۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین تنها ۳۰ درصد از مشکلات کشور مربوط به تحریم‌هاست/ غرب در برجام هیچ‌گونه تعهد قطعی و صددرصدی به ایران نداده است
کد خبر: ۱۰۰۱۱۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۶/۲۸ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای با حضور در قزوین:

تنها ۳۰ درصد از مشکلات کشور مربوط به تحریم‌هاست/ غرب در برجام هیچ‌گونه تعهد قطعی و صددرصدی به ایران نداده است

عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای با حضور در قزوین گفت: حجم بیشتر مشکلات اقتصادی جامعه ما مربوط به خودمان است؛ در متن برجام فقط تحریم‌های مربوط به مسائل هسته‌ای تعلیق و حتی لغو هم نشده است.

تنها ۳۰ درصد از مشکلات کشور مربوط به تحریم‌هاست/ غرب در برجام هیچ‌گونه تعهد قطعی و صددرصدی به ایران نداده است
به گزارش خبرنگار سیاسی صبح قزوین ، علی خلیلی، عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای شب گذشته(جمعه) در نشست‌ بررسی توافق هسته‌ای و برجام در مسجد امام موسی‌بن جعفر(ع) اظهار کرد: متن توافق برجام شامل دو بخش است که بخش اول آن تعهدات ایران به 5+1 و بخش دیگر آن شامل تعهدات طرف مقابل به ایران است.
وی در ادامه افزود: تعهدات ایران به 1+5 در سه محور قابل تقسیم بندی می‌باشد، ایران در سه محور صنعت هسته‌ای، امنیت کشور و استقلال آن به غرب تعهد داده است و غرب نیز در دو محور تحریم‌های مربوط به مسائل هسته ای و همکاری در زمینه‌ پیشرفت هسته‌ای به ایران تعهداتی را داده است.
این کارشناس سیاسی با بیان اینکه تعهدات ایران به 1+5 صریح و بدون شک و ابهام است اذعان کرد: قیدهایی که در توافق‌نامه به کار برده شده نشاندهنده بدون شک و ابهام بودن تمام بندهایی که به تعهدات ایران به 1+5 مربوط است.
وی ادامه داد: اما برخلاف این موضوع، با توجه به قیدهای موجود در تعهدات 1+5 به ایران، به سادگی می‌توان به این موضوع پی برد که غرب هیچ‌گونه تعهد قطعی و صددرصدی و قابل اعتماد به ایران نداده است.
عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) اختلاف غرب با ایران بر سر موضوع هسته‌ای را در 3 موضوع برشمرد و گفت: غنی‌سازی، بازفرآوری و مسأله آب سنگین سه موضوع مورد اختلاف بین ایران و 1+5 بر سر موضوعات هسته‌ای است.
وی اضافه کرد: غرب به واسطه اینکه امکان دارد روزی ایران با استفاده از دانش خود به فناوری سلاح هسته‌ای دست یابد همواره با این سه موضوع که زمینه‌های لازم برای دسترسی به این فناوری می‌باشند، مخالف بوده و مشکل اصلی همواره بر سر ساخت سلاح اتمی است.
دولتمردان به وضوح در برجام از استقلال کشور چشم‌پوشی کرده‌اند
خلیلی عنوان کرد: دوره‌های زمانی تعیین شده از سوی غرب برای روند هسته‌ای در ایران مخالف با استقلال و آزادی یک کشور است و ما سال‌ها پیش، وقتی می‌خواستیم تأسیسات هسته‌ای کشور را بنا کنیم، برای جلوگیری از حمله احتمالی دشمن به این تأسیسات، آن‌ها را در مکان‌ها و موقعیت‌های استراتژیک و دور ازهم بنا کردیم.
وی افزود: اما امروز در توافق‌نامه برجام این موضوع مشهود است که دشمن از ایران تعهد گرفته که تمام فعالیت‌های غنی‌سازی‌اش را در یک نقطه و آن نقطه هم نطنز که موقعیت آسیب‌پذیرتری نسبت به دیگر نیروگاه‌ها دارد، انجام دهد.
این کارشناس هسته‌ای ادامه داد: عقب نشینی دولت یازدهم در توافق سال 94 به نسبت بیشتر از عقب نشینی دولت هشتم در سال 82 است.
وی با بیان اینکه بخش دوم تعهدات ما به 1+5 و قبول بازرسی از موقعیت‌های هسته‌ای، توسط ایران کاملا ظالمانه است تصریح کرد: دشمن خوب می‌داند که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست، بلکه دلیل درخواست بازرسی از این موقعیت‌ها برای دسترسی راحت‌تر به اسرار ایران است.
عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای بیان کرد: دولتمردان به وضوح در برجام از استقلال کشور چشم‌پوشی کرده‌اند و حتی ایران از حق غنی‌سازی مورد نیاز خود هم منع شده است و در برجام بسیاری از تعهدات دشمن، تعارفی بیش نیست و هیچ گونه پایه و اعتباری ندارد.
وی در پایان تنها 30 درصد از مشکلات اقتصادی جامعه را مربوط به تحریم‌ها دانست و تاکید کرد: حجم بیشتر مشکلات اقتصادی جامعه ما مربوط به خودمان است؛ در متن برجام فقط تحریم‌های مربوط به مسائل هسته‌ای تعلیق و حتی لغو هم نشده است، اما سخنی در خصوص تحریم‌های مربوط به تروریسم و نقض حقوق بشر بیان نشده است.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان