطاری‌ها اجازه فروش هیچ‌گونه محصول دارویی، مکمل و داروهای گیاهی را ندارند/ اماکن و نیروی انتظامی مسئول نظارت هستند
کد خبر: ۱۰۳۶۱۷ نویسنده: محمدتقی سلیمانی تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۶/۳۱ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

کارشناس مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین:

عطاری‌ها اجازه فروش هیچ‌گونه محصول دارویی، مکمل و داروهای گیاهی را ندارند/ اماکن و نیروی انتظامی مسئول نظارت هستند

کارشناس مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین گفت: عطاری‌ها به هیچ عنوان اجازه فروش سموم شیمیایی مثل قرص برنج و متادون را ندارند و فروش این موارد تخلف است؛ اماکن و نیروی انتظامی مسئول نظارت روی این موارد هستند.

عطاری‌ها اجازه فروش هیچ‌گونه محصول دارویی، مکمل و داروهای گیاهی را ندارند/ اماکن و نیروی انتظامی مسئول نظارت هستند
محمدتقی سلیمانی، کارشناس بهداشت محیط مرکز شهید بلندیان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، در خصوص نحوه نظارت بر عملکرد عطاری‌های استان اظهار کرد: عطاری‌های استان باید مجوزهای لازم برای فعالیت را از ارگان‌هایی چون معاونت غذا و دارو و معاونت بهداشت بگیرند و با داشتن شرایط لازم این مجوز به آنها تعلق می‌گیرد.
وی در ادامه افزود: عطاری‌ها اجازه پخش و فروش مواردی از مواد غذایی را دارند که جزء ماده 11 قانون مواد بسته بندی محسوب می‌شود.
این کارشناس بهداشت ادامه داد: عطاری‌ها اجازه فروش مواد غذایی غیربسته‌بندی را دارند، یعنی خوراکی‌های فرآوری نشده،خشک و آسیاب شده که افزودنی دیگری نداشته باشد.
وی با بیان اینکه عطاری‌ها اجازه فروش هیچ‌گونه محصول دارویی، مکمل، داروهای گیاهی را ندارند بیان کرد: فروش مواردی چون قرص‌های چاقی، لاغری و متادون، روغن ماهی و شترمرغ جایز نیست و برای فروش آنها باید مجوز لازم را از معاونت غذا و دارو بگیرند.
سلیمانی در ادامه اضافه کرد: در رابطه با ادویه‌جات به علت کثرت آنها و علاقه به مصرف در بین مردم، تقلب و استفاده از رنگ‌های شیمیایی در آنها زیاد دیده می‌شود که مصرف کننده‌ها حتما باید از مواد بسته بندی استفاده کنند.
کارشناس بهداشت محیط مرکز شهید بلندیان قزوین گفت: در خصوص عرقیجات مثل گلاب حتما باید به صورت پاستوریزه باشند و نباید از عرقیات فله‌ای و بدون مجوز استفاده شود.
وی با بیان اینکه برای بسته‌بندی مواد غذایی دو نوع مجوز اعطا می‌شود ابراز کرد: یک مورد شناسه نظارت کارگاهی و دیگری پروانه ساخت است که باید محصولات هر دو مورد را دارا باشند.
این کارشناس بهداشت گفت: عطاری‌ها به هیچ عنوان اجازه فروش سموم شیمیایی مثل قرص برنج و متادون را ندارند و این موارد تخلف است؛ اماکن و نیروی انتظامی مسئول نظارت روی این موارد هستند.
وی افزود: رسیدگی تخلفات صورت گرفته در حوزه دارو برعهده ما نیست و مربوط به اماکن و غذا و دارو است، قرص‌های متادون‌ از طریق قاچاق فروش‌ها به بهانه ترک اعتیاد در جامعه پخش شده است که نظارت بیشتری را در این خصوص می‌طلبد.
سلیمانی اذعان کرد: برخی عطاری‌ها به واسطه اینکه درآمد زیادی از فروش گیاهان دارویی نصیب آنها نمی‌شود به صورت غیرمجاز اقدام به فروش قرص‌های متادون می‌کنند.
وی در پایان گفت: نظارت ما به صورت سرزده و فصلی یک نوبت صورت می‌گیرد و بازرسان حوزه در مواردی چون رعایت بهداشت در ساختمان، بهداشت فردی و عرضه مواد غذایی نظارت لازم را دارند.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان