۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین وقتی ستون فقرات اقتصاد پاسوز یارانه نقدی می‌شود/قبوض خدماتی میزبان یارانه‌ها
کد خبر: ۱۰۱۴۳۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۶/۲۹ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

ادامه حذف یارانه بگیران ثروتمند

وقتی ستون فقرات اقتصاد پاسوز یارانه نقدی می‌شود/قبوض خدماتی میزبان یارانه‌ها

حتی اگر یارانه ۴ میلیون نفر دیگر نیز حذف شود باز هم ۷۰ میلیون ایرانی در لیست یارانه حضور خواهند داشت و تنها ۲۷۳ میلیارد تومان در هزینه یارانه ای دولت صرفه جویی می شود.

 وقتی ستون فقرات اقتصاد پاسوز یارانه نقدی می‌شود/قبوض خدماتی میزبان یارانه‌ها
به گزارش سرویس اقتصادی صبح قزوین ، یارانه نقدی در حالی تا سه ماه دیگر پنج سال را تمام و وارد شش سالگی می شود که تعداد مخالفانش بیشتر از موافقانش است.

البته عمده انتقادها به یارانه نقدی به نحوه واریز آن است به گونه ای که اکثریت کارشناسان اقتصادی ساماندهی پرداخت یارانه را یکی از ملزومات اقتصاد ایران می دانند.

به اعتقاد کارشناسان ساماندهی یارانه نقدی و اختصاص آن به افراد نیازمند نه تنها به اهداف این قانون نزدیکتر است بلکه دولت را در تامین منابع مالی تا حدودی از تنگنا خارج می کند.

درواقع با توجه به تامین 32 هزار میلیارد تومان از 48 هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از حامل های انرژی در سال گذشته و کسری 16 هزار میلیاردی ان با پیش بینی ها، تامین منابع را برای دولت تبدیل به عزای الیم کرد.

از طرفی امسال نیز آنطور که پیش بینی میشود دولت در حد 32 هزار میلیارد تومان به علاوه 3 هزار میلیارد تومان حاصل رسیدن نرخ بنزین به 1000 تومان و در مجموع 35 هزار میلیارد تومان از 48 هزار میلیارد تومان پیش بینی درآمد در بودجه، می تواند تامین منابع کند.

بنابراین واریز 45 هزار و 500 تومان برای هر نفر و در مجموع 3400 میلیارد تومان ماهیانه، به زعم وزیر اقتصاد شب واریز یارانه را برای دولت تبدیل به شب مصیبت عظما کرده است.

طیب نیا می گوید: "شب واریز یارانه برای ما شب مصیب عظما است، زیرا با این شرایط درآمدی باید پرداخت‌های نقدی یارانه ها را انجام دهیم و این از مشکلات جدی ما در این دولت بوده و هست."

از طرفی بنا به گفته مسئولان بخش هایی همچون تولید به دلیل "نماندن چیزی در ته دیگ" سهم عقیم مانده ای از یارانه دارند و با توجه به رکود موجود در اقتصاد کشور این حوزه با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند.

تولید که به اعتقاد مقام معظم رهبری "ستون فقرات اقتصاد" است از حلقه های اصلی هر اقتصادی محسوب می شود، از این رو تا زمانی که تولید سروسامان نیابد نمی توان به رفع چالش های دیگر بر سر راه اقتصاد همچون بیکاری و کمبود منابع مالی امید داشت.

همچنین در این میان باید اشاره کرد که با توجه به نرخ تورم و میزان ارزش پول ملی، 45500 تومان به زعم کارشناسان در حد 12 هزار تومان کارایی دارد که آنهم صرف پرداخت قبوض خدماتی می شود از این رو پرداخت این مبلغ به صورت یکسان به 74 میلیون ایرانی چندان صحیح به نظر نمی رسد.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که مسئول حذف غیرنیازمندان از یارانه نقدی است تا مرداد ماه توانسته 2 میلیون نفر (باتوجه به کاهش بودجه یارانه نقدی از 42 هزار میلیارد به 39 هزار میلیارد تومان باید به صورت واقعی 6 میلیون نفر از لیست یارانه بگیران کنار گذاشته شوند) را از لیست یارانه بگیران خارج کند که البته آنطور که انتظار می رود این وزارتخانه باید از سازمانهایی همچون امور مالیاتی نیز در شناسایی صحیح افراد برخوردار اقتصادی کمک بگیرد تا میزان خطای حذف به کمترین حد ممکن برسد.

خطای حذف تا جایی است که 17 هزار نفر به لیست یارانه بگیران مجدد اضافه شدند، از این رو متولی ساماندهی یارانه نقدی باید با تمام دقت و امکانات کافی این اقدام را انجام دهد زیرا یارانه برای برخی از خانوارها از درآمدهای اصلی محسوب می شود.

در این راستا این ماه نیز همچون ماه قبل دولت سیاست حذف یارانه پردرآمدها را ادامه داده و طبق گزارشات مردمی یارانه شهریور ماه برخی از خانوارها واریز نشده است.

در این میان آنچه که باید مورد تاکید قرار گیرد سرعت بخشی همراه با افزایش دقت در فرآیند حذف یارانه بگیران است چراکه حتی با حذف 4 میلیون نفر دیگر از لیست یارانه نقدی، تعداد یارانه بگیران به 70 میلیون نفر می رسد که باز هم نمی تواند صیحیح به نظر برسد زیرا هیچ منطق اقتصادی نمی پذیرد که جمعیتی 70 میلیونی یارانه بگیر دولت باشند در حالیکه بخش های دیگر همچون تولید هر روز در گرداب مشکلات فرو می رود.

البته باید اشاره داشت که حذف 4 میلیون نفر دیگر به احتساب 2 میلیون نفر مردادماه، منجر به صرفه جویی 273 میلیارد تومانی در هزینه یارانه نقدی دولت می شود.



انتهای پیام/7008

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان