۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین برای سلامت کلیه ها مصرف پتاسیم و سدیم را محدود کنید
کد خبر: ۱۰۲۱۵۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۶/۳۰ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

شایع ترین علایم نارسایی کلیه

برای سلامت کلیه ها مصرف پتاسیم و سدیم را محدود کنید

مطالعات محققان نشان می دهد که رژیم غذایی حاوی مقادیر زیاد سدیم و پتاسیم، سرعت پیشرفت بیماری های کلیوی را تسریع می کند.

برای سلامت کلیه ها مصرف پتاسیم و سدیم را محدود کنید
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ، مطالعات محققان دانشگاه تولان آمریکا نشان می دهد که رژیم غذایی نقش مهمی در پیشرفت بیماری مزمن کلیه ایفا می کند.
با توجه به افزیش عوامل خطری مانند فشار خون و دیابت در جهان، بیماری مزمن کلیه (CKD) یک چالش مهم در بهداشت عمومی قلمداد می شود. این عارضه معمولا به کم خونی، ضعف استخوانی، آسیب های عصبی و در نهایت به نارسایی کلیه، بیماری های قلبی و مرگ زودرس منجر می شود.
بررسی نمونه ادرار 3939 داوطلب مبتلا به CDK نشان می دهد که میزان سدیم و پتاسیم ادرار این افراد بیش از حد طبیعی است و این موضوع پیشرفت بیماری را تسریع می کند.
در ادامه مطالعه آمده،اکثر این افراد روزانه بیش از سه هزار و 700 میلی گرم سدیم مصرف می کنند که بسیار بالاتر از دو هزار و 400 میلی گرم توصیه شده در روز است.
به بیماران توصیه شده است که مصرف سدیم و پتاسیم را محدود کنند تا بیماری قابل کنترل باشد.در این گزارش آمده است که احتمال بروز بیماری مزمن کلیه در گروه سنی 30 تا 49 سال بیشتر است.
کلیه اندامی لوبیا شکل و تقریبا به اندازه مشت بسته انسان است و درست زیر قفسه سینه قرار دارد. عملکرد کلیه به زبان ساده، دفع زباله های بدن است. این عضو روزانه حدود 200 لیتر خون تصفیه می کند و از آن حدود 2 لیتر آب اضافی و مواد زاید غربال می کند که از طریق مجاری ادارای دفع می شود.
تنظیم فشار خون، تعادل الکترولیتی و تولید سلول های قرمز خون به عهده کلیه ها است. چنانچه کلیه ها یک روز وظایف خود را به درستی انجام ندهند، عملکرد اکثر ارگان های بدن، به ویژه قلب مختل می شود. از آنجا که نارسایی کلیه در ابتدا هیچ علامتی ندارد، لازم است که تمام افراد با علائم آن آشنا شوند.

***شایع ترین علایم نارسایی کلیه عبارتند از :
-تهوع و استفراغ
-کاهش میزان ادرار
-تورم، به خصوص در ناحیه مچ پا و دور چشم
-طعم نامطبوع در دهان
-خستگی مزمن
-تنگی نفس
-کاهش اشتها
-مشاهده خون و کف در ادرار
-ایجاد ضایعات پوستی
-کاهش حافظه
لازم است که افراد به محض مشاهده این عوامل؛ به خصوص تغییرات ادرار به پرشک مراجعه کنند. تشخیص انواع بیماری های کلیوی به کمک آزمایش خون و ادرار و سونوگرافی انجام می شود.
در صورت مراجعه زودهنگام به پزشک، بسیاری از بیماری های کلیه قابل درمان هستند ولی در صورت بی توجهی به نارسایی منجر می شوند.

*** چند راهکار ساده برای حفظ سلامت کلیه ها
-نوشیدن آب زیاد در طول روز: عملکرد کلیه ها در صورت کم آبی بدن مختل می شود. بدن برای تولید انرژی و مدیریت تمام ارگان های بدن به آب نیاز دارد. زمانی که احساس تشنگی می کنیم، یعنی خیلی وقت است که بدن با کم آبی دست و پنجه نرم می کند. نوشیدن یک لیوان آب در هر ساعت توصیه شده است. سردرد، فریاد بدن در برابر کم آبی است. پزشکان توصیه می کنند که هر روز به محض برخاستن از خواب یک لیوان آب بنوشید.
-تناسب اندام و فعالیت روزانه: کاهش وزن و فعالیت ورزشی روزانه باعث کاهش فشار خون و تنظیم سطح قند بدن می شود. دیابت و فشار خون مهمترین دلایل بروز بیماری های حاد کلیوی هستند. قند و فشار خون را به طور روزانه کنترل کنید و در صورت افزایش این دو فاکتور حتما به پزشک مراجعه کنید. کنترل چربی خون الزامی است.
-عدم مصرف خود سرانه دارو: مصرف دارو بدون تجویز پزشک یکی از مهمترین دلایل بیماری های کلیوی است.
-کاهش مصرف نمک در غذا
-اجتناب از مصرف غذاهای آماده و فست فود
-عدم استفاده از دخانیات و الکل
-کاهش استرس
*** چه کسانی در معرض بیماری های کلیوی قرار دارند
-افراد بالای 60 سال
-بیماران دیابتی
-افراد با فشار خون بالا
-افرادی با پیشینه بیماری های قلبی و سکته مغزی
-سابقه خانوادگی از بیماری های کلیوی
-افراد سیگاری
-افراد چاق
نتایج این تحقیقات در نشریه American Society of Nephrology منتشر شده است.


انتهای پیام/7008

منبع: ایرنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان