۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین «برجام» به عنوان موجود ناقص‌الخلقه چگونه در کمیسیون‌های مجلس درحال بررسی است
کد خبر: ۱۰۱۴۳۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۶/۲۹ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

رسایی:

«برجام» به عنوان موجود ناقص‌الخلقه چگونه در کمیسیون‌های مجلس درحال بررسی است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: «برجام» به عنوان موجود ناقص‌الخلقه چگونه در کمیسیون‌های مجلس درحال بررسی است.

«برجام» به عنوان موجود ناقص‌الخلقه چگونه در کمیسیون‌های مجلس درحال بررسی است
به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین ، حجت‌الاسلام حمید رسایی در نشست علنی امروز (یکشنبه 29 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی، در اخطار قانون اساسی گفت: طبق آیین‌نامه اگر مورد یا مواردی مربوط به جلسات گذشته باشد می توانیم در مورد آن نظرات خود را بیان کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: در دستور کار هفتگی کمیسیون ها موضوع رسیدگی برجام قرار گرفته است.طبق اصل 74، 77 و 125 قانون اساسی در رابطه با هیأت رئیسه ، مطابق ماده 136 و 173 آیین نامه داخلی ، مطابق ماده 10 آیین نامه چگونگی بررسی موافقت نامه و توافقنامه های بین المللی باید به صورت لایحه در هیأت دولت تصویب شود و به صورت لایحه به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.این لایحه باید به امضای رئیس جمهور یا وزیر رسیده باشد.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب نیز تأکید داشتند که موضوع برجام باید در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گیرد. در حال حاضر یک متن با امضای آقای عراقچی، معاون وزیر امور خارجه خطاب به رئیس دفتر رئیس مجلس شورای اسلامی ارسال شده است که در دست نمایندگان مجلس نیز قرار دارد. متأسفانه این متن دچار جاافتادگی و غلط است. این موجود ناقص الخلقه ای که با عنوان برجام به مجلس ارائه شده در کمیسیون ها در حال بررسی است.

رسایی خطاب به حجت الاسلام ابوترابی فرد گفت: ریاست محترم جلسه بفرمایند که براساس کدام بند آیین نامه کمیسیون ها در حال بررسی موضوعی هستند که طرح یا لایحه نمی‌باشد. کمیسیون برجام در حال بررسی موضوعی است که نه طرح است و نه لایحه.

وی گفت:‌ دولت صراحتا گفته است که لایحه ارائه نخواهد داد این در حالی است که مقام معظم رهبری تأکید داشتند که مجلس شورای اسلامی باید موضوع برجام را در مسیر قانونی آن بررسی کند. مصوبه مجلس این بوده است که طبق اصل 77 و اصل 125 باید موضوع مورد بررسی قرار گیرد. دولت لایحه ارائه نمی دهد و از قانون سرپیچی می کند. باید هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی بگوید بررسی برجام براساس طرح می باشد یا لایحه و این موجود ناقص الخلقه چه نامی دارد.

محمدحسن ابوترابی فرد در پاسخ به رسایی گفت: بنده ماده 107 قانون اساسی را می خوانم، در صورتی که نمایندگان نسبت به اجرای آیین نامه داخلی مجلس تخلفی را که مربوط به همان جلسه باشد مشاهده نمایند حق دارند بلافاصله مورد تخلف را قبل از رأی گیری ماده مربوطه بدون خروج از موضوع حداکثر ظرف 3 دقیقه اعلام نمایند و اگر مربوط به آن جلسه نباشد قبلا نطق یا پایان جلسه قبل از ختم آن تذکر را بیان کنند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تذکراتی که نمایندگان محترم می توانند داشته باشند ناظر به مواردی است که هیأت رئیسه در آن جلسه یا جلسات قبل مرتکب تخلف شده باشد. خواهشمندم که در چارچوب آیین نامه تذکرات خود را بیان نمایید و الان موضوعی که مطرح کردید مربوط به این موضوع نبوده است.

وی در رابطه با شبهه ایجاد شده گفت: دولت برداشتی دارد، رهبر معظم انقلاب هم فرمودند که در مسائل حقوقی مربوط به برجام دخالت نمی کند و حقوقدانان در رابطه با آن نظر بدهند .اما نظر بنده هم این است که مجلس در موضوع برجام کنار گذاشته نشود.

ابوترابی فرد گفت: مجلس با توجه به اهمیت موضوع برجام علاوه بر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ، کمیسیون ویژه برجام را مورد بررسی قرار می دهد. متن برجام در دست ما می باشد و دولت آن را در اختیار کمیسیون ویژه برجام گذاشته است تا در مورد این متن کار کارشناسی صورت گیرد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: براساس ماده 44 که می گوید در مورد مسائل مهم و استثنایی کشور به این معنی که نیازی به ارائه لایحه نمی باشد با تشکیل کمیسیون ویژه ای برای رسیدگی و تهیه گزارش به پیشنهاد حداقل 15 نفر یک کمیسیون ویژه تشکیل شود.

وی در ادامه افزود: لذا کمیسیون ویژه برجام با حضور جنابعالی و تعدادی از همکاران محترم تشکیل شده است که موضوع را مورد بررسی قرار دهد و گزارش آن را ارائه دهد.مجلس تاکنون براساس قانون اساسی عمل کرده است و گزارش ویژه برجام به زودی به مجلس ارائه خواهد شد.


انتهای پیام/7008

منبع: فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان